Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 21:51   #271
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det finns en vedertagen sanning om vad som är lagidrott och vad som är individuell idrott. Styrkelyft klassas inte som lagidrott. Semantik, semantik.
Det var det jag syftade på också. Nämner man lagidrott är det nog väldigt få om ens någon som tänker på styrkelyft. Även om man såklart presterar som ett lag och gör uppoffringar för varandra som Matsa poängterade. Men lagidrott är i regel nästan alltid bollsporter där man har ett flytande samarbete.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:58   #272
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Mycket möjligt?! Vill du utveckla?
Jag tänker att ser man sig mer som ett lag så kanske man känner att det inte är så stor grej att det är gemensamma träningar utan det faller sig naturligt. Bara en tanke.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:59   #273
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
...om man nu inte tar t.ex. gemensamma träningar som dålig behandling. Men du förstår väl att detta då gäller för alla?)...

Det kommer alltid vara skillnad på en spinkig yngling utan tidigare erfarenhet av gym och en 100 kg rippad bodybuilder (om vi tar ett extremt fall).

Jag ser väl heller ingen anledning att reglerna ska skilja sig mellan olika personer (förutom om man nu inte som Arf? sa, kommer från t.ex. en annan styrkelyftsklubb med antidopingarbete).
Tano återigen, läs gärna igenom mina inlägg en gång till.
Jag har aldrig skrivit att gemensamma träningar är dålig behandling.

Givetvis kommer det att vara skillnad. Men läste du mitt andra exempel?

Arf skrev brottning för att de går under RF och redan tränar i lokalen. Sen skrev han i princip att det just skiljde mellan personer.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:01   #274
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Det var det jag syftade på också. Nämner man lagidrott är det nog väldigt få om ens någon som tänker på styrkelyft. Även om man såklart presterar som ett lag och gör uppoffringar för varandra som Matsa poängterade. Men lagidrott är i regel nästan alltid bollsporter där man har ett flytande samarbete.
På tal om flytande samarbete, synkroniserad simning är väl ännu mer lagidrott än bollsporter? Man måste ju verkligen klaffa perfekt med övriga lagmedlemmar, så gott som noll utrymme för individualism. Samma sak med gruppgymnastik etc.

Från wikipedia:

"Lagsport kallas sport där så kallade lag (=innehåll av samarbetande medlemmar) tävlar mot varandra (till skillnad från individuella sporter). Oftast tävlar lagen om att göra flest mål (poäng). Exempel på lagsporter är fotboll, ishockey, handboll, innebandy och bandy. I de flesta lagsporter har man boll.

I lagsporter har ofta de olika länderna så kallade landslag (=medlemskap av landets bästa spelare, oftast). Landslagen (länderna) tävlar sedan mot varandra i till exempel Europamästerskap, världsmästerskap och olympiska spel.

Det finns också exempel på evenemang där lag, då oftast landslag, tävlar mot varandra i sporter som i grunden är individuella. Det görs genom att man på något sätt sammanräknar varje deltagares prestation till ett resultat för hela laget. Bland annat inom tennis (som Davis Cup och Fed Cup) och golf (som Ryder Cup och Solheim Cup) ordnas lagsporter på detta vis och ett exempel inom friidrotten är den regelbundet återkommande Finnkampen, fram till slutet av 1980-talet förekom även andra friidrottslandskamper. Bordtennisturneringarna brukar även ha en lagtävling. Även dubbelklasserna i spel som badminton, bordtennis och tennis kan se som lagspel."
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:11   #275
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag tänker att ser man sig mer som ett lag så kanske man känner att det inte är så stor grej att det är gemensamma träningar utan det faller sig naturligt. Bara en tanke.
Jo men precis. Men är alla på klubben med i laget då menar du? Frågar för har ingen aning. Trodde det var några från klubben som ingick i laget som ville hålla på med lagtävlingar?!

Men om det nu råkade krocka, skulle du välja laget före din egna satsning då?

Återigen, jag har verkligen ingenting emot det här med gemensamma träningar på klubbar. Tycker det verkar hur bra som helst. Alltså är styrkelyft den sport man valt så är det ju klockrent att ni fungerar som ett lag. Skulle jag satsa enbart på SL skulle jag nog också vilja tillhöra en klubb som hade det så.

Men personligen är jag glad för att det också finns klubbar som inte har det kravet eftersom jag för tillfället inte vill träna på en atletklubb för att det sällan finns tillgång till de saker som jag behöver i tävlingssatsning.

Det är t.ex. ganska sällan som det finns ett ordentligt chinsräck eller dipsställning på atletklubbarna jag besökt. Då blir det svårt att träna där för de använder jag i princip alla mina pass utom eventuellt benpasset.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:14   #276
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
På tal om flytande samarbete, synkroniserad simning är väl ännu mer lagidrott än bollsporter? Man måste ju verkligen klaffa perfekt med övriga lagmedlemmar, så gott som noll utrymme för individualism. Samma sak med gruppgymnastik etc.
Förstår inte riktigt i vad jag skrev som du tyckte var otydligt?
Skrev ju att jag höll med dig men att om man pratar med gemene man så är det nog väldigt få som skulle tänkta på SL om man pratade om lagidrott, hade du kopplat till det direkt menar du?
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:24   #277
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Förstår inte riktigt i vad jag skrev som du tyckte var otydligt?
Skrev ju att jag höll med dig men att om man pratar med gemene man så är det nog väldigt få som skulle tänkta på SL om man pratade om lagidrott, hade du kopplat till det direkt menar du?
Inget du skrev var otydligt, jag argumenterar inte emot dig så mycket som jag bara spånar vidare. Jag skrev tidigare att det finns olika grader av lagidrott och att SL ligger långt ut i ena kanten, din formulering ("flytande samarbete") fick mig att tänka på synkad simning och det måste ju ligga längst ut i den andra kanten.

Wikipedias definition av lagarbete lade jag till mest som en eftertanke, det var nog mer riktat mot det Filmjölk skrev än mot något du skrev. Fast egentligen var det inte så mycket ett argument som det var en komplettering till diskussionen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 23:03   #278
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Haha, ja men dåså. Då hänger jag med också
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 10:43   #279
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Lagsport????? Haha. Blanda inte ihop laganda med lagspel
Det finns i styrkelyft ett seriesystem där lyftarna tävlar i lag. Så jo, det är en lagsport, även om det är individuella prestationer som gäller för att ta ett SM-guld på flaket.

Men oavsett vad vi kallar det så är det bakom individerna i SL en ganska stor apparat - ett lagarbete.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 10:55   #280
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Ett försök till:


En annan semantisk fråga (som jag bjäbbat om tusen ggr i tråden), vilken av diciplinerna går under namnet styrkelyft?

Det som i vanliga fall kallas för styrkelyft (med knälindor, dräkter och hela tjofräset), eller skall numera den klassiska styrkelyftningen få den benämningen? Tidigare i tråden skrev någon: "Klassiskt styrkelyft ÄR styrkelyft" Isåfall får styrkelyft byta namn till tillexempel utrustat styrkelyft.

Detta tycker ni säkert är en ickefråga, men jag tror många med mig vill kunna särskilja diciplinerna, därför tycker jag att det behövs olika namn. Som jag ser det finns ett par alternativ.

a) Styrkelyft får behålla sitt namn, och klassiskt styrkelyft måste benämnas som just klassiskt styrkelyft, och inte styrkelyft.

b) Klassiskt styrkelyft får styrkelyfts namn och heter numera styrkelyft. Därmed måste det som tidigare hette styrkelyft ha ett nytt namn, till exempel utrustat styrkelyft.

c) Samlingsnamnet för båda sporterna är Styrkelyft, därmed måste man kunna särskilja dom, och klassiskt styrkelyft heter just klassiskt styrkelyft, och styrkelyft måste därmed få ett nytt namn, till exempel utrustat styrkelyft.

d) Helt nya namn för båda disciplinerna, då styrkelyftsbegreppet kan skapa förvirring, och det kan anses som orättvist om bara en av tävlingsformerna benämns som styrkelyft . Som exempel taget ur luften kan klassisk heta "klassisk lyftning" och styrkelyft heta "Avancerad lyftning".
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 10:58   #281
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
a) Styrkelyft får behålla sitt namn, och klassiskt styrkelyft måste benämnas som just klassiskt styrkelyft, och inte styrkelyft.
Känns väl i dagsläget som om detta kommer gälla en tid framöver. Personligen gillar jag termen klassisk styrkelyft.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 10:59   #282
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Klassisk styrkelyft är styrkelyft i det att det är en subtyp. En mer specifik undergrupp av det större. Styrkelyft begränsar dig inte till att inte tävla raw (ja - klassiskt); klassisk styrkelyft däremot beskär hela gruppen genom att införa begränsningar i hur du får lov att tävla.

Klassisk styrkelyft är styrkelyft men styrkelyft är inte klassisk styrkelyft. Som i:
En kvadrat är en fyrkant men en fyrkant är inte en kvadrat (eftersom den senare inför en begränsning som gäller storleken på sidorna i förhållande till varandra).
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 11:10   #283
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Klassisk styrkelyft är styrkelyft i det att det är en subtyp. En mer specifik undergrupp av det större. Styrkelyft begränsar dig inte till att inte tävla raw (ja - klassiskt); klassisk styrkelyft däremot beskär hela gruppen genom att införa begränsningar i hur du får lov att tävla.

Klassisk styrkelyft är styrkelyft men styrkelyft är inte klassisk styrkelyft. Som i:
En kvadrat är en fyrkant men en fyrkant är inte en kvadrat (eftersom den senare inför en begränsning som gäller storleken på sidorna i förhållande till varandra).
du är genitalisk i dina filosofiska förklaringar...



Jag gillar klassisk styrkelyft. för mig som inte har tid att träna på klubb så kommer nog KSL var en väg tillbaka till tävlandet. och jag har flera bekanta som är sugna på att börja. flest tjejer faktiskt.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 11:45   #284
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Sett ur ett genom SL-sportens historskt, långtidsperspektiv, är det vanlig Original Styrkelyft ( TM) som de facto är klassisk styrkelyft.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 12:00   #285
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Det är därför namnet klassisk är så roligt - och då blir man glad innan man ens har börjat träna eller tävla.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)