Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-16, 19:11   #22846
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det ser ut som ett brutalt jobbigt schema. I alla fall om du menar att man ska höja tempot med 10s/km för varje vecka. I princip alla de passen kommer ju vara maxinsatser.

Inget fel med detta, men det är inte den typen av träning jag skulle kalla tröskelträning. Det liknar mer formdrivande träning som man lämpligen gör i direkt anslutning till då man tänkt prestera på tävling. Ungefär som att "tävla sig i form".

Det jag menar med tröskelträning är snarare att hålla farten konstant och istället köra längre och längre intervaller och minska vilan, för att träningen inte ska vara så slitsam, men ändå ha progression. Den typen av upplägg flyttar också tröskeln, men är som sagt inte lika formdrivande och passar bättre att köra under lite längre tid och tidigare på säsongen.

Jag menar alltså inte att klanka ner på schemat, det ser vettigt ut om man använder det på rätt sätt.
Syftet med tröskelträning är att du vill förflytta din tröskel "längre" fram dvs att du orkar trycka på i högre fart under längre tid. Genom att öka farten och sedan sänka tiden så anpassas det väldigt bra - i alla fall för mig. Men allt är ju individuellt. Tufft är det absolut - men det är en fyra veckors cykel så inte så att jag fortsätter så i flera veckor utan sträcker sig under 4 veckor.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 21:15   #22847
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Syftet med tröskelträning är att du vill förflytta din tröskel "längre" fram dvs att du orkar trycka på i högre fart under längre tid. Genom att öka farten och sedan sänka tiden så anpassas det väldigt bra - i alla fall för mig. Men allt är ju individuellt. Tufft är det absolut - men det är en fyra veckors cykel så inte så att jag fortsätter så i flera veckor utan sträcker sig under 4 veckor.
Det var väl ungefär det jag skrev också?

Dvs att det verkar vara ett sånt upplägg som passar under en kortare period, och gärna strax innan tävling eftersom det kommer driva upp formen rätt ordentligt. Det går ju inte att ligga på en formtopp alltför länge, så att köra detta upplägg mitt under sommaren kanske inte är en bra idé om man tänkte prestera på max framåt hösten.

Ifall man vill träna tröskel tidigare på säsongen så gör man kanske det lämpligare med traditionella 20-30min i tröskeltempo, eftersom detta inte är lika slitsamt och inte lika formdrivande. Det kan alltså kombineras bättre med mängdträning än ifall man kör den typen av supertuffa pass som du föreslår.

Sen ger ju såklart 20min i tröskeltempo inte lika bra effekt på tröskeln som 50min i tröskeltempo. Men det ger effekt, och fördelen är som sagt att det är mer hållbart under en längre period. Det typiska sättet att få progression på detta är som sagt att springa längre vid samma intensitet (i närheten av tröskeltempo) istället för att springa mycket snabbare än tröskeltempo.

En annan fundering är hur stor del som är tröskelhjning av den förbättring man får av att köra 10min i VO2max-tempo? En hel del av förbättringen kommer ju rimligen bero på andra saker än just tröskeln. Ett sådant pass kommer ju ge väldigt mycket för ökat syreupptag och förbättrad löpekonomi också. På ett sätt kanske man kan säga att det kvittar vad man förbättrat om det leder till att man skalar bort en minut från sin miltid. Men samtidigt är det ju roligt att klyva hår.

Sen är det ju också så att de där snabbare och kortare passen kommer ge lite andra effekter än enbart tröskelhöjande. Ditt sista pass kommer i princip bli en 3k tävling. Så det upplägget kommer ju troligen också passa extra bra om man kanske vill prestera bra på 5k en eller två veckor senare. Ska man tävla på maraton är ju också tröskeln viktig, men kanske är det inte så viktigt att vara snabb på 3k. Iofs lite beroende på vad man siktar på för tid på sin mara. Heter man Kipchoge så är väl 12min i vVO2max i princip en 5k-tävling, och kanske precis vad man behöver ett par veckor innan man sätter världsrekord på maraton.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-12-16 klockan 21:21.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 22:27   #22848
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det var väl ungefär det jag skrev också?

Dvs att det verkar vara ett sånt upplägg som passar under en kortare period, och gärna strax innan tävling eftersom det kommer driva upp formen rätt ordentligt. Det går ju inte att ligga på en formtopp alltför länge, så att köra detta upplägg mitt under sommaren kanske inte är en bra idé om man tänkte prestera på max framåt hösten.

Ifall man vill träna tröskel tidigare på säsongen så gör man kanske det lämpligare med traditionella 20-30min i tröskeltempo, eftersom detta inte är lika slitsamt och inte lika formdrivande. Det kan alltså kombineras bättre med mängdträning än ifall man kör den typen av supertuffa pass som du föreslår.

Sen ger ju såklart 20min i tröskeltempo inte lika bra effekt på tröskeln som 50min i tröskeltempo. Men det ger effekt, och fördelen är som sagt att det är mer hållbart under en längre period. Det typiska sättet att få progression på detta är som sagt att springa längre vid samma intensitet (i närheten av tröskeltempo) istället för att springa mycket snabbare än tröskeltempo.

En annan fundering är hur stor del som är tröskelhjning av den förbättring man får av att köra 10min i VO2max-tempo? En hel del av förbättringen kommer ju rimligen bero på andra saker än just tröskeln. Ett sådant pass kommer ju ge väldigt mycket för ökat syreupptag och förbättrad löpekonomi också. På ett sätt kanske man kan säga att det kvittar vad man förbättrat om det leder till att man skalar bort en minut från sin miltid. Men samtidigt är det ju roligt att klyva hår.

Sen är det ju också så att de där snabbare och kortare passen kommer ge lite andra effekter än enbart tröskelhöjande. Ditt sista pass kommer i princip bli en 3k tävling. Så det upplägget kommer ju troligen också passa extra bra om man kanske vill prestera bra på 5k en eller två veckor senare. Ska man tävla på maraton är ju också tröskeln viktig, men kanske är det inte så viktigt att vara snabb på 3k. Iofs lite beroende på vad man siktar på för tid på sin mara. Heter man Kipchoge så är väl 12min i vVO2max i princip en 5k-tävling, och kanske precis vad man behöver ett par veckor innan man sätter världsrekord på maraton.
Haha, men så är det! Anledningen primärt vad jag tror (min coach som lägger upp) är väl att få dels bättre V02 max samt att man får etablera muskelfibrer som kan ge fördela och kunna hantera högre farter. Observera dock att jag innan dessa pass båda har uppvärmning ca 4km och nedvarvning 2km innan påslagning av farten så 3k i sig blir inte passet men fokuset ligger där. Så kommer upp mot 10km+ per pass.

Tillägg till detta är att jag även ligger i grundträning inför kommande säsong - men såklart beror det helt på vilka mål och distanser man vill köra på där jag själv siktar på att förbättra min marathon tid mot i år.

Ha det,
Mackan
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 00:06   #22849
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Haha, men så är det! Anledningen primärt vad jag tror (min coach som lägger upp) är väl att få dels bättre V02 max samt att man får etablera muskelfibrer som kan ge fördela och kunna hantera högre farter. Observera dock att jag innan dessa pass båda har uppvärmning ca 4km och nedvarvning 2km innan påslagning av farten så 3k i sig blir inte passet men fokuset ligger där. Så kommer upp mot 10km+ per pass.

Tillägg till detta är att jag även ligger i grundträning inför kommande säsong - men såklart beror det helt på vilka mål och distanser man vill köra på där jag själv siktar på att förbättra min marathon tid mot i år.

Ha det,
Mackan
Kör du dessa pass som en del i basträningen alltså? Blir det inte svårt att kombinera dessa pass (särskilt de två första veckorna) med stor träningsmängd över hela veckan? Att köra 10-12km i tävlingsfart för 15km låter ju som något som rimligen borde kräva en del återhämtning. Särskilt om nästa vecka innebär 7km i tävlingstempo för 10km.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 13:29   #22850
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Har ni som har lyckats bemästra konsten med att löpa mycket och förhållandevis länge på löpband några knep för att inte bli uttråkade? Jag är fast där så länge som min fot ska envisas med att krångla och jag skulle vilja fixa något längre pass. Har lyckats göra fem km intressant genom att köra varannan km i snabbt tempo. Samma approach skulle kunna appliceras på t.ex. milen men jag vete tusan om jag orkar det. Lösningen är kanske att springa väldigt långsamt istället så att ansträngningen blir låg men det blir ju också tråkigt. Det finns ingenting att kolla på medan man springer och jag blir överhettad ett par km in på passen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 14:04   #22851
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har ni som har lyckats bemästra konsten med att löpa mycket och förhållandevis länge på löpband några knep för att inte bli uttråkade? Jag är fast där så länge som min fot ska envisas med att krångla och jag skulle vilja fixa något längre pass. Har lyckats göra fem km intressant genom att köra varannan km i snabbt tempo. Samma approach skulle kunna appliceras på t.ex. milen men jag vete tusan om jag orkar det. Lösningen är kanske att springa väldigt långsamt istället så att ansträngningen blir låg men det blir ju också tråkigt. Det finns ingenting att kolla på medan man springer och jag blir överhettad ett par km in på passen.
Ifall du vill springa ett riktigt lugnt, långt och tråkigt pass så kan kanske en bra ljudboksdeckare vara lämpligt. Nu är ju inte jag nån löpbandskännare, men det har funkat utomhus på långpass i "tråkig miljö" för mig. Det ska ju dock helst vara en såpass spännande story att man snabbt kommer in i den och sedan bara vill fortsätta läsa/lyssna. Då kan ett par timmar rinna iväg väldigt snabbt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 16:47   #22852
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Tips på bra pulsklockor runt tusenlappen? Ska gärna kunna mäta sömn etc också
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 16:48   #22853
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kör du dessa pass som en del i basträningen alltså? Blir det inte svårt att kombinera dessa pass (särskilt de två första veckorna) med stor träningsmängd över hela veckan? Att köra 10-12km i tävlingsfart för 15km låter ju som något som rimligen borde kräva en del återhämtning. Särskilt om nästa vecka innebär 7km i tävlingstempo för 10km.
Mycket mat och vila samt progression i träningen. Snittat cirka 7 mil i veckan under 2019.

I detta så finns det likväl väldigt lugna pass involverat i veckorna. Snittar cirka 5 pass i veckan.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 13:06   #22854
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
En detaljfråga: när ni reggar löpbandspass på gymmet på Strava, skriver ni in elevation gain? Jag springer med 1,5 % lutning och därmed tar jag väl i teorin 75 höjdmeter. Samtidigt så är ju den lutningen till för att simulera luftmotstånd och göra löpbandspassen mer lika utomhuspassen. Mest intresserad av hur ni andra göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 14:58   #22855
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En detaljfråga: när ni reggar löpbandspass på gymmet på Strava, skriver ni in elevation gain? Jag springer med 1,5 % lutning och därmed tar jag väl i teorin 75 höjdmeter. Samtidigt så är ju den lutningen till för att simulera luftmotstånd och göra löpbandspassen mer lika utomhuspassen. Mest intresserad av hur ni andra göra.
Jag skulle inte loggat den "första procenten" tror jag, av just den anledningen du skriver. I alla fall skulle jag inte logga höjdmeter om 10km i 5min/km-tempo på löpband med 1,5% lutning faktiskt käns som 10km på platt landsväg i samma tempo. Ifall det känns i benen som om att du sprungit i uppförsbacke hela tiden, fast tiden och pulsen ändå överensstämmer med vad du skulle sett på den platta 10k utomhus, så blir det ju lurigare. Jag har noll koll på om det blir nån sådan skillnad, men jag har aldrig hört talas om det, så det låter inte troligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 15:08   #22856
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle inte loggat den "första procenten" tror jag, av just den anledningen du skriver. I alla fall skulle jag inte logga höjdmeter om 10km i 5min/km-tempo på löpband med 1,5% lutning faktiskt käns som 10km på platt landsväg i samma tempo. Ifall det känns i benen som om att du sprungit i uppförsbacke hela tiden, fast tiden och pulsen ändå överensstämmer med vad du skulle sett på den platta 10k utomhus, så blir det ju lurigare. Jag har noll koll på om det blir nån sådan skillnad, men jag har aldrig hört talas om det, så det låter inte troligt.
Nae, det logiska är ju att inte logga höjdmeterna, vad det känns som. Ingen viktig grej men var intresserad av hur andra gör.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 21:53   #22857
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nae, det logiska är ju att inte logga höjdmeterna, vad det känns som. Ingen viktig grej men var intresserad av hur andra gör.
Loggar inte dom passen alls. Matar du in dom manuellt då?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 22:09   #22858
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Loggar inte dom passen alls. Matar du in dom manuellt då?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Yes, det är jag noga med. Vill ha all löpstatistik på Strava. Tror ej det går att göra via appen så använder webbläsaren.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 09:23   #22859
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag blir säkert kvar på bandet även nästa vecka och har blivit lite sugen på att köra backträning. Sage har kört detta:

4x(400 m@20 % + 400 m@10 %) --> Set 1
400 m jogg(?) flackt --> Set 2
4x(400 m@15 % + 400 m flackt) --> Set 3

Som jag förstår det så körde han alltså Set 1, set 2, set 3, set 2, set 1 o.s.v. Blir en jävla massa arbete men man kan ju skala av det. Detta tempo höll han:

9,6 km/h på 20 % --> 6.25 min/km.
14 km/h på 10 % --> 4.29 min/km.
18,6 km/h på 0 % --> 3.23 min/km.
12,4 km/h på 15 % --> 4.84 min/km.

Inte svinlätt att veta vad som är lämpligt tempo för mig men kör han t.ex. 6:25-tempo så kanske jag ska ligga mellan 7- och 8-tempo. Kanske kan göra det lätt för mig genom att plussa på en minut på alla tempon och se hur det känns.

Har ni kört backträning på löpband någon gång?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 12:30   #22860
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Är det ingen av storlöparna här som skaffat Vaporfly Next% än? Skon som alla slår pers med.

Dvs denna sko: https://www.nike.com/se/t/loparsko-z...E&gclsrc=aw.ds

Sub 2h på marathon slogs ju med en ny version av denna sko (finns inte på marknaden än). Den ska ju också vara väldigt skonsam så mängden kan man också öka utan att bli för sliten. Tänker att kanske Macke som springer mycket och Sven B. som ofta är skadad kanske provat?

Slog till på ett par för en månad sen. Wow! Aldrig varit med om ngt liknande. Sprang exakt samma runda som dagen innan när jag testade dom. 1,5 minut snabbare med samma puls (lågpulspass båda passen). Det ger 4,8 % dvs de 4-5 % snabbare tider som många får med denna sko.

Det svenska rekordet på maran slogs också med denna sko trots att David N. är sponsrad av Reebook. Reebook-kontraktet blev han faktiskt av med iom detta kontraktsbrott såg jag idag. Har också sett elitlöpare som sprayat dom svarta för att dom är sponsrade av andra märken. Det säger verkligen allt...

Artikel i NY Times om Vaporfly: https://www.nytimes.com/interactive/...oe-strava.html

Senast redigerad av Macroman den 2019-12-19 klockan 12:35.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)