Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 20:31   #1
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Bygga bra bröstmuskler

När jag tränar bröst
Så kör jag alltid en massa pressar i olika vinklar. Och brukar avsluta med flyes.
Men behöver man köra flyes (cable cross) för att få till snygga bröstmuskler eller räcker det med pressar ?

Vad säger ni ?
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 20:45   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Det räcker gott och väl med pressar då det är samma rörelse i axelleden.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-11-18 klockan 20:47.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 20:47   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bänkpress är det enda jag behövt för mina tuttar. Tjejer klagar över att de är snyggare än deras egna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 21:01   #4
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Tackar. Ska endast köra pressar nu Så får vi se hur det går
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 21:25   #5
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Om hypertrofi är huvudmålet och inte just grenspecifik styrka i bänkpress så skulle jag personligen ta det lugnt med allt för mycket bänkande, då den övningen över tid har en väldigt hög skadefrekvens.

Tränar man grenspecifikt för just bänkpress kommer dessutom aktiveringen av bröstmuskulaturen att minska då målsättningen alltid är så kort lyftväg som möjligt. "Giljotinpressar" med brett grepp och ofixerade axlar för att få "kontakt" är i mitt tycke dumt men allt för vanligt.

Upplever att många (inklusive undertecknad) får bättre kontakt med hantelpressar och har man tillgång till en multi-grip bar (aka swiss/poliquin etc.) så är denna skonsammare för axlarna och kan ersätta en del av bänkandet. Till syvende och sist så kommer utseendet på bröstmusklerna till stor del avgöras av genetik och fettprocent snarare än övningsval.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 23:27   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag tror att det kan vara lite individuellt vilka övningar som funkar bäst för hypertrofi, det är många faktorer som spelar in.
Tror inte att pressar kan ersättas fullt ut med andra övningar, men till kabelflyes fördel kan sägas att de erbjuder ett väldigt mycket större rörelseomfång än bänkpress då man t.ex kan korsa armarna framför sig i full kontraktion, man får en kraftigare stretch osv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 06:19   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Inget fel med att slänga in fler övningar. Börja med stång, följt av hantlar, följt av maskin/cables. Jag får olika känsla i bröstet beroende på vad jag kör.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:55   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Bröstmusklerna aktiveras vid olika rörelser i axelleden. Inte bara adduktion (tex bänkpress, armhävningar, hantelflyes, pec-dec, hantelpress) utan även flexion och extention (är inte helt 100:a på pretentionsorden där)

Så jag skulle gärna ha åtminstone tre olika övningar för att träna bröstet. Utöver en (eller fler) av de jag nämnt hade jag därför också gärna lagt till en (eller fler) av följande: Lutande press med armbågarna inåt (mot kroppen i botten) antingen i maskin, stång (med lite smalare grepp), hantlar eller armhävningar med lite smalare grepp)

Samt pullovers. Inte i maskin/cable utan med hantlar eller stång. Även en magövning "maghjulet" även om det tekniskt sett inte är en bröstövning utan en magövning duger den ok för den rörelsen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:54   #9
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Jag kör nästan bara cable flyes pga dåliga axlar och jag har fått bättre bröst sen dess. Jag kör i tre olika vinklar, 4set med höga trissor och mer nedåt, 3set mitt höga trissor rakt framåt och 3set knälåga upp i hakhöjd, två gånger i veckan, mixar in lite hantelflyes och pullovers ibland.
Dock kan ju göra flyes olika, många gör dom så att det blir pressar istället, typ mer rak bana bakifrån >>framåt för då kan man ju lägga på lite mer cool vikt. Ska man göra flyes så gör man flyes tycker jag, mer en snygg båge utifrån >> in till mitten, gärna max spänna ihop bröstmusklerna i en kort pause i mitten.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:16   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob Visa inlägg
Jag kör nästan bara cable flyes pga dåliga axlar och jag har fått bättre bröst sen dess. Jag kör i tre olika vinklar, 4set med höga trissor och mer nedåt, 3set mitt höga trissor rakt framåt och 3set knälåga upp i hakhöjd, två gånger i veckan, mixar in lite hantelflyes och pullovers ibland.
Dock kan ju göra flyes olika, många gör dom så att det blir pressar istället, typ mer rak bana bakifrån >>framåt för då kan man ju lägga på lite mer cool vikt. Ska man göra flyes så gör man flyes tycker jag, mer en snygg båge utifrån >> in till mitten, gärna max spänna ihop bröstmusklerna i en kort pause i mitten.
Har du tappat i axelpressar och/eller blivit svagare i tricepsövningar av detta?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 13:13   #11
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har du tappat i axelpressar och/eller blivit svagare i tricepsövningar av detta?
Jag kör inte axelpress pga mina axlar, bara sido lyft i många set, typ 6-8 två gånger i veckan + lite baksida. Har också fungerat bra, bättre axelbredd nu, när jag körde pressar förr fick jag ta träningspauser med jämna mellanrum för att axlarna gjorde för ont.
Triceps har jag inte tappat i, kör 3-4set på bröstdagen och 7-8set i slutet på veckan.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)