Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 20:15   #256
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag anser att man är skyldig att ge tillbaka i någon slags form i en sådan situation. På gemensamma pass kan det t ex bestå i att passa någon i ett tungt lyft, hålla planka, filma osv. Hur mycket beror på hur mycket andra ställer upp åt en själv..
Precis(utan att ha läst allt ovan), för SL är en lagsport minst lika mycket som en individuell sport, i alla fall för mig.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:22   #257
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Precis(utan att ha läst allt ovan), för SL är en lagsport minst lika mycket som en individuell sport, i alla fall för mig.
Visst är det så. Och för att komma en liten bit närmare trådens ursprungsämne är det inget jag tror kommer att ändras av klassisk lyftning.

Den klassiske lyftaren behöver naturligtvis ingen hjälp med utrustningen, men passning, träningsupplägg, tekniktips, etc förändras inte alls av detta. SL förblir en lagsport även i klassisk skepnad.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:27   #258
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Visst är det så. Och för att komma en liten bit närmare trådens ursprungsämne är det inget jag tror kommer att ändras av klassisk lyftning.

Den klassiske lyftaren behöver naturligtvis ingen hjälp med utrustningen, men passning, träningsupplägg, tekniktips, etc förändras inte alls av detta. SL förblir en lagsport även i klassisk skepnad.
Alldeles säkert:

Jag kommer inte lägga mig i grundfrågan eftersom jag gillar att tävla och kommer att fortsätta tävla som tidigare, dvs utefter de premisser som finns. Punkt.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:29   #259
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Lagsport????? Haha. Blanda inte ihop laganda med lagspel
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:30   #260
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Den annars långt mer överhängande risken är ju att icke-kompromissvilliga personer inom sporten faktiskt gräver dess grav. Det skulle inte vara den första marginalsporten som råkat ut för det i såna fall
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:31   #261
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Visst är det så. Och för att komma en liten bit närmare trådens ursprungsämne är det inget jag tror kommer att ändras av klassisk lyftning.

Den klassiske lyftaren behöver naturligtvis ingen hjälp med utrustningen, men passning, träningsupplägg, tekniktips, etc förändras inte alls av detta. SL förblir en lagsport även i klassisk skepnad.
Min förhoppning med klassisk lyftning är att det ska komma fram mer och bättre träningsupplägg som fungerar för rawstyrka specifikt för rena atleter. Inte program att följa utan metoder och principer som verkligen fungerar. Så det är rent egoistiska skäl till att jag vill att klassisk lyftning ska bli stort
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:34   #262
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Lagsport????? Haha. Blanda inte ihop laganda med lagspel
Hur tänker du nu? Serietävlingar I LAG och LAG-SM kanske inte räknas i din värld men det gör den i min.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:34   #263
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Den annars långt mer överhängande risken är ju att icke-kompromissvilliga personer inom sporten faktiskt gräver dess grav. Det skulle inte vara den första marginalsporten som råkat ut för det i såna fall
Att förbundet som tävlar i utrustningslyftning tar fram ett regelverk för klassisk lyftning, ordnar kval, nationella och nästa år internationellt mästerskap tyder på att det finns god kompromissvilja och en öppenhet för att utveckla sporten. Så jag tror det blir kanon i slutändan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:21   #264
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag anser att man är skyldig att ge tillbaka i någon slags form i en sådan situation. På gemensamma pass kan det t ex bestå i att passa någon i ett tungt lyft, hålla planka, filma osv. Hur mycket beror på hur mycket andra ställer upp åt en själv. Nu verkar som tur är många hjälpa till närmast förbehållningslöst. Det ger ju en mycket trevligare stämning än 50-pass-regeln och obligatorisk närvaro. Bara så jag inte missförstås: jag gillar inte sådana regler men jag förstår de föreningar som implementerar dem.
Absolut. Håller med till fullo. Min poäng var ju mest att det kanske spelar mindre roll om man då har klubbmedlemmar som kanske inte är där varje pass eller kanske inte ens många pass egentligen. De tillför säkerligen något när de är på plats och kan också således tillföra något positivt till klubben ändå.
Tar mig själv som exempel igen. Jag brukar komma till klubben och träna ben på söndagar. Kanske inte varje söndag då jag ibland har andra åtaganden och kanske inte ens är i stan. Men annars försöker jag vara där. Då bidrar jag med de tips jag kan, passar, klovar, peppar osv, osv. Jag är väldigt säker på att det är uppskattat även om jag inte är där varje vecka eller flera gånger i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Hur tänker du nu? Serietävlingar I LAG och LAG-SM kanske inte räknas i din värld men det gör den i min.
Det är väl kanske inte riktigt lagidrott man tänker på när man tävlar i styrkelyft även om ni nu räknar samman era resultat. Hade ni lyft stängerna tillsammans så hade det varit det
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:24   #265
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg



Det är väl kanske inte riktigt lagidrott man tänker på när man tävlar i styrkelyft även om ni nu räknar samman era resultat. Hade ni lyft stängerna tillsammans så hade det varit det
Fotbollsspelare har inte fötterna på bollen samtidigt, hockespelare... orkar inte.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:29   #266
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Det är väl kanske inte riktigt lagidrott man tänker på när man tävlar i styrkelyft även om ni nu räknar samman era resultat. Hade ni lyft stängerna tillsammans så hade det varit det
Det här kanske är en del i skillnaden i hur vi ser på vår idrott och som följd hur vi ser på våra föreningar?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:38   #267
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Fotbollsspelare har inte fötterna på bollen samtidigt, hockespelare... orkar inte.
Haha. Det är också ett sätt att se det på såklart

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det här kanske är en del i skillnaden i hur vi ser på vår idrott och som följd hur vi ser på våra föreningar?
Mycket möjligt?! Vill du utveckla?
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:40   #268
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag vet inte, om en lyftare skippar att satsa på ett rekord (personligt eller annat) som han egentligen väldigt gärna skulle vilja försöka klara och i stället väljer en säkrare vikt för att gynna lagets resultat så känns det rätt mycket som en lagsport för mig. Sådana scenarion är väl inte alltför ovanliga? Lagidrott handlar i mångt och mycket om uppoffringar, man är inte enbart en individualist utan man måste ibland sätta lagets bästa framför vad man själv vill.

Självklart finns det olika grader av lagidrott, i vissa sporter måste man vara fullkomligt samspelta och i andra finns det varierande utrymme för individualism. Även om lag SL är närmre ena kanten än mot mitten så tycker jag ändå att det är en lagidrott. Fast vad fan vet jag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:42   #269
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Det finns en vedertagen sanning om vad som är lagidrott och vad som är individuell idrott. Styrkelyft klassas inte som lagidrott. Semantik, semantik.


En annan semantisk fråga (som jag bjäbbat om tusen ggr i tråden), vilken av diciplinerna går under namnet styrkelyft?

Det som i vanliga fall kallas för styrkelyft (med knälindor, dräkter och hela tjofräset), eller skall numera den klassiska styrkelyftningen få den benämningen? Tidigare i tråden skrev någon: "Klassiskt styrkelyft ÄR styrkelyft" Isåfall får styrkelyft byta namn till tillexempel utrustat styrkelyft.

Detta tycker ni säkert är en ickefråga, men jag tror många med mig vill kunna särskilja diciplinerna, därför tycker jag att det behövs olika namn. Som jag ser det finns ett par alternativ.

a) Styrkelyft får behålla sitt namn, och klassiskt styrkelyft måste benämnas som just klassiskt styrkelyft, och inte styrkelyft.

b) Klassiskt styrkelyft får styrkelyfts namn och heter numera styrkelyft. Därmed måste det som tidigare hette styrkelyft ha ett nytt namn, till exempel utrustat styrkelyft.

c) Samlingsnamnet för båda sporterna är Styrkelyft, därmed måste man kunna särskilja dom, och klassiskt styrkelyft heter just klassiskt styrkelyft, och styrkelyft måste därmed få ett nytt namn, till exempel utrustat styrkelyft.

d) Helt nya namn för båda disciplinerna, då styrkelyftsbegreppet kan skapa förvirring, och det kan anses som orättvist om bara en av tävlingsformerna benämns som styrkelyft . Som exempel taget ur luften kan klassisk heta "klassisk lyftning" och styrkelyft heta "Avancerad lyftning".
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:47   #270
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Förstår inte om du försöker att missuppfatta mina inlägg eller om du bara inte läser dem särskilt noga för mitt budskap verkar inte riktigt gå fram?!

Jag har aldrig skrivit något mobbning eller att de behandlas dåligt, trodde jag förtydligare det redan förra gången du skrev det. Du verkar tro att man får glåpord kastade mot sig när man kommer till klubbarna och så är det givetvis inte! Läs gärna om mina inlägg.
Eller ja, det som hände förra sommaren är väl iofs nästan glåpord rakt i ansiktet?! Men just det var ju ett engångstillfälle.

OM det nu är förhållningssättet som klubben väljer att ha så har jag INGENTING emot det! Men då tycker jag att man också borde ha samma förhållningssätt mot alla som börjar träna på klubben och inte välja förhållningssätt efter hur personen ser ur när den kliver innanför dörrarna! Det är det jag PÅSTÅR inte fungerar som det ska på flertalet klubbar.

När du skriver den frågan om doping så kan du ju verkligen inte ha läst mina tidigare inlägg? Återigen, det är väl SJÄLVKLART att man inte vill ha in dopade personer i sporten!

Jag är heller inte upprörd, ömhudad, stingslig eller någonting annat. Jag försöker att belysa, så som jag ser det en problematik inom SL. Det är ju ingen som kan skriva vart gränsen går för dessa "tveksamma fall" än så länge! Jag skulle vilja PÅSTÅ att den gränsen går på helt fel ställe på många klubbar, det är det jag försöker att få fram i mina inlägg!

Jag är återigen GIVETVIS positivt inställd till antidopingarbetet i klubbarna.
På det sätt du skrev fick jag känslan av att du tog saker personligt, därför jag skrev att du inte skulle göra just det.
Liksom flertalet andra skrivit är min poäng enbart att klubbarna bör ha en försiktig inställning, och som jag skrivit flertalet gånger, utan att behandla individer dåligt (om man nu inte tar t.ex. gemensamma träningar som dålig behandling. Men du förstår väl att detta då gäller för alla?)

Oavsett om det bara var ett engångstillfälle (hur nu jag skulle veta det) som du blev dåligt behandlad (för glåpord är väl om något dålig behandling) så är det detta jag försökte förklara att det inte behövde ske, trots att synen på nya personer kan skilja sig första gången. Det kommer alltid vara skillnad på en spinkig yngling utan tidigare erfarenhet av gym och en 100 kg rippad bodybuilder (om vi tar ett extremt fall). Oavsett vilket så har individen ett seriöst intresse att börja med styrkelyft bör det inte vara några problem att följa klubbens regler och samtidigt får då klubben chansen att lära känna personen som ska representera klubben i framtiden. Jag ser väl heller ingen anledning att reglerna ska skilja sig mellan olika personer (förutom om man nu inte som Arf? sa, kommer från t.ex. en annan styrkelyftsklubb med antidopingarbete).

Jag vet inte hur det fungerar i alla klubbar, du verkar ju tydligen veta det bättre när du säger att det inte fungerar, och jag vet inte hur olika klubbars regler ser ut, men som sagt känns det bara logiskt att klubbarna vet vilka personer det är som tävlar för dem.

Senast redigerad av tano den 2011-08-28 klockan 21:48.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)