Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-30, 15:50   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
varför vrider vissa på hantlarna i stående bicepscurl?

Vad är poängen med den där vridningen .. t ex när man har armarna rakt ner så är tummarna framåt .. .sen vrider dom handen 90 grader under rörelsen.
Såg också en kille som sket i att vrida på dom.. Jag brukar inte det heller. Vad tjänar man, eller förlorar?
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 15:53   #2
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Bättre kontraktion om du i toppläget vrider handleden.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 16:00   #3
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Vad är poängen med den där vridningen .. t ex när man har armarna rakt ner så är tummarna framåt .. .sen vrider dom handen 90 grader under rörelsen.
Såg också en kille som sket i att vrida på dom.. Jag brukar inte det heller. Vad tjänar man, eller förlorar?

Är det inte för biceps brachii också har som funktion att supinera underarmen, så vridmomentets syfte är att få med båda muskelns funktioner typ, bara rena spekulationer från min sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 16:04   #4
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Om du inte supinerar handen så kontrakterar du inte biceps muskeln komplett. Du kan testa detta genom att spänna biceps max med tummen uppåt och sedan vända handen med tummen utåt så blir bicepsen kortare (mer spänd), känn med andra handen.

Men annars kallas det hammer curl och det är en bra övning.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 18:34   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Är det inte för biceps brachii också har som funktion att supinera underarmen, så vridmomentets syfte är att få med båda muskelns funktioner typ, bara rena spekulationer från min sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så här är det, enligt en sjukgymnast jag pratade med en gång.

Annars så kör jag vridande hantelcurl eftersom broscience säger att det är bra, och broscience brukar ha rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 22:24   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så här är det, enligt en sjukgymnast jag pratade med en gång.

Annars så kör jag vridande hantelcurl eftersom broscience säger att det är bra, och broscience brukar ha rätt.
Jupp.

Men kom ihåg att hålla hanteln lite ojämt, tummen ska vara mot viktskivan annars händer inte så mycket.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 13:48   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Är det inte för biceps brachii också har som funktion att supinera underarmen, så vridmomentets syfte är att få med båda muskelns funktioner typ, bara rena spekulationer från min sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Om du inte supinerar handen så kontrakterar du inte biceps muskeln komplett. Du kan testa detta genom att spänna biceps max med tummen uppåt och sedan vända handen med tummen utåt så blir bicepsen kortare (mer spänd), känn med andra handen.

Men annars kallas det hammer curl och det är en bra övning.
Dock får du ingen belastning i supinationsrörelsen om handeln är jämt viktad, så vridningen är pretty much värdelös ur det hänseendet. Belastningsmässigt torde det vara bättre att ha underarmen supinerad genom hela rörelsen. Då får du helt enkelt en större del av belastningen på flexionsrörelsen på supinerad underarm om man inte vrider och låter tummen peka "utåt" genom hela rörelsen.

En rimlig anledning till varför folk låter tummarna peka framåt i bottenläget är helt enkelt för att det blir knöligt annars om hantlarna är stora. Har man det problemet ska man dock supinera så fort man kommit ut från kroppen, av samma anledning som tidigare nämnts: större del av flexionsrörelsen på supinerad underarm.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 14:01   #8
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av sheogorath Visa inlägg
dock får du ingen belastning i supinationsrörelsen om handeln är jämt viktad, så vridningen är pretty much värdelös ur det hänseendet. Belastningsmässigt torde det vara bättre att ha underarmen supinerad genom hela rörelsen. Då får du helt enkelt en större del av belastningen på flexionsrörelsen på supinerad underarm om man inte vrider och låter tummen peka "utåt" genom hela rörelsen.

En rimlig anledning till varför folk låter tummarna peka framåt i bottenläget är helt enkelt för att det blir knöligt annars om hantlarna är stora. Har man det problemet ska man dock supinera så fort man kommit ut från kroppen, av samma anledning som tidigare nämnts: Större del av flexionsrörelsen på supinerad underarm.
+1
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 05:59   #9
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
för hantlarna slår ju i låren om man börjar fullt supinerad. när man står upp iaf vilket man gör om man inte är lat
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 13:16   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Dock får du ingen belastning i supinationsrörelsen om handeln är jämt viktad, så vridningen är pretty much värdelös ur det hänseendet. Belastningsmässigt torde det vara bättre att ha underarmen supinerad genom hela rörelsen. Då får du helt enkelt en större del av belastningen på flexionsrörelsen på supinerad underarm om man inte vrider och låter tummen peka "utåt" genom hela rörelsen.

En rimlig anledning till varför folk låter tummarna peka framåt i bottenläget är helt enkelt för att det blir knöligt annars om hantlarna är stora. Har man det problemet ska man dock supinera så fort man kommit ut från kroppen, av samma anledning som tidigare nämnts: större del av flexionsrörelsen på supinerad underarm.
Exakt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 23:59   #11
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
En liten skärmdump på mitt bicepsmanus som rör hantelträningen.
Där finns nog en del svar...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_1338.jpg (255.6 KB, 0 visningar)
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 17:50   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 22:04   #13
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Larry Scott curlade fanimej som en riktig man. Han började curla redan nere vid handleden samt armbågsleden. Har testat det i preacher curl ett par ggr och det ger iaf mig bättre kontakt överlag i hela rörelsen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 23:01   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag har börjat curla med supinerad i starten och belastat pronerad i toppen med hjälp av snodd som vikterna hänger i. Mycket skön övning trots att jag är våldsamt klen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 11:33   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har börjat curla med supinerad i starten och belastat pronerad i toppen med hjälp av snodd som vikterna hänger i. Mycket skön övning trots att jag är våldsamt klen.
Äntligen trädgårdsmöbel kommer du få de där peakade biccarna som folk kommer att kika beundrande på gymmet, stranden och på jobbet tills chefen skickar på dig ett drogtest...

Skämtar lite med dig menar egentligen ingenting
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)