Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-16, 18:13   #31
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Finns också en möjlig koppling till mag-cancer.

https://www.wcrf.org/int/blog/articl...stomach-cancer
Något som är salt, torrt och fett. Något som drar till sig vätska i magäcken och ligger kvar länge innan det skickas vidare i tarmen. Låter som att chips är ett dåligt val. Med alkohol blir det ännu mer irriterande på magsäcken.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 19:34   #32
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Vad är egentligen skillnadet på natrium eller salt??

Många säger natrium när det pratar om salt och en del säger salt.

Googlar man salt i ett ägg står det 124 mg natrium.

Men i ett ägg är det 280 mg salt.

Vad är skillnaden liksom? Förstår inte
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 19:45   #33
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Om jag inte har fel så är Natrium (Na) ett grundämne som tillsammans med klor (Cl) bildar det vi kallar salt. Så salt/natriumklorid kallas då för NaCl.

Jag tror att salt består av ~40% natrium.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 06:53   #34
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om jag inte har fel så är Natrium (Na) ett grundämne som tillsammans med klor (Cl) bildar det vi kallar salt. Så salt/natriumklorid kallas då för NaCl.

Jag tror att salt består av ~40% natrium.
Precis. Koksalt är 40% natrium och resterande mängd klor.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 14:33   #35
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om jag inte har fel så är Natrium (Na) ett grundämne som tillsammans med klor (Cl) bildar det vi kallar salt. Så salt/natriumklorid kallas då för NaCl.

Jag tror att salt består av ~40% natrium.
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Precis. Koksalt är 40% natrium och resterande mängd klor.
Så skall man gå efter natrium eller salt när man kollar sitt intag eller hur mycket det är i något livsmedel..

I ägg är det 280 mg salt som exempel igen, Är dessa 124 mg natrium den andelen som finns i saltet?

Eller är det 40 % av det 280 mg salt + 124 mg ren natrium.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 14:35   #36
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Antar de är natrium man går efter endast när vi pratar salt också? 40 % natrium och resterande klor säger du, Är klor någonting som påverkar oss eller vad har de för "effekt" i kroppen?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 16:50   #37
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
När det står salt på ingrediensförteckningen är det NaCl, vilket är 39,3% natrium.

Rekommendationen om 5-6g/dag syftar på NaCl, vilket är typ 2,0-2,4g natrium.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 01:02   #38
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Finns ny forskning på att rekommenderade saltmängden man ska få i sig borde vara minst det dubbla, att den låga salthalt som idag rekommenderas ökar riskerna lika mycket som överkonsumtion. Har för mig att de nya intaget var på typ 15g, kan ha fel på mängden men resten stämmer enligt den studien. Ingen källa, bah googla
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 06:34   #39
langsteustace
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Vet inte hur ni är men jag är alltid den person som saltar på maten innan jag ens smakar. Tycker det mesta är rätt smaklöst utan en bättre mängd salt på. Fattar att detta enbart är för att jag vant mina smaklökar att tycka om salt mat... Men till frågan! Hur farligt är det att konsumera ganska mycket salt på daglig basis för en person som är tränad/hälsosam? Om jag vänder detta till mig själv så är jag nog en person som skulle klassas till detta. Inte mycket kroppsfett alls, normalt blodtryck och blodsocker. Tränar styrketräning 6-7 dagar i veckan med inslag av cardio nästan varje gång. Nu har jag ju inte gjort en reverse image search email checker port checker djupanalys hos läkaren, så man kanske är trasig? Men tänker och vet att jag bara blir törstig efter att jag ätit något salt vilket gör att jag kissar mycket och på så sätt kissar mer. I Kina/Japan (där allmänhälsan är relativt god?) äter man ju ganska mycket salt? Tänker på all sojasås och misosoppor eller vad de nu heter?
Så hur illa är det verkligen att äta ganska mycket salt dagligen för en person som är tränad och har bra hälsa i övrig, samt har ett högt vätskeintag på en daglig basis?
MVH!

Jag räknar mitt saltintag och försöker vara restriktiv och har svårt att komma under 7g per dag. Man måste äta jävligt speciellt för att undvika ett högt saltintag.
langsteustace är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 08:11   #40
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hur mycket en tränande person svettas och utsöndrar natrium verkar ju vara extremt variabelt.

Barnes KA, et al. Normative data for sweating rate, sweat sodium concentration, and sweat sodium loss in athletes: An update and analysis by sport. J Sports Sci. 2019;37:2356–2366. doi: 10.1080/02640414.2019.1633159.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 08:16   #41
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Purewhey frågade mig om jag tyckte att mitt tillskott av salt under träningen förbättrade prestation, vilket jag inte vet. Enligt ovan länkade studie verkar det ju överlag vara oklart om just natriumsupplementerande förbättrar prestation. Eller rättare sagt om natriumförlust pga svettande försämrar prestationen. Någon som vet mer om detta?

Utdrag ur diskussionen i artikeln:
Citat:
There is a body of literature to suggest that performance can be impaired by significant body fluid deficits (Cheuvront & Kenefick, 2014) but the performance implications of sweat Na+ loss are less clear. Although several published guidelines (McDermott et al., 2017; Racinais et al., 2015; Sawka et al., 2007; Shirreffs & Sawka, 2011; Thomas, Erdman, & Burke, 2016) suggest fluid/electrolyte replacement should be personalized to the individual athlete’s losses, there are currently no recommendations on the exact amount of Na+ replacement needed (e.g. percentage of losses) for the maintenance of physiological or performance outcomes.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 21:05   #42
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Purewhey frågade mig om jag tyckte att mitt tillskott av salt under träningen förbättrade prestation, vilket jag inte vet. Enligt ovan länkade studie verkar det ju överlag vara oklart om just natriumsupplementerande förbättrar prestation. Eller rättare sagt om natriumförlust pga svettande försämrar prestationen. Någon som vet mer om detta?

Utdrag ur diskussionen i artikeln:
Nja, brist på salt/Natrium/chlorid, blir ju lätt till kramp i musklerna!!.....
Har själv erfarenhet ifrån detta, inte så trevligt, att få kramp!!......Då måste jag snabbt sträcka ut muskeln, sedan stretcha ett tag, för att bli utav med kramp, även, ev kommande kramp!!.....

Allt detta pga brist på salter/mineraler i kroppen/muskler......

Så, försämrad prestation, kanske, men iom kramp, så kommer den i vart fall, inte bli bättre då.......

Då kan det vara bra att tillsätta mineraler/salter, till kroppa......efter träningen!!.........
Helst sådana som kroppa behöver ........finns ju örtsalter och annat......samt mineraler.....Men man ska vara på det klara med att: kroppa, samlar på sig mer, vätska då!!!.......Hepp.....
Kanske?...........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 22:15   #43
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Säkert lugnt, men avänj dig sakta så du kommer mot rimliga gränser. Annars kanske du djurar 50g om dagen om några år. Men den allmänna rekomendationen för salt är troligtvis allt för lågt satt, och så låga halter kan skapa lika mycket problem som höga doser. Enligt ngn pålitlig studie jag läste.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 09:01   #44
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Nja, brist på salt/Natrium/chlorid, blir ju lätt till kramp i musklerna!!.....
Har själv erfarenhet ifrån detta, inte så trevligt, att få kramp!!......Då måste jag snabbt sträcka ut muskeln, sedan stretcha ett tag, för att bli utav med kramp, även, ev kommande kramp!!.....

Allt detta pga brist på salter/mineraler i kroppen/muskler......

Så, försämrad prestation, kanske, men iom kramp, så kommer den i vart fall, inte bli bättre då.......

Då kan det vara bra att tillsätta mineraler/salter, till kroppa......efter träningen!!.........
Helst sådana som kroppa behöver ........finns ju örtsalter och annat......samt mineraler.....Men man ska vara på det klara med att: kroppa, samlar på sig mer, vätska då!!!.......Hepp.....
Kanske?...........
Det märker jag också om jag i alla fall sommartid inte tar salttillskott före/efter konditionsträning. Krampen kommer dock då på natten, inte under träningen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 18:42   #45
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Säkert lugnt, men avänj dig sakta så du kommer mot rimliga gränser. Annars kanske du djurar 50g om dagen om några år. Men den allmänna rekomendationen för salt är troligtvis allt för lågt satt, och så låga halter kan skapa lika mycket problem som höga doser. Enligt ngn pålitlig studie jag läste.
Den studien vill jag gärna att du länkar till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)