Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-23, 21:21   #16
C19H28O2
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av herzie Visa inlägg
Jag är nyopererad.
I våras störde jag eländet rejält när jag körde goodmornings och fick ont så in i h-vete ett par veckor. Kunde med stor svårighet köra bil. Det dämpades men jag gick som Zeb Macahan hela sommaren.

Opererades förra onsdagen. Metoden var att placera "coils" som blockerar venen nära bråcket så att blodet tar en annan väg. Görs med kateter som går in strax ovanför ljumsken.
Körde lite knäböj på 140 kilo på fredagen samma vecka, alltså endast en vilodag efter operationen. Jag frågade men det fanns inga restriktioner mer än att stanna kvar en timme efter operationen för att förhindra blödning.

Hade lite ont där slangen gick in (framsida lite ovan ljumsken, höger sida), annars har jag inte mycket att klaga på.
Symptomen minskar dagligen och är nästintill borta. Förstår precis vad du menar med "störigt".
Tack det var ett sådant svar jag ville ha! Antar att det var lokalbedövning och inte sövning som gäller?
C19H28O2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 01:18   #17
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av C19H28O2 Visa inlägg
Tack det var ett sådant svar jag ville ha! Antar att det var lokalbedövning och inte sövning som gäller?
Har inte haft/opererat varicocele men jag skulle tippa att lokalbedövning fixar biffen. Jag har dock blivit sövd ganska nyligen och jag kan meddela att det var ungefär som att ta en nattsömn. Hade innan det fått höra fasansfulla historier om hur hemskt det är och hur man är yr i flera dagar efteråt och bara spyr. Men som sagt, det var som att vakna på morgonen efter en OK nattsömn. Jag var sövd i lite knappt 2 timmar. Men jag skulle säga att det inte är nåt att vara rädd för. 60-talets eter-sövningar är över som tur är.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 13:30   #18
C19H28O2
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Har inte haft/opererat varicocele men jag skulle tippa att lokalbedövning fixar biffen. Jag har dock blivit sövd ganska nyligen och jag kan meddela att det var ungefär som att ta en nattsömn. Hade innan det fått höra fasansfulla historier om hur hemskt det är och hur man är yr i flera dagar efteråt och bara spyr. Men som sagt, det var som att vakna på morgonen efter en OK nattsömn. Jag var sövd i lite knappt 2 timmar. Men jag skulle säga att det inte är nåt att vara rädd för. 60-talets eter-sövningar är över som tur är.
Antagligen lokalt ja..om den nya operationsmetoden används allafall, men det skulle jag tro. Frågan är väl om man vill vara vaken när man får pungen uppsprättad och någon gräver runt i den..
C19H28O2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 18:58   #19
herzie
Registered User
 
herzies avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 197
Citat:
Ursprungligen postat av C19H28O2 Visa inlägg
Tack det var ett sådant svar jag ville ha! Antar att det var lokalbedövning och inte sövning som gäller?
Glömde den detaljen. Ja, lokalbedövning.
herzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 19:35   #20
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av dt06mj2 Visa inlägg
En annan anledning (huvudsakliga skulle jag säga) är testistorsion (pungvred). En av de brutalaste smärtorna du kan vara med om som man. Risken ökar enligt urologer när man har missbildning/varicer på kärlen i pungen. Värt att kolla upp i vilket fall.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 20:26   #21
mrt4
Registered User
 
mrt4s avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: 08
Inlägg: 243
Tjenare alla!

Återupplivar en gammal tråd :-)

Märkte i somras att det ibland stack till i pungen. Svårt att förklara men lite som när ett hårstrå fastnar någonstans. Det hände kanske 4-8 gånger om dagen tillsynes utan anledning, möjligen något oftare när man suttit länge.

När jag kontrollerade grejerna märkte jag tjocka trådar, ådror på vänster sida ner mot testikeln. Syns i princip inte när man inre har häng på grejerna och knappt ens då. Däremot om man lyfter på kulan så lägger det sig liksom som en liten påse ovanpå, har man häng och tunn hud kan man se en tjock ådra, inga problem att känna flera med fingrarna. Dock är det inte ömt alls och jag kunde inte provocera fram den stickande känslan. Dom där tjocka ådrorna har jag nog haft årstal, har dock aldrig fått för mig att lyfta på kulorna och tittat efter.

Funderade på om jag hade någon nerv i ryggen i kläm, har både kyfos och lordos. Dock försvann dessa stickningar efter kanske 3-4 veckor.

Gick ändå till urologen, verkar väl klokt att kolla upp ändå.

Hon påtalade att jag hade ett litet varikocele, helt ofarligt men går att operera om man tycker det är störande.
Jag nöjde mig med detta.

Tills det började sticka till ibland igen :-( tänkte att jag ger det någon vecka sen får jag väl gå tillbaka och be om ett ultraljud eller något.

Eftersom det bara känns några sekunder åt gången är det svårt att säga exakt varifrån smärtan kommer men det känns inte som det kommer från testikeln. Snarare huden, typ.

Men kan ett varikocele ge sådana symptom? Sticker till någon sekund eller två och sen känner man absolut ingenting. Kan känna en lätt krypande känsla ibland också men det kan vara inbillning också.

Hm...
__________________
Dom kallar mig hårding för jag är så hård
mrt4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:11   #22
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Har sådär i perioder, för några år sedan svullnade det även så att det blev som en mandarin typ. Finns ett par kosttillskott som rekommenderas, jag testade och det hjälpte faktiskt.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)