Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-29, 14:26   #376
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Hur lång tid tar det för kreatin-nivån i blodet att återgå till normal efter att man gjort ett uppehåll av kreatin-tillskott?

Jag genomgår en undersökning av hjärtat, och där ingår en del blodprover. Jag vet att mitt kreatinvärde brukar vara högt men då jag berättat att jag tar tillkott så brukar läkarna säga att det höga blodvärdet inte betyder att njurfunktionen är dålig.

Nu ville dock läkaren att jag skulle sluta med kreatin för att se hur det påverkade blodvärdet. Jag har tagit kreatin, ett rågat mått (=5g) per dag i ca fyra år, och jag gjorde ett uppehåll på sex veckor. Blodvärdet sjönk från 136 till 106. Läkaren tyckte att det fortfarande var lite högt (normalt = 100 sa han).

Han tycker att jag ska sluta med att ta kreatin, vilket jag dock ogärna gör då jag märkte att jag blev markant svagare när jag slutade ta tillskottet. Efter sex veckor uppskattar jag att jag är ca 5-10% svagare än tidigare. Och jag tycker inte att jag fick någon riktigt bra motivering till varför jag bör sluta. På min fråga hur lång tid det tar för blodvärdet att återgå till det normala kunde han inte riktigt svara på. Jag fick intrycket av att mer var som att han tyckte det var onödigt av mig att ta kreatin, men att han inte hade något riktigt belägg för att det var motiverat att sluta utifrån ett hälsoperspektiv.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 20:41   #377
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Hur lång tid tar det för kreatin-nivån i blodet att återgå till normal efter att man gjort ett uppehåll av kreatin-tillskott?

Jag genomgår en undersökning av hjärtat, och där ingår en del blodprover. Jag vet att mitt kreatinvärde brukar vara högt men då jag berättat att jag tar tillkott så brukar läkarna säga att det höga blodvärdet inte betyder att njurfunktionen är dålig.

Nu ville dock läkaren att jag skulle sluta med kreatin för att se hur det påverkade blodvärdet. Jag har tagit kreatin, ett rågat mått (=5g) per dag i ca fyra år, och jag gjorde ett uppehåll på sex veckor. Blodvärdet sjönk från 136 till 106. Läkaren tyckte att det fortfarande var lite högt (normalt = 100 sa han).

Han tycker att jag ska sluta med att ta kreatin, vilket jag dock ogärna gör då jag märkte att jag blev markant svagare när jag slutade ta tillskottet. Efter sex veckor uppskattar jag att jag är ca 5-10% svagare än tidigare. Och jag tycker inte att jag fick någon riktigt bra motivering till varför jag bör sluta. På min fråga hur lång tid det tar för blodvärdet att återgå till det normala kunde han inte riktigt svara på. Jag fick intrycket av att mer var som att han tyckte det var onödigt av mig att ta kreatin, men att han inte hade något riktigt belägg för att det var motiverat att sluta utifrån ett hälsoperspektiv.
Man kan även använda markören Cystatin C för att uppskatta njurfunktionen.
Känns som ett lättare alternativ än att patienten ska behöva ställa om en fjärdedel av sin livsföring.

Skillnaden mellan 106 och 100 i krea är ju ganska liten, men det kanske ser snyggt ut i listan.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 07:00   #378
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Hur lång tid tar det för kreatin-nivån i blodet att återgå till normal efter att man gjort ett uppehåll av kreatin-tillskott?

Jag genomgår en undersökning av hjärtat, och där ingår en del blodprover. Jag vet att mitt kreatinvärde brukar vara högt men då jag berättat att jag tar tillkott så brukar läkarna säga att det höga blodvärdet inte betyder att njurfunktionen är dålig.

Nu ville dock läkaren att jag skulle sluta med kreatin för att se hur det påverkade blodvärdet. Jag har tagit kreatin, ett rågat mått (=5g) per dag i ca fyra år, och jag gjorde ett uppehåll på sex veckor. Blodvärdet sjönk från 136 till 106. Läkaren tyckte att det fortfarande var lite högt (normalt = 100 sa han).

Han tycker att jag ska sluta med att ta kreatin, vilket jag dock ogärna gör då jag märkte att jag blev markant svagare när jag slutade ta tillskottet. Efter sex veckor uppskattar jag att jag är ca 5-10% svagare än tidigare. Och jag tycker inte att jag fick någon riktigt bra motivering till varför jag bör sluta. På min fråga hur lång tid det tar för blodvärdet att återgå till det normala kunde han inte riktigt svara på. Jag fick intrycket av att mer var som att han tyckte det var onödigt av mig att ta kreatin, men att han inte hade något riktigt belägg för att det var motiverat att sluta utifrån ett hälsoperspektiv.
Som Aryt skriver finns det andra prover som bättre kan se njurfunktionen. Cyst C, Cr-EDTA, GFR-beräkning mm. Sällan bra att stirra sig blind på enstaka prover utan att se helheten.

Kreatinin är lite lurigt av just den anledningen. Du kanske ligger högre än referensintervallet pga mer muskelmassa än gemene man, inte pga dåliga njurar. En 85-årig kvinna där man ser ett "normalt" kreatinin kan ge felaktiga värden då äldre personer oftast har mindre mängd muskelmassa och således mindre mängd utsöndrande kreatinin. Ett normalt värde kan då istället tyda på försämrad njurfunktion.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 18:42   #379
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Lite [OT] men jag hade ytterligare ett i raden av besök hos läkare idag gällande min hjärtundersökning. Denna gång för att göra 24-timmars blodtrycksmätning (har apparaten på mig nu). Det som var lite kul tyckte jag var att den vanliga manchetten inte räckte till och sjuksköterskan fick gå iväg och leta upp en större!

Senast redigerad av Jocke67 den 2019-05-02 klockan 18:44.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 19:06   #380
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Du slog väl en krabba i triumf och skrek "kreatiiiiin"?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 19:36   #381
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Lite [OT] men jag hade ytterligare ett i raden av besök hos läkare idag gällande min hjärtundersökning. Denna gång för att göra 24-timmars blodtrycksmätning (har apparaten på mig nu). Det som var lite kul tyckte jag var att den vanliga manchetten inte räckte till och sjuksköterskan fick gå iväg och leta upp en större!
Bra betyg när man får ta en lårmanchett till överarmen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 07:49   #382
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du slog väl en krabba i triumf och skrek "kreatiiiiin"?
Du som har koll på det mesta, här du någon uppfattning hur lång tid det kan ta för blodvärdet att återgå till normalt efter uppehåll av längre tid av dagligt intag av kreatin-tillskott?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)