Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-13, 11:20   #22816
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det som stör mig allra mest är dock alla dessa "törstiga" s.k män som går på detta...
Ja, att folk är lättlurade samt nöjer sig med så lite är något som stör mig också. Jag har ju klagat på horden av grunda löparkonton runt om i Sverige - exakt samma sak där. En fjortistext med massa hjärtan och smileys om hur härligt löpning är i kombination med en bild på en glad, gärna snygg, människa i löparmundering. Det finns ingenting att inspireras av men likväl har personerna 15 000 följare.

Jag kan sväva iväg inom detta ämne för det är något som jag har väldigt tydliga åsikter kring
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 11:33   #22817
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Måste bara gnälla lite någonstans. Slökollar på Musikhjälpen medan jag jobbar och nu är det en så kallad "träningsinfluencer" i buren och trampar Crosstrainer i 12 h. Gott så, det görs ju för ett bra ändamål osv. Men just fenomenet med dessa "träningsinfluencers" vars prestationer är högst medelmåttiga, och vars fame bygger på att posta antingen rump- eller magrutebilder på sitt instakonto, stör mig nåt så fruktansvärt. VAD är inspirerande med detta? Jag fattar att det finns ett intresse för rövar, men då kan man ju följa ett dedikerat rövkonto istället för någon wannabe-triathlet? Jag hade fan också kunnat försörja mig på detta, har varken sämre prestationer eller röv än tjejen som står och vevar i buren just nu.

Är jag ensam om att störa mig på det här fenomenet?
Klart det är störigt, men vad det gäller influncers så känns det som att personan alltid är det som lockar följare snarare än innehållet. Sen om man ska vara positiv så tror jag det finns något lockande för icke-tränande att bli inspirerade av någon som i deras ögon är mänsklig. Om man har svårt att ta sig ur soffan är det kanske inte så inspirerande att följa Emelie Forsberg, för hennes nivå är så
långt bort. Då är det kanske roligare och mer inspirerande att titta på en snygg medelsvensson som peppar vardagsmotion lite.

Jag tror absolut att du skulle ha goda förutsättningar som influencer. Frågan är
Om du skulle kunna leva med dig själv
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 12:01   #22818
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Sen om man ska vara positiv så tror jag det finns något lockande för icke-tränande att bli inspirerade av någon som i deras ögon är mänsklig. Om man har svårt att ta sig ur soffan är det kanske inte så inspirerande att följa Emelie Forsberg, för hennes nivå är så
långt bort. Då är det kanske roligare och mer inspirerande att titta på en snygg medelsvensson som peppar vardagsmotion lite.
Här har vi nog problemet för egen del. Jag inspireras ju av att någon går först i ledet och visar hur långt fram gränsen för vad som är möjligt går. Det är en sann inspiratör för mig. Det kvittar att jag aldrig kommer att nå dennes nivå, har den sprungit 20 mil så borde väl jag åtminstone fixa tio mil. Jag stör mig nog i grunden på att folk tänker för smått, att de tänker att "xxx, det är för någon annan än mig". Därmed skaver det när någon som inspirerar genom att enbart ha en aktiv vardag slår igenom då jag tycker att det är att sätta en sån extremt låg ribba för vad som är bra. Jag tycker att man ska ha höga krav på sig själv och inte sätta sina begränsningar utefter gemene Svensson.

Jag är medveten om att folk är olika men där har vi nog den största grejen för mig
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 12:48   #22819
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Här har vi nog problemet för egen del. Jag inspireras ju av att någon går först i ledet och visar hur långt fram gränsen för vad som är möjligt går. Det är en sann inspiratör för mig. Det kvittar att jag aldrig kommer att nå dennes nivå, har den sprungit 20 mil så borde väl jag åtminstone fixa tio mil. Jag stör mig nog i grunden på att folk tänker för smått, att de tänker att "xxx, det är för någon annan än mig". Därmed skaver det när någon som inspirerar genom att enbart ha en aktiv vardag slår igenom då jag tycker att det är att sätta en sån extremt låg ribba för vad som är bra. Jag tycker att man ska ha höga krav på sig själv och inte sätta sina begränsningar utefter gemene Svensson.

Jag är medveten om att folk är olika men där har vi nog den största grejen för mig
Alla fungerar inte som dig, och om såna influencers får fler människor att ha en lite mer aktiv vardag så hamnar det på pluskontot enligt mig. Folkhälsa framför elitism.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 13:12   #22820
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Alla fungerar inte som dig, och om såna influencers får fler människor att ha en lite mer aktiv vardag så hamnar det på pluskontot enligt mig. Folkhälsa framför elitism.
Nej, jag skrev ju precis detta. Det kan någonstans djupt inom mig hamna på något litet pluskonto också men det hindrar mig inte från att störa mig på dessa. För det är i grunden värdelöst. Anledningen till att det får något form av värde är p.g.a. att folk i allmänhet är värdelösa
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 21:21   #22821
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nej, jag skrev ju precis detta. Det kan någonstans djupt inom mig hamna på något litet pluskonto också men det hindrar mig inte från att störa mig på dessa. För det är i grunden värdelöst. Anledningen till att det får något form av värde är p.g.a. att folk i allmänhet är värdelösa
Då tycker vi nog olika. För mig finns det ett betydligt större värde i att inspirera 10 000 människor till att jogga 1km 3ggr i veckan än att Kipchoge springer ett marathon sub 2h.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 22:05   #22822
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Då tycker vi nog olika. För mig finns det ett betydligt större värde i att inspirera 10 000 människor till att jogga 1km 3ggr i veckan än att Kipchoge springer ett marathon sub 2h.
Kipchoge inspirerar nog fler än 10 000 men visst, det är inget fel med att tycka olika. Tänkte faktiskt på att det hela kanske går att jämföra lite med klyschiga quotes och liknande som cirkulerar på nätet och bland "livsmotivatörer". Det fyller säkert också ett gott syfte för många men det hindrar inte mig från att tycka att det är töntigt och just precis klyschigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 22:14   #22823
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Själv har jag svårt att se att man öht skulle bli inspirerad till att ge sig ut och jogga pga att man följer någon som lägger upp träningsvideos på sociala medier.

Ifall man följer någon "influencer" som vloggar om träning så gör man väl det för att man är intresserad av träning? Man blir väl inte intresserad av träning och börjar träna bara för att nån man följer på instagram lägger upp rumpbilder?

Eller är det samma gamla visa som med att folk är intresserade av vad deras favoritartister tycker i olika politiska frågor för att de ska kunna bestämma sig för hur de ska rösta? Dvs man börjar träna för att ens "idoler" håller på med träning?

Jag börjar känna mig spyfärdig bara jag tänker på hur korkade alla är.

Dock brukar jag klara mig från att bli irriterad på olika influencers, eftersom jag eldade upp mitt facebookkonto för mer än ett decenium sedan, och aldrig använder instagram.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 12:39   #22824
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Till att börja med, hur vet du att du är uppe i VO2max-intensitet?
Har dels ett aktivitetsarmband som mäter hur många minuter man befinner sig på respektive intervall baserat på puls. Jag skulle gissa algoritmen den använder bygger på formeln 220-ålder. Jag har också gjort ett tröskeltest på en stationär cykel. Mätte då pulsen både på aktivitetsarmbandet och cykelns inbyggda sensorer i handtagen, och de var (häpnadsväckande nog) för det mesta nästan exakt lika. Dock har cykelns sensorer snabbare uppdateringsfrekvens än aktivitetsarmbandet, så när jag var uppe och tangerade maxpuls så hann inte aktivitetsarmbandet uppdatera snabbt nog, så cykelns sensor visade drygt 5 bpm högre max.

Tar man medelvärdet av dessa blir dock värdet faktiskt exakt just 220-ålder, så det tycks stämma väldigt bra i alla fall för mig.

Jämför man sedan detta med tabellen jag postade (inkluderar den här nedan igen för tydlighetens skull) så ser man att VO2max-zonen är ett intervall som ungefär motsvarar maxpuls minus 20 till maxpuls.

Så när jag skrev tangerar VO2max betyder egentligen bara att pulsen momentant var uppe i ett värde som är maxpuls minus 20 eller högre.

Vilket som sagt är högre än den pulszon jag vill köra vid löpning.

Hoppas det besvarade din fråga

För att förtydliga mitt ursprungliga inlägg så är väl poängen den att jag finner det märkligt att när jag jogggar så känns det som att min puls inte riktigt överensstämmer med hur det faktiskt känns. Jag tycker som sagt det känns som att jag kör relativt lugn takt, men enligt pulsen är jag uppe på anaerobisk och till och med tangerar VO2max.

Tycker det borde vara en större korrelation mellan min egen känsla och pulsen. Om det känns "relativt lätt" borde pulsen vara lägre. Medan om pulsen är uppe och tangerar VO2max borde det kännas riktigt jävla jobbigt.

Så det är mest bristen på korrelation mellan dessa.

Men jag ska testa att jogga ännu långsammare och se hur pulsen ser ut då. Ska bara komma över den mentala spärren att jogga vad jag betraktar som "löjligt långsamt" och hur det ser ut...
Bifogade bilder
Filtyp: png 1200px-Exercise_zones_Fox_and_Haskell.svg.png (83.5 KB, 0 visningar)
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 14:15   #22825
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Influenser-bubblan måste ju spricka snart (Isabella Löwengrips ena bolag kursade väl så kanske på g?) och då kommer inte jag tycka synd om de som inte har några skills och som kommer ut i arbetslöshet mitt i en lågkonjunktur.

Måhända gör det mig till en boomer men då får det vara så.
I så fall är jag också en boomer! Om jag gör slag i saken och sadlar om till influencer så kommer min tagline att vara "Sveriges yngsta boomer".

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Då är det ju bara att köra eller? Det är nog svårare än man kan tro att få genomslag tror jag...

Stör mig numera mer på de vrålsnygga tjejerna som hela tiden lägger upp bilder i underkläder/bikini etc som helt uppenbart har "törstiga" män som målgrupp. De är dessutom alltid väldigt noga med att dölja att de har ngn rik man som pojkvän/sponsor. Det som stör mig allra mest är dock alla dessa "törstiga" s.k män som går på detta...
Alltså absolut, det skulle säkert krävas ett antal år av att träna in den mest perfekta rump-posen för att ens kunna börja tjäna pengar som influencer, och att försörja sig på det är ytterligare ett par nivåer upp. Varför någon får genomslag framstår dock för mig som lite random. Att vara snygg är såklart den största framgångsfaktorn (det är väl det min flunsa-karriär faller på då kanske), men i övrigt verkar det inte krävas något speciellt för att försörja sig som "träningsinspiratör". Knappt ens två veckors PT-utbildning. Vilja och dedikation krävs säkert för att lyckas, men det gäller ju oavsett om det är träningsinfluencer eller astronaut man vill bli.

Män som fluktar på bikinikonton är ett fenomen i sig. Det verkar vara en särskild del av reptilhjärnan som aktiveras så fort en klyfta uppenbarar sig - trots att man inte får visa nipples på instagram och att all världens porr bara är ett klick bort.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Klart det är störigt, men vad det gäller influncers så känns det som att personan alltid är det som lockar följare snarare än innehållet. Sen om man ska vara positiv så tror jag det finns något lockande för icke-tränande att bli inspirerade av någon som i deras ögon är mänsklig. Om man har svårt att ta sig ur soffan är det kanske inte så inspirerande att följa Emelie Forsberg, för hennes nivå är så
långt bort. Då är det kanske roligare och mer inspirerande att titta på en snygg medelsvensson som peppar vardagsmotion lite.

Jag tror absolut att du skulle ha goda förutsättningar som influencer. Frågan är
Om du skulle kunna leva med dig själv
Visst är det personfixerat. Jag har precis som Macke svårt att se det inspirerande i någon med halvdana meriter som posar i snygga träningskläder, men uppenbarligen går det hem hos en bred massa. Det finns konton som jag tycker är helt OK där innehavaren i fråga t.ex. lägger upp träningspass eller övningsfilmer. Men det här "you go girl vad inspirerande och cool du är!!!" under en bild där någon lyckats spänna biceps lite grann i optiljus är verkligen svårt för mig att förstå storheten i. Däremot kan jag tycka att vackra bilder på vackra människor i vackra miljöer kan vara nice att se i sitt flöde. Jag följer ett konto med en dundersnygg norska som bor på Lofoten och det är ju ren och skär naturporr att se hennes bilder, men det tycker jag är en lite annan kategori. Bilder som träningsinfluencers boendes i Stockholms innerstad postar tillhör sällan den.

Jag känner spontant att det hade varit väldigt svårt att göra krystade "samarbeten" med nåt fjantigt kosttillskott, men visst, skulle jag få sexsiffriga belopp för besväret så hade säkert även jag kunnat sjunka så lågt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 14:29   #22826
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du kan som sagt inte lita på att det din klocka säger är maxpuls faktiskt överensstämmer med verkligheten. 220-ålder stämmer som ett medelvärde över ett större antal personer, men inte på individnivå.

Jag tror man kan uppnå en högre maxpuls vid löpning än vid cykling eftersom man vid cykling sitter på rumpan snarare än stödjer all kroppsvikt på fötter och ben. Jag är dock inte säker på om man kan säga exakt hur mycket högre maxpuls man har vid löpning, eller om det är individuellt. Jag tror också simning har en ännu lägre maxpuls, eftersom man där har ännu mer "hjälp".

Sen är jag inte heller säker på om alla olika "intensitetströsklar" följer maxpulsens skillnad exakt linjärt eller om kurvorna på nåt sätt ser aningens annorlunda ut vid cykling jämfört med löpning.

Jag skulle gissa att det handlar om runt 5 bpm i skillnad, och att VO2max (och tröskelpuls) också är 5 slag högre i löpning än cykling. Men det kanske kan vara en ännu större skillnad, jag bara gissar.

En sak som du kanske kan ha i åtanke är att ifall du joggar i lugnt tempo och sedan ökar farten till VO2max-tempo (det lägsta tempo där du uppnår maximalt syreupptag) så kommer det dröja uppåt 2min innan din puls stabiliserar sig på den nya nivån. Dvs om du kör enbart efter puls så är det svårt att pinpointa exakt när du är uppe vid rät intensitet (eftersom det är en eftersläpning). Att du också ligger på runt 95% av maxpuls gör också att det blir lite svårt att göra finjusteringar.

Om det känns som att du inte behöver ta i, och att du kan hålla tempot i minst fem minuter utan att det känns som att du behöver tvinga dig att springa fort, så kan du vara rätt säker på att din känsla stämmer bättre än din klockas påhittade värden.

Ifall du kan hålla samma tempo 4 intervaller på 4-5min och med 3-4min vila så kan du vara säker på att du inte hållit ett för högt tempo i alla fall.

Ifall du springer dessa intervaller såpass hårt att du börjar hyperventilera inom en minut in på varje intervall och det känns som att du verkligen måste pusha dig för att kunna hålla farten så håller du förmodligen ungefär rätt intensitet.

Spring gärna den sista intervallen i riktig maxfart. Ifall du klarar att springa väldigt mycket snabbare sista intervallen så kan du troligen hålla ett högre tempo nästa pass. Det rimliga är att du ska kunna springa lite snabbare, men inte mycket.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 15:15   #22827
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Det jag menar angående influencers är att även om det är krystat, känns cheesy och töntigt samt bara tilltalar en soffbunden massa av människor som vi inte kan relatera till, så är det inte värdelöst. För många är det nog väldigt värdefullt att få ta del av träningsglädje just utan att det ligger någon prestation bakom. Om de får folk att röra på sig mer än vad de hade gjort annars så är det ju bra. Klart det är larvigt och ganska konstigt, men tycker inte det finns någon poäng i att se ner på folk för att de inte har samma relation till/erfarenhet av träning en själv. Klart att Kipchoge inspirerar fler men dessa människor kanske inspirerar människor som annars inte hade blivit inspirerade. Då är det väl ändå inte värdelöst.

Jag tycker det går att diskutera ämnet och skratta lite åt det utan en massa onödig elitism helt enkelt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 15:25   #22828
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det jag menar angående influencers är att även om det är krystat, känns cheesy och töntigt samt bara tilltalar en soffbunden massa av människor som vi inte kan relatera till, så är det inte värdelöst. För många är det nog väldigt värdefullt att få ta del av träningsglädje just utan att det ligger någon prestation bakom. Om de får folk att röra på sig mer än vad de hade gjort annars så är det ju bra. Klart det är larvigt och ganska konstigt, men tycker inte det finns någon poäng i att se ner på folk för att de inte har samma relation till/erfarenhet av träning en själv. Klart att Kipchoge inspirerar fler men dessa människor kanske inspirerar människor som annars inte hade blivit inspirerade. Då är det väl ändå inte värdelöst.

Jag tycker det går att diskutera ämnet och skratta lite åt det utan en massa onödig elitism helt enkelt.
Exakt vad är det du menar är "onödig elitism"?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 16:50   #22829
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tycker diskussionen känns rätt överflödig men några snabba exempel

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
folk är lättlurade
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
För det är i grunden värdelöst. Anledningen till att det får något form av värde är p.g.a. att folk i allmänhet är värdelösa
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag börjar känna mig spyfärdig bara jag tänker på hur korkade alla är
Vill inte sitta och peka elitism-fingret åt er i tråden, blev bara förvånad över tonen som uppstod så plötsligt och oprovocerat. Men det är ingen diskussion jag har något intresse av att föra vidare
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 17:26   #22830
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tycker diskussionen känns rätt överflödig men några snabba exempel







Vill inte sitta och peka elitism-fingret åt er i tråden, blev bara förvånad över tonen som uppstod så plötsligt och oprovocerat. Men det är ingen diskussion jag har något intresse av att föra vidare
Ifall du inte är intresserad av att föra en diskussion borde du undvika att föra det på tal också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)