Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-16, 23:35   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 720
Träning efter deff

Tja,
Har precis avslutat en längre deff och är lite kluven hur jag ska träna för mitt mål.

Mål: behålla vikten, bygga en mer atletisk kropp, men inte bli större. Typisk beachkropp kan man säga.

Bör jag köra:

en 3 split + 3 löppass i veckan för detta. ca 14 set rygg och ben, 10 set bröst och axlar per vecka.

En 4 split med 20 set rygg och ben samt 16 set bröst och axlar per vecka. 2 löppass

Över/ under 2 ggr per vecka med lika många set som 4 spliten. 2 löppass.

Eller löpande 3-1-3 som under deffen. Blor ca 24 set ryg och ben samt 20 set bröst pch axlar. Ingen löpning.

Mage, armar freestylar jag lite.


Vad säger ni, vad är smartast? Mkt löpning eller mer gym? Vill som sagt mer "forma om" kroppen (se hårdare ut) men inte bli större.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 09:30   #2
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tja,
Har precis avslutat en längre deff och är lite kluven hur jag ska träna för mitt mål.

Mål: behålla vikten, bygga en mer atletisk kropp, men inte bli större. Typisk beachkropp kan man säga.

Bör jag köra:

en 3 split + 3 löppass i veckan för detta. ca 14 set rygg och ben, 10 set bröst och axlar per vecka.

En 4 split med 20 set rygg och ben samt 16 set bröst och axlar per vecka. 2 löppass

Över/ under 2 ggr per vecka med lika många set som 4 spliten. 2 löppass.

Eller löpande 3-1-3 som under deffen. Blor ca 24 set ryg och ben samt 20 set bröst pch axlar. Ingen löpning.

Mage, armar freestylar jag lite.


Vad säger ni, vad är smartast? Mkt löpning eller mer gym? Vill som sagt mer "forma om" kroppen (se hårdare ut) men inte bli större.
Förstår inte riktigt vad du menar.

Vill du se hårdare ut måste du antingen fortsätta deffen för att få bort ännu mer fett eller lägga på dig mer muskler (bli större).

Hur din kropp ser ut avgörs av muskelmassa, fettprocent och hur dina muskler är formade/fästade genetiskt, det sistnämnda kan du inte påverka.

Generellt sett så är det styrketräning som gäller för att forma kroppen, och då genom att lägga på sig muskler på valda ställen.

Säg att du inte är nöjd med överarmens utseende, det du då kan göra är att träna låt säga biceps om du tycker den är "för stor" mer i förhållande till triceps eller tvärtom. Detta till skillnad från ett "normalt" träningsupplägg där man tränar alla muskler lika mycket. Är du med på tankegången?
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 09:57   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tja,
Har precis avslutat en längre deff och är lite kluven hur jag ska träna för mitt mål.

Mål: behålla vikten, bygga en mer atletisk kropp, men inte bli större. Typisk beachkropp kan man säga.

Bör jag köra:

en 3 split + 3 löppass i veckan för detta. ca 14 set rygg och ben, 10 set bröst och axlar per vecka.

En 4 split med 20 set rygg och ben samt 16 set bröst och axlar per vecka. 2 löppass

Över/ under 2 ggr per vecka med lika många set som 4 spliten. 2 löppass.

Eller löpande 3-1-3 som under deffen. Blor ca 24 set ryg och ben samt 20 set bröst pch axlar. Ingen löpning.

Mage, armar freestylar jag lite.


Vad säger ni, vad är smartast? Mkt löpning eller mer gym? Vill som sagt mer "forma om" kroppen (se hårdare ut) men inte bli större.
Hanse har rätt. Om du vill få ”mer beachkropp” ska du inte träna annorlunda än någon som vill ”bli större”. Det är inte det det handlar om.

Du skriver att du vill behålla vikten, men se mer muskulös ut. Det betyder att du vill bli av med en del fett och bygga en del muskler. Det finns i princip två vägar dit:

- Deffa och bulka om vartannat.
- Ligga på kaloribalans och styrketräna för att bygga maximalt.

Alternativ ett går nog snabbare, men har nackdelarna att man är tvungen att vara småtjock periodvis, och att de kräver att man periodvis inte får äta sig mätt, och periodvis måste tvinga i sig mat.

Att jogga ett par gånger i veckan gör inte så stor skillnad för kroppsformen, men är jättebra för hälsan. Och när du väl ska jogga fram som David Hasselhoff på beachen så måste du ju ha lite kondition om du ska kunna göra det snyggt. Inga brudar vill ligga med en kille som börjar flåsa efter några meter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 13:27   #4
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 720
uttryckte mig fel kanske. Kommer ligga på balans ett tag (resten av året) och sen deffa igen. Vill inte bli större, utan ha en vanlig beachkropp typ.

Frågan är då hur mycket styrketräning som behövs för att behålla muskelmassan jag har helt enkelt.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 13:35   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
uttryckte mig fel kanske. Kommer ligga på balans ett tag (resten av året) och sen deffa igen. Vill inte bli större, utan ha en vanlig beachkropp typ.

Frågan är då hur mycket styrketräning som behövs för att behålla muskelmassan jag har helt enkelt.
Mycket mindre än vad som behövs för att bygga. Men det låter dumt att aktivt satsa på att inte få större muskler; varför inte träna för att bygga maximalt, och kanske bli av med lite fett och få lite muskler under tiden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 11:43   #6
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 720
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mycket mindre än vad som behövs för att bygga. Men det låter dumt att aktivt satsa på att inte få större muskler; varför inte träna för att bygga maximalt, och kanske bli av med lite fett och få lite muskler under tiden?
För att jag inte vill vara större helt enkelt. Vill se normalbyggd ut fast med lite definierade armar, bröst, axlar, rygg och lite magmuskler.

Har helt enkelt inget intresse av att vara större. Vill helst bara se bra ut i kostymer, skjortor och på stranden
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 12:34   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
För att jag inte vill vara större helt enkelt. Vill se normalbyggd ut fast med lite definierade armar, bröst, axlar, rygg och lite magmuskler.

Har helt enkelt inget intresse av att vara större. Vill helst bara se bra ut i kostymer, skjortor och på stranden
Du missförstår. Du kommer inte bli större så länge du inte ligger på kaloriöverskott. Du kommer väldig sakta tappa fett och bygga muskler, men stå still i vikt. För att den här processen ska gå så fort som möjligt ska du träna för att uppnå maximal muskelmassa. Att medvetet hålla igen på träningen gör bara att processen går långsammare eller avtar.

Återigen: Kaloriöverskott behövs för att bli större.

För att vara ännu mer tydlig: Även om du kör maximal bodybuilderträning kommer du inte att bli större sålänge du ligger på kaloribalans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 12:42   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mycket mindre än vad som behövs för att bygga. Men det låter dumt att aktivt satsa på att inte få större muskler; varför inte träna för att bygga maximalt, och kanske bli av med lite fett och få lite muskler under tiden?
Tveksam, jag upplever att man behöver träna ungefär lika mycket/hårt för att behålla massa och framförallt styrka över tid. ”Underhållsträning” funkar inte riktigt, möjligen kan man dra ned lite på frekvensen, men när man tränar måste musklerna få det stimuli de behöver för att upprätthålla storlek och funktion.

Man kommer tillbaka snabbt efter uppehåll när man redan är vältränad, men det betyder inte att förfallet inte sker vid uppehåll, eller vid lättare / mindre träning.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 12:45   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du missförstår. Du kommer inte bli större så länge du inte ligger på kaloriöverskott. Du kommer väldig sakta tappa fett och bygga muskler, men stå still i vikt. För att den här processen ska gå så fort som möjligt ska du träna för att uppnå maximal muskelmassa. Att medvetet hålla igen på träningen gör bara att processen går långsammare eller avtar.

Återigen: Kaloriöverskott behövs för att bli större.

För att vara ännu mer tydlig: Även om du kör maximal bodybuilderträning kommer du inte att bli större sålänge du ligger på kaloribalans.
Detta är dock helt rätt. Kort sagt så styrs det visuella primärt av kosten och framförallt kaloriintaget - så länge som träningsstimulin är konstant.

Mindre stimuli och mer av maten sätter sig bara på vaginan istället för biceps
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)