Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-14, 02:36   #241
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
13 fonder låter ju rätt så diversifierat. Så kör på om Avanza lyckats matcha fonderna med din riskbenägenhet.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 07:47   #242
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag hade kört Lysa istället för Avanzas auto. Avanza Auto lägger lite för mycket vikt på morningstar och får således endel fonder med höga avgifter, så var det iaf när jag kollde förra året.


Så jag säger:
Orkar du inte bry dig om nåt: Lysa
Bestämma fonder själv: Avanza (ej auto)
Läs på rikatillsammans.se om du vill bestämma fonder själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 09:35   #243
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
ifall jag har en mindre klumpsumma, bör jag sprida ut det jämnt över dom 13 fonderna jag har eller lägga mer i dom som går bra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 09:54   #244
Buckethead
Registered User
 
Bucketheads avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 410
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag hade kört Lysa istället för Avanzas auto. Avanza Auto lägger lite för mycket vikt på morningstar och får således endel fonder med höga avgifter, så var det iaf när jag kollde förra året.


Så jag säger:
Orkar du inte bry dig om nåt: Lysa
Bestämma fonder själv: Avanza (ej auto)
Läs på rikatillsammans.se om du vill bestämma fonder själv.
Låter som du blandar ihop Avanza Auto och deras Portföljgenerator. Avanza Auto ligger på runt 0,5% i avgift och skriver själv att underliggande fonder aldrig kostar mer än 0,15%, sen har dom en förvaltningsavgift på 0,35%. Och med portföljgeneratorn kan man numera välja mellan bäst morningstar-rating eller lägst avgift.

Själv kör jag både lysa och avanza auto. Men jag håller med om slutsatsen:
Om du inte orkar bry dig, kör lysa eftersom dom har rådgivningstillstånd och kan faktiskt ge ett investeringsråd efter att du gått igenom deras frågebatteri. Avanza får man ingen hjälp med utan kräver eget engagemang.

Och för rikatillsammans så behöver man ha ett kritiskt filter när det gäller innehållet i bloggen. Mycket bra tankar och råd. Men även saker som är i gråzonen med udda investeringstips: https://magasinetfilter.se/gransknin...-skogar-del-1/
Buckethead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 16:10   #245
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?

Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 16:24   #246
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?
Det beror på vad man värdesätter.

Jag blir inte gladare av att lägga pengar på latte och biobesök.

Jag blir mycket gladare av att spara 10 kr idag och låta de växa av sig själv till 100 kr om 30 år, för det ger mig känsla av ekonomisk trygghet och frihet redan nu. Jag kan välja att sluta att jobba exempelvis eller flytta dit jag vill.

Så jag byter "lyx nu" mot "frihet sen" kan man säga. Att rata lyxen nu känns inte som en uppoffring, jag tycker tvärtom att det skapar karaktär att kunna välja bort frestelser på jakt efter ett större syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?
Jag har nytta av mitt sparande då jag vaknar upp om 30 år med en botlig hjärntumör som kostar 1 miljon att bota.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2019-07-14 klockan 16:26.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 16:39   #247
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?

Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?

Det är inte svart eller vitt, man kan spara och leva samtidigt och jag tror att många här har just balans!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 16:40   #248
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Att sparande ger ekonomisk trygghet, i fall att något händer kan jag köpa. Det är egentligen det enda vettiga argumentet. Eller att börja spara tidigt för sina barn.

Annars är det ju bara att låna om man vill köpa något nu.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 17:00   #249
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Att sparande ger ekonomisk trygghet, i fall att något händer kan jag köpa. Det är egentligen det enda vettiga argumentet. Eller att börja spara tidigt för sina barn.

Annars är det ju bara att låna om man vill köpa något nu.
Sparande till en långsemester.
Sparande till renovering av hus/lägenhet
Sparande till att köpa ny bil

Finns otroligt många bra argument enligt mig, och jag är ändå en som föredrar att leva i nuet och spenderar mer än jag spar.
Det sista du sa är väl ungefär så som personerna i lyxfällan resonerar och det brukar ju inte sluta så roligt
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 17:52   #250
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Att sparande ger ekonomisk trygghet, i fall att något händer kan jag köpa. Det är egentligen det enda vettiga argumentet. Eller att börja spara tidigt för sina barn.

Annars är det ju bara att låna om man vill köpa något nu.
Låna för konsumtion brukar ofta göra dig en kandidat till lyxfällan. Din thailandssemster och nya beemer håller sällan värde över tid.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 18:03   #251
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Annars är det ju bara att låna om man vill köpa något nu.
Från en långivare för konsumtion:
Citat:
Låneexempel vid tilldelat lån på 100 000 kr under 5 år, nominell ränta 8,9 %, effektiv ränta 10,28 %, uppläggningsavgift 495 kr, totalt 126 971 kr. Exemplet förutsätter att lånet betalas tillbaka med lika stora månadsbelopp på 2 116 kr under 5 år.
Säg att du vill köpa en bil för 100000 kr. Antingen köper du den för sparade pengar och blir 100000 kr fattigare och en bil rikare. Eller så tänker du "äh, jag har inga sparade pengar, men...det är ju bara att låna om man vill köpa något nu" och betalar då 126971 kr över 5 år.

Bilen blir alltså 26,971% dyrare att köpa genom lån, om allt går som du tänkt.

Om du förlorar jobbet och inte har råd att betala av lånet två år in så kommer räntan på lånet sticka iväg fort, då en annan ränta i det finstilta avtalet mellan dig och din långivare gäller. Då kan bilen bli några hundra tusen kr dyrare än du tänkt dig, och du hamnar på Lyxfällan.

Jag undviker dåliga lån som pesten. Sen finns det bra lån, CSN, huslån, med låga räntor som medför att du kan använda pengarna på annat håll som genererar mer pengar än räntan på lånet. Men det är inte helt riskfritt det heller såklart.

Men för mig är det uppenbart att konsumtionslån är som minst en dålig affär, och som värst något som kan sätta dig i personlig konkurs.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2019-07-14 klockan 18:07.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 18:18   #252
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?

Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?

Om man tror man snart ska dö, och lever efter det, så är det onödigt att betala sina räkningar och sluta borsts tänderna.



När man inser att pengarna jobbar även när du är ledig, så inser man(i allafall den normalbegåvade) fort att man kan plocka ut avkastningen och använda den till en resa eller liknande och ändå ha kapitalet kvar. År efter år efter år dessutom.


Men man gör som man vill.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 20:11   #253
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?

Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?
Sparande är en forma av investering där man sattsar pengarna på något man tror på ska stiga i värde så när man väl behöver dem faktiskt har mer köpkraft än innan. Tex köpa bil, boende, lång resa etc. Listan kan göras lång.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 20:40   #254
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Har man en mille investerat så kan man ju räkna med ett antal gratis semesterresor i avkastning över tid. Istället för att vända på slantar så gör man precis det man känner för.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 23:10   #255
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ni sparar och snålar. Frågar om hur man på bästa sätt sparar en eller två kronor mer.

Till vad?

Vad hände med att leva i nuet. Finns ju självklart en balans. Men för de flesta verkar den vara helt snedvriden?

Vad har ni för nytta av ert sparande om ni vaknar upp imorgon med en obotlig hjärntumör och tre månader kvar att leva exempelvis?
Ja men med största sannolikhet kommer man inte göra det.

Men håller med om att det behöver finnas en balans, spara in pengarna där det spelar roll, för en själv.

Jag sparar mycket men funderar aldrig på vad det kostar när det gäller handla mat, sociala aktiviteter, äta och dricka ute vad jag vill ha. Jag tycker däremot det är "konstigt" och ovärt att lägga massa pengar på resor, kläder, bilar och dyra möbler etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)