Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-26, 15:57   #13276
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Provade nya max i styrkelyften idag.

I knäböjen föll jag framåt på tyngsta pb-försöket och missade sedan vikten under det pga. trötthet antar jag.
Har problem att hålla ryggen i marklyftet vilket gör utlåsningen problematisk.

Om någon har tips på vad jag ska fokusera på framöver för att råda bot på dessa problem är jag väldigt tacksam

Filmer på alla tyngre lyft
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 18:10   #13277
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Det ser ut som att du inte riktigt har positionen 100% i början i marken. Kan vara rörlighet i höften som spökar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 18:31   #13278
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det ser ut som att du inte riktigt har positionen 100% i början i marken. Kan vara rörlighet i höften som spökar.
Har ganska länge haft problem med att komma in i en skön och bra startposition för marken så jag har experimenterat lite med att smått ändra fotvinkeln, hur brett jag står samt hur nära stången jag har höfterna. Har kommit fram till ungefär hur jag vill stå men rörligheten i höfterna kan säkert behövas ses över. Har du några tips på övningar?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 18:35   #13279
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag kan rekommendera denna video
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 18:42   #13280
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag kan rekommendera denna video
Tackar!

Det är kanske svårt att säga men tror du att det är startpositionen som gör att ryggen böjer sig eller är det även ett styrkeproblem? Jag kör ganska minimalistiskt och gör ingenting extra för baksida lår eller ländrygg förutom olika marklyftsvarianter. Inbillar mig därför att ländrygg och höftsträckare är styrkemässiga flaskhalsar och kanske delvis därför jag har problem i utlåsningen.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:39   #13281
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag är en glad amatör, men jag tror du inte hittar korrekt startposition. Tror inte på någon direkt svaghet. Har själv haft det problemet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:45   #13282
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag är en glad amatör, men jag tror du inte hittar korrekt startposition. Tror inte på någon direkt svaghet. Har själv haft det problemet.
Kan mycket väl vara så, att jag hamnar fel i början och det fortplantar sig genom lyftet och gör det riktigt segt att låsa ut. Ska försöka med olika uppvärmningsövningar och liknande för höfterna inför markpassen framöver och se om det blir någon skillnad.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:48   #13283
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Tror inte heller på svaghet inför själva vikten du lyfter, mer att du inte kommer in i en riktigt stabil och stark position pga rörlighetsproblemn.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 21:02   #13284
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Tror inte heller på svaghet inför själva vikten du lyfter, mer att du inte kommer in i en riktigt stabil och stark position pga rörlighetsproblemn.
Av någon anledning hade jag inte samma problem med detta förr i tiden, runt 1,5-3 år sedan. Det enda jag kan tänka mig har förändrats sedan dess är att jag kanske är mer stillasittande men utöver det inget.

Jag får fixa ihop någon uppvärmningsrutin inför markpassen hädanefter. Hittills har jag inte gjort några rörlighetsövningar eller speciell uppvärmning utan i princip bara kört en vända knäböj eller värmt upp ben+rygg innan och sedan hoppat på markandet.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 08:52   #13285
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Mitt senaste rekord var att jag var svinnära att klämma min (ovanligt tunga?) RB210 som bara är marginellt lättare än min CoC #2,5. Var nog bara 1 mm kvar ungefär.

Så det räknas kanske inte som ett PB men anyway. Man får vara glad för det lilla.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 09:07   #13286
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Tackar!

Det är kanske svårt att säga men tror du att det är startpositionen som gör att ryggen böjer sig eller är det även ett styrkeproblem? Jag kör ganska minimalistiskt och gör ingenting extra för baksida lår eller ländrygg förutom olika marklyftsvarianter. Inbillar mig därför att ländrygg och höftsträckare är styrkemässiga flaskhalsar och kanske delvis därför jag har problem i utlåsningen.
Tror mer på att det är ett styrkeproblem. Böjen tror jag att handlar om stångläget tror att du får ut mer om du flyttar ned stången ca 4-5 cm.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 09:59   #13287
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror mer på att det är ett styrkeproblem. Böjen tror jag att handlar om stångläget tror att du får ut mer om du flyttar ned stången ca 4-5 cm.
Är det isåfall höftsträckarna samt ländrygg jag är svag i då tror du?

Ja det här med knäböj har jag varit lite fram och tillbaka med under åren. Är mest van med highbar men har haft en period då jag körde lowbar med bra resultat så jag är öppen för att övergå till det om det gör mig starkare.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 10:08   #13288
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Är det isåfall höftsträckarna samt ländrygg jag är svag i då tror du?

Ja det här med knäböj har jag varit lite fram och tillbaka med under åren. Är mest van med highbar men har haft en period då jag körde lowbar med bra resultat så jag är öppen för att övergå till det om det gör mig starkare.
Jag kikade på dina tidigare filmer och tror mer på att det är generell styrka i rygg och ben som gör att du tappar ryggen. Men vi får komma ihåg att det är respektabla vikter som du lyfter så det är rätt naturligt att det blir lite svajigt ibland. Du tränar även på en Atletklubb så jag tvivlar på att du inte redan hade fått tips om det hade handlat om sämre teknik. När det gäller böjen tror jag inte att du ska gå tillbaks till lowbar utan flytta tillbaks stången så långt så att du får en bättre lyftbana 2-5 cm dvs långt ifrån en ren lowbar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 10:32   #13289
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag kikade på dina tidigare filmer och tror mer på att det är generell styrka i rygg och ben som gör att du tappar ryggen. Men vi får komma ihåg att det är respektabla vikter som du lyfter så det är rätt naturligt att det blir lite svajigt ibland. Du tränar även på en Atletklubb så jag tvivlar på att du inte redan hade fått tips om det hade handlat om sämre teknik. När det gäller böjen tror jag inte att du ska gå tillbaks till lowbar utan flytta tillbaks stången så långt så att du får en bättre lyftbana 2-5 cm dvs långt ifrån en ren lowbar.
Det är mycket möjligt att det är så, jag lägger väldigt lite fokus på övningar som inte är olika varianter av styrkelyften så jag skulle kunna göra rätt mycket mer för att stärka bortglömda muskler eller ytterligare stärka muskler som redan får en del träning som benen och ländrygg.

Har inte fått några direkta tips från folk på klubben gällande min teknik men å andra sidan har jag inte frågat heller. Så böjd som ryggen är på filmen vid 252.5kg och 262.5kg får jag aldrig vid lägre vikter så större teknikfel märks kanske inte förrän jag kommer upp på de rejält tunga vikterna. Men jag tycker att det är värt att påpeka att jag har samma problem med startpositionen även på lägre vikter. Visserligen böjs inte ryggen lika mycket under själva lyftet men jag har samma problem att komma in i en startposition där jag känner mig riktigt stark och stabil samt har ryggen helt rak.

Okej, ska prova att flytta ner stången en bit och kanske bredda min stance lite grann för att möjliggöra att balansen förbättras på vägen upp i böjen.

Senast redigerad av Livet den 2018-12-27 klockan 10:37.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 18:30   #13290
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
180x9 knäböj

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)