Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-19, 13:10   #22861
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jäklar vilken skillnad, Macroman! Stämmer det som du säger så kommer ju snart alla ha såna i sin ägo. 5% förbättring på gbg varvet eller annan stor motionstävling vill ju alla lite seriösare motionärer ha.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:11   #22862
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag är inte nöjd med pulsmätmingen på min Garmin 235. Har sneglat på att köpa en polar OH 1 att komplettera med.

Nån som vet om polar oh1 är bra och om den är kompatibel med Garmin 235?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:12   #22863
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jäklar vilken skillnad, Macroman! Stämmer det som du säger så kommer ju snart alla ha såna i sin ägo. 5% förbättring på gbg varvet eller annan stor motionstävling vill ju alla lite seriösare motionärer ha.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
3000kr är man väl inte dum nog att betala för ett par skor som motionär?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:17   #22864
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
3000kr är man väl inte dum nog att betala för ett par skor som motionär?

Det är nog många skulle jag tro. Folk betalar ju gärna hutlösa priser för att vara med på lopp.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:29   #22865
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Är det ingen av storlöparna här som skaffat Vaporfly Next% än? Skon som alla slår pers med.

Dvs denna sko: https://www.nike.com/se/t/loparsko-z...E&gclsrc=aw.ds

Sub 2h på marathon slogs ju med en ny version av denna sko (finns inte på marknaden än). Den ska ju också vara väldigt skonsam så mängden kan man också öka utan att bli för sliten. Tänker att kanske Macke som springer mycket och Sven B. som ofta är skadad kanske provat?

Slog till på ett par för en månad sen. Wow! Aldrig varit med om ngt liknande. Sprang exakt samma runda som dagen innan när jag testade dom. 1,5 minut snabbare med samma puls (lågpulspass båda passen). Det ger 4,8 % dvs de 4-5 % snabbare tider som många får med denna sko.

Det svenska rekordet på maran slogs också med denna sko trots att David N. är sponsrad av Reebook. Reebook-kontraktet blev han faktiskt av med iom detta kontraktsbrott såg jag idag. Har också sett elitlöpare som sprayat dom svarta för att dom är sponsrade av andra märken. Det säger verkligen allt...

Artikel i NY Times om Vaporfly: https://www.nytimes.com/interactive/...oe-strava.html
Fascinerande Då kommer man att ha den jobbiga faktan i bakhuvudet varje gång man slår ett pb("det hade kunnat gå ännu snabbare med den där jävla skon!") Jag har inte testat, har inget jätteurval av skor att välja emellan p.g.a. mina breda fötter. Har kört Nike Zoom Structure tre år i sträck.

Om vi leker med tanken att jag får de där extra fem procenten, då skulle jag i teorin kunna vara lika bra/dåligt tränad för milen som när jag sprang den på 41:30 2018 och ändå bräcka 40 min? 41,5x0,95=39,4 min.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:43   #22866
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
3000kr är man väl inte dum nog att betala för ett par skor som motionär?
Haha, du skulle bara ana. Har sett massor av folk på jogg som köpt 3,4 och 5 par tom...


Lågt pris ju de bästa skejtpjäxorna för längd kostar ju 8-9000...

Senast redigerad av Macroman den 2019-12-19 klockan 13:47.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 13:44   #22867
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fascinerande Då kommer man att ha den jobbiga faktan i bakhuvudet varje gång man slår ett pb("det hade kunnat gå ännu snabbare med den där jävla skon!") Jag har inte testat, har inget jätteurval av skor att välja emellan p.g.a. mina breda fötter. Har kört Nike Zoom Structure tre år i sträck.

Om vi leker med tanken att jag får de där extra fem procenten, då skulle jag i teorin kunna vara lika bra/dåligt tränad för milen som när jag sprang den på 41:30 2018 och ändå bräcka 40 min? 41,5x0,95=39,4 min.
Precis du är alltså redan sub 40 på milen kan man säga...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 18:21   #22868
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag är inte nöjd med pulsmätmingen på min Garmin 235. Har sneglat på att köpa en polar OH 1 att komplettera med.

Nån som vet om polar oh1 är bra och om den är kompatibel med Garmin 235?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Pulsklockor i sig är inte alltid helt pålitliga. Vill du ha bättre mätning tycker jag du ska komplettera med ett pulsband.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 19:15   #22869
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Är det ingen av storlöparna här som skaffat Vaporfly Next% än? Skon som alla slår pers med.

Dvs denna sko: https://www.nike.com/se/t/loparsko-z...E&gclsrc=aw.ds

Sub 2h på marathon slogs ju med en ny version av denna sko (finns inte på marknaden än). Den ska ju också vara väldigt skonsam så mängden kan man också öka utan att bli för sliten. Tänker att kanske Macke som springer mycket och Sven B. som ofta är skadad kanske provat?

Slog till på ett par för en månad sen. Wow! Aldrig varit med om ngt liknande. Sprang exakt samma runda som dagen innan när jag testade dom. 1,5 minut snabbare med samma puls (lågpulspass båda passen). Det ger 4,8 % dvs de 4-5 % snabbare tider som många får med denna sko.
Kul med bra sko. Men är det de absoluta tiderna som räknas? För mig är det de relativa som räknas. Någon förbättring här och där.

Och sedan, vilken makalöst ful sko. Med risk för att verka genomuselt fåfäng, men den hade jag aldrig visat mig offentlig i. MBT kom tillbaka, allt är förlåtet.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 21:10   #22870
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Jag vägrar av princip att ens tänka på att köpa Next %. Både pga priset och av etiska skäl plus att jag sprungit i Altra i 8-9 år och endast använder skor utan häl-tå-diff. Kräver tillvänjning såklart men värt mödan tycker jag.
Det har börjat talats om trampolineffekter av kolfiberplattorna och skador på leder och vävnader likt gymnaster som hoppat och studsat mycket på trampolinliknande golv i många år drar på sig men en sån studie på löpare är troligen långt borta om det ens går att mäta.

Senast redigerad av inZane den 2019-12-19 klockan 21:17.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 22:41   #22871
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Jag vägrar av princip att ens tänka på att köpa Next %. Både pga priset och av etiska skäl plus att jag sprungit i Altra i 8-9 år och endast använder skor utan häl-tå-diff. Kräver tillvänjning såklart men värt mödan tycker jag.
Det har börjat talats om trampolineffekter av kolfiberplattorna och skador på leder och vävnader likt gymnaster som hoppat och studsat mycket på trampolinliknande golv i många år drar på sig men en sån studie på löpare är troligen långt borta om det ens går att mäta.
Jag har kört Vaporfly 4% under denna säsong på tävling och sedan på mina snabbare pass. Gillar dem skarpt och införskaffade Next% för några veckor sen men endast kör ett pass i dem inomhus. Kommer spara på dem för utomhus till när det börjar bli torrare ute.

Skillnaden mellan 4% och Next% tycker jag själva passformen på skon - den sitter bättre, tightare på foten sen är droppen lägre 2mm lägre i jämförelse med 4%.

Får testa skon lite mer sen när jag blir frisk - legat i feber nu fyra dagar..
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 09:02   #22872
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har fått för mig att vi är en handfull personer som siktar på att gå sub 40 på milen under våren, stämmer det? Hade varit kul att se hur folk har tänkt gå tillväga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 09:54   #22873
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har fått för mig att vi är en handfull personer som siktar på att gå sub 40 på milen under våren, stämmer det? Hade varit kul att se hur folk har tänkt gå tillväga.


Amen to that. Mycket 1000m-intervaller med kort vila ner mot 3:40-3:45 (5-6 reps, 1 min gåvila) så tror jag man är i gott stånd att fixa det. Måste bara få tummen ur och köra fler sådana. Blir ett försök på Varvetmilen på Mantorp i mars.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 10:20   #22874
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Amen to that. Mycket 1000m-intervaller med kort vila ner mot 3:40-3:45 (5-6 reps, 1 min gåvila) så tror jag man är i gott stånd att fixa det. Måste bara få tummen ur och köra fler sådana. Blir ett försök på Varvetmilen på Mantorp i mars.
Yes, den typen av intervaller är alltid en bra ingrediens. Kompletterat med tempolöpning också, snabb sådan. Jag vill lösa sub 20 på femman innan. För mig är det dock inte sub 40 eller ingenting, mitt främsta mål är att persa ganska rejält. När jag står på startlinjen kommer mitt mil-pb att vara två år gammalt. Det hade varit gött att åtminstone kapa en minut på den tiden(sprang på 41:30 2018).

Jag kommer att göra ungefär som dig vad gäller intervallerna. Sen kommer jag även att slänga in fyrahundringar för att få träning i ännu högre tempon. Så ser nog närmaste tiden ut. Lite längre fram ska jag lägga mer fokus på tempopass. Men mycket intervaller på ca kilometern samt 400 m är det som står på agendan precis just nu.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 11:56   #22875
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Sub 39 (kanske 38...!) med Vaporfly alltså, Macke...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)