Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-29, 06:46   #1
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Meniskskada

Tyvärr har jag i helgen skadat högerknät. Meniskproblematik hade jag 2012 (skada på yttre menisk) och dessa symtom känns dessvärre igen.

Knät är inte svullet och jag kan sträcka ut utan upphakningar. Det är lite ömt precis runt området över den inre menisken och det känns lite "svagt". Har gjort tester för meniskproblematik vid vridning och då kommer en liten smärta fram, tyvärr.

Menisker läker sällan utan ingrepp så jag är likt 2012 inställd på att behöva Få en MR. Har ni på Kolozzeum några råd, visst lär det vara menisken?
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 09:53   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Menisker läker oftast utan ingrepp, och särskilt om du inte har så mycket besvär.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 10:22   #3
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Menisker läker oftast utan ingrepp, och särskilt om du inte har så mycket besvär.
Jag har aldrig hört någon i min omgivning där den läkt ihop på så det känns väldigt främmande. att det blivit lite sämre sista tiden tyder väl inte på något positivt direkt?
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 11:35   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix89 Visa inlägg
Jag har aldrig hört någon i min omgivning där den läkt ihop på så det känns väldigt främmande. att det blivit lite sämre sista tiden tyder väl inte på något positivt direkt?
Det har ju bara gått några dagar så att smärtan ändrar sig under första veckan är ju inget konstigt eller avvikande. Det kommer variera och man får ge det lite tid, ofta sisådär 6-8 veckor.

https://www.1177.se/olyckor--skador/...n/meniskskada/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 13:06   #5
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det har ju bara gått några dagar så att smärtan ändrar sig under första veckan är ju inget konstigt eller avvikande. Det kommer variera och man får ge det lite tid, ofta sisådär 6-8 veckor.

https://www.1177.se/olyckor--skador/...n/meniskskada/
OK. Har du några råd att ge vederbörande? Var till VC nyss och fick till slut en remiss till röntgen men ska köra sjukgymnastik vid sidan om.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 13:58   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix89 Visa inlägg
OK. Har du några råd att ge vederbörande? Var till VC nyss och fick till slut en remiss till röntgen men ska köra sjukgymnastik vid sidan om.
Här tar jag upp en del bra grejer, generella råd dock.
https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/

Jag tror inte att de kommer att se något på röntgen, särskilt inte om det är en vanlig slätröntgen de skickat dig på. Såhär i akut fas är det mest att hålla igång knät, böja och sträcka, träna det som går och försök att undvika smärta.

Om du fick nån form av NSAID utskrivet (Naproxen, Orudis, Diklofenak osv) kan du ta dem enligt anvisning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 14:02   #7
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Här tar jag upp en del bra grejer, generella råd dock.
https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/

Jag tror inte att de kommer att se något på röntgen, särskilt inte om det är en vanlig slätröntgen de skickat dig på. Såhär i akut fas är det mest att hålla igång knät, böja och sträcka, träna det som går och försök att undvika smärta.

Om du fick nån form av NSAID utskrivet (Naproxen, Orudis, Diklofenak osv) kan du ta dem enligt anvisning.

Är det kutym att de skickar på en vanlig slätröntgen först? Utgick från att det är en MR.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 15:55   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix89 Visa inlägg
Är det kutym att de skickar på en vanlig slätröntgen först? Utgick från att det är en MR.
Det varierar säkert en del mellan regioner, vårdcentraler och läkare, men ja. Av någon anledning så verkar de skicka iväg folk på vanlig slätröntgen, även fast man egentligen bara utesluter/bekräftar fraktur (eller artros), vilket det inte låter som om detta handlar om.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 19:04   #9
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det varierar säkert en del mellan regioner, vårdcentraler och läkare, men ja. Av någon anledning så verkar de skicka iväg folk på vanlig slätröntgen, även fast man egentligen bara utesluter/bekräftar fraktur (eller artros), vilket det inte låter som om detta handlar om.
På MR de gjorde 2012 såg man en liten skada på yttre menisken samt slitningar på knäskålen. Det gav senare operation och det blev bra. På så vis bör de ju fatta.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 19:13   #10
Sartorius
I'm the half blood prince
 
Sartoriuss avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 61
Har märkt, åtminstone i Skåne, att allmänläkares remisser till MR för knän skickas tillbaka; ska gå genom en ortoped först. Menisker har oftast en bra prognos, givet beroende på hur rupturen ser ut.
Sartorius är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)