Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-15, 10:58   #35266
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Det kan jag leva med

Tack vare denna tråd går jag igenom gamla godbitar - från 80-90 talet - Du vet filmer man tyckte "var så bra" då.
Haha. Jag är inne på lite samma grej faktiskt.

Jag svamlade lite om Evil Dead för några veckor sedan och hur jag på nåt sätt fick för mig att Michael Douglas spelade Ash.

Jag började fundera lite efter detta och insåg att jag troligen på nåt sätt blandade ihop Evil Dead med en annan skräckis, House.

Michael Douglas är inte med i denna heller. Men jag tror det kan vara så att jag såg Evil Dead och denna House för första gången på fyllan då jag gick i högstadiet och på nåt sätt mixade ihop dem delvis.

Jag har laddad hem den, men inte kollat den ännu. Ska göra det när jag får tid.

Mitt starkaste minne från "Evil Dead med Michael Douglas" är att han hoppar in genom badrumsspegeln och kommer in i nån mardrömsvärld. Det finns dock ingen scen i Evil Dead som ens är i närheten av detta.

Jag är stensäker på att jag kommer kunna känna igen den scenen ifall den finns i House. Kommer bli en katharsis utan like om jag lyckas lösa detta trettioåriga mysterium.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 11:17   #35267
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
DeepStar Six (1989)

Tack vare oehörd inspiration från denna tråd gick jag tillbaka och återupplevde gamla gobitar från min barndom.

Denna är faan bra! Regi av Sean S. Cunningham som gav oss Friday the 13th.



Riktigt sevärd, bra dialog, skådespelare och monster. Rekommenderas!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 11:33   #35268
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Moon 44 (1990)

Man behöver inte söka med lykta för att komma över godbitar från 80-90 talet när det kommer till filmer - Moon 44 är en liten oslipad diamant som förtjänar att ses.

Tänk, Alien och Bladerunners gamla dekorer, stil och dekor togs över till denna filmen. Lågbudget av Roland Emmerich utan att det märks i filmen - Japp, Roland Emmerich, samma person som gav oss Independed Day!!

Min gamla hjälte Brian Thompson har en betydande roll - Brian, som spelade en mängd roller bland annad Klingon i Star Trek: TNG och fick dunder däng av Riker men spelade även andra monster och sågs senast i Orville.

Malcolm McDowell som den onda/mutbara majoren...listan på bra skådespel är gjuten.

"Blue collar" scifi blir inte bättre - effekterna är utmärkta med praktiska modeller och mycket de ständiga rökmaskinerna...

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 12:34   #35269
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Haha. Jag är inne på lite samma grej faktiskt.

Jag svamlade lite om Evil Dead för några veckor sedan och hur jag på nåt sätt fick för mig att Michael Douglas spelade Ash.

Jag började fundera lite efter detta och insåg att jag troligen på nåt sätt blandade ihop Evil Dead med en annan skräckis, House.

Michael Douglas är inte med i denna heller. Men jag tror det kan vara så att jag såg Evil Dead och denna House för första gången på fyllan då jag gick i högstadiet och på nåt sätt mixade ihop dem delvis.

Jag har laddad hem den, men inte kollat den ännu. Ska göra det när jag får tid.

Mitt starkaste minne från "Evil Dead med Michael Douglas" är att han hoppar in genom badrumsspegeln och kommer in i nån mardrömsvärld. Det finns dock ingen scen i Evil Dead som ens är i närheten av detta.

Jag är stensäker på att jag kommer kunna känna igen den scenen ifall den finns i House. Kommer bli en katharsis utan like om jag lyckas lösa detta trettioåriga mysterium.
Kan det vara kopplat till filmen Mirrors (2008) med Kiefer Sutherland? Med tanke på att detta minne verkar vara ihopnystat med en massa annat lär det ändå finnas en chans att denna är inblandad.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 12:39   #35270
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan det vara kopplat till filmen Mirrors (2008) med Kiefer Sutherland? Med tanke på att detta minne verkar vara ihopnystat med en massa annat lär det ändå finnas en chans att denna är inblandad.
Den verkar vara från 2008, så den har definitivt inget med saken att göra. Det är nån film från mitten av åttiotalet eftersom det var då jag såg dessa filmer.

Jag är rätt säker på att det är den där House (eller kanske uppföljaren, House 2). Tror jag ska kika ikväll.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:03   #35271
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
I am mother

Jodå. Helt okej netflix-rulle. Inget mästerverk men sevärd.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 22:55   #35272
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den verkar vara från 2008, så den har definitivt inget med saken att göra. Det är nån film från mitten av åttiotalet eftersom det var då jag såg dessa filmer.

Jag är rätt säker på att det är den där House (eller kanske uppföljaren, House 2). Tror jag ska kika ikväll.
Eller scenen med Michael KEATON i Beetlejuice, där de med krita ritar en magisk dörr (eller nåt?!) på väggen.

https://www.imdb.com/title/tt0094721/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:08   #35273
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
The Abyss SPECIAL EDITION (1989)

Utan tvekan den bästa undervattenfilmen någonsin skapats. Den håller fortfarande så oerhört bra!

Om någon ska se om The Abyss se Special Edition den är nämligen 28 minuter längre och förklarar allt. Minns när jag såg den på bio för första gången 1989 och slutet kändes så oerhört rushat - I special edition får vi se mer av vad som händer i världen och de förklarar allt bättre.

Japp. Se den!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:35   #35274
galtasar
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
DeepStar Six (1989)

Tack vare oehörd inspiration från denna tråd gick jag tillbaka och återupplevde gamla gobitar från min barndom.

Denna är faan bra! Regi av Sean S. Cunningham som gav oss Friday the 13th.



Riktigt sevärd, bra dialog, skådespelare och monster. Rekommenderas!

Det var längesen! såg den igår och ja den är bra
galtasar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:55   #35275
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av galtasar Visa inlägg
Det var längesen! såg den igår och ja den är bra
Hela casten är bättre och har en bättre dialog än Leviathan (1989) - eller vad tycker du?

Hur som helst, jag älskar dessa gamla filmer. Det var en dialog som jag ofta saknar i nyare filmer. Ett exempel är Robocop från 1987 - så oerhört mycket är improviserat och de behöll det.

Jag kunde svurit på att det var Cynthia Nixon (Miranda Hobbes) Sex and the City - Nope, det var Nancy Everhard.

Cynthia Nixon



Nancy Everhard
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 08:36   #35276
galtasar
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Hela casten är bättre och har en bättre dialog än Leviathan (1989) - eller vad tycker du?

Hur som helst, jag älskar dessa gamla filmer. Det var en dialog som jag ofta saknar i nyare filmer. Ett exempel är Robocop från 1987 - så oerhört mycket är improviserat och de behöll det.

Jag kunde svurit på att det var Cynthia Nixon (Miranda Hobbes) Sex and the City - Nope, det var Nancy Everhard.

Cynthia Nixon



Nancy Everhard
Benägen att hålla med, även om jag gillar Leviathan en hel del också.
Kusligt lika ja.

Jag är svag för 80-tals filmer överlag, samlar på mig ett bibliotek med gamla godingar som jag återkommer till då och då.
Diggar att allt inte känns så tillrättalagt som du skriver, lätt att charmen försvinner i nyare filmer.
galtasar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 09:29   #35277
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Eller scenen med Michael KEATON i Beetlejuice, där de med krita ritar en magisk dörr (eller nåt?!) på väggen.

https://www.imdb.com/title/tt0094721/
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan det vara kopplat till filmen Mirrors (2008) med Kiefer Sutherland? Med tanke på att detta minne verkar vara ihopnystat med en massa annat lär det ändå finnas en chans att denna är inblandad.
Det stora mysteriet är äntligen löst.

Nu har jag sett House, från 1985. Och det är helt garanterat den filmen jag på nåt sätt blandat ihop med Evil Dead filmerna. Fan vet hur, men förmodligen har jag sett dem på fyllan och haft dåligt fokus eller nåt...

Men jag kände iaf igen flera scener som jag tidigare har trott var med i någon av Evil Dead filmerna, och blivit förvånad när de aldrig dykt upp då jag kollat på dem.

Till att börja med så är House en riktigt usel skitrulle, som inte ens är i närheten av samma liga som Evil Dead.

Jag trodde som sagt ett tag att Michael Douglas spelade Ash i Evil Dead. Senare trodde jag att jag blandade ihop Evil Dead med nån annan film som Douglas var med i, men har inte hittat någon sådan rulle. Douglas var inte med i House heller. Det var den blonda krullhåriga snubben som var med i Ally MacBeal. Fan vet hur jag tyckte han var lik Douglas. Skyller på alkohol igen...

En scen jag minns från "Evil Dead" var att Ash skulle ha blivit släpad genom skogen av träden. Den scenen existerar inte. I House sitter huvudrollsinnehavaren fast i ett rep och blir släpad genom skogen av nåt monster. Tror jag blandade ihop detta med den scenen i första Evil Dead filmen där den ena tjejen blir dragen genom skogen av diverse lianer och sedan våldtagen(!) av ett träd.

En annan scen jag minns från "Evil Dead" är att Ash klättrar in genom en spegel in i monstervärlden. Den scenen existerar i House. Huvudrollsinnehavaren klättrar in genom spegeln för att rädda sin son som försvunnit flera år tidigare och nu hålls fången i det här hemsökta huset.

Några andra scener i House som kan ha hjälpt till att förvirra mig är att ett av monstren blir av med handen. Den kryper sedan runt i huset helt fristående. Detta är ju väldigt likt Evil Dead, där Ash blir av med handen (och senare ersätter den med en motorsåg).

Case closed säger jag!

Nu är ju den stora frågan om jag ska se House 2 också. Jag råkade ladda hem uppföljaren också. Det kan ju hända att jag såg även denna i min ungdom och att även den kan ha bidragit till min förvirring.

Jag har en minnsesbild av att Ash skulle ha blivit neddragen i en brunn mitt ute i skogen. Den scenen tror jag inte finns i de riktiga Evil Dead, och den fanns inte heller i House. Kanske i House 2?

Fan vet om det är värt att se tvåan med tanke på hur kass ettan var...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 09:36   #35278
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av galtasar Visa inlägg
Jag är svag för 80-tals filmer överlag, samlar på mig ett bibliotek med gamla godingar som jag återkommer till då och då.
Diggar att allt inte känns så tillrättalagt som du skriver, lätt att charmen försvinner i nyare filmer.
Ifall man vill se en gammal sci-fi skräckis från åttiotalet så är The Hidden från 1987 med Kyle McLaughlan ett måste!!! https://www.imdb.com/title/tt0093185/

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:59   #35279
galtasar
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man vill se en gammal sci-fi skräckis från åttiotalet så är The Hidden från 1987 med Kyle McLaughlan ett måste!!! https://www.imdb.com/title/tt0093185/

Tack för tipset! Ser bra ut.
galtasar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 14:14   #35280
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Leviathan var ju nästan kanonbra! Lite minus för slutet och lite tråkigt monster bara. 8/10.

Sen får man borse ifrån att den är väldigt, väldigt, väldigt "inspirerad" av Alien. Men vad bättre kan man vara inspirerad av.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)