Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-11, 14:16   #22621
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det låter så otroligt kul. Om man gluttar på tider och distanser verkar han fortfarande göra saker på slentrian, styrd av någon intern påfrestningsbarometer som tar honom till rätt plats fysiskt.

Man ska inte underskatta den gode Kilian. Hans utbildning var väl sport- och/eller alpint fokuserad också?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:24   #22622
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det låter så otroligt kul. Om man gluttar på tider och distanser verkar han fortfarande göra saker på slentrian, styrd av någon intern påfrestningsbarometer som tar honom till rätt plats fysiskt.

Man ska inte underskatta den gode Kilian. Hans utbildning var väl sport- och/eller alpint fokuserad också?
Ja, jag tror att han är betydligt mer strukturerad än vad man tror samtidigt som han har kvar det där lite barnsligt lekfulla inom sig. Upplägget med ett monsterpass varje vecka och ett MONSTERäventyrspass varje månad lät riktigt kul. Han har ju själv sagt ett flertal gånger att han "like to suffer" så det passar väl honom som handen i handsken

Hans träning sommaren 2019:

https://mtnath.com/2019/08/31/traini...g-summer-2019/
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:30   #22623
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har ni några tips gällande nutrition under loppet? Det finns två st vätskestationer där jag kommer att kunna trycka i mig fast föda samt fylla på vattenflaskorna. Utöver det så tänkte jag enbart köra gels. Är det dumt? Borde jag ha lite nötter med mig eller något annat? Jag räknar med att vara igång i ca sju timmar. Under Höga Kusten var jag igång i nästan sex timmar och då funkade enbart gels bra i kombination med lite fast föda vid vätskestationerna.

Tänker mig 20 st gels för att kunna ta en var tjugonde minut.
Funkade i somras skulle jag köra på samma taktik. Det som är bra är att ha en plan för vad du ska göra om det inte går som du tänkt. Tex minska ner på gels ett tag utan att få panik.

Annat som kan vara bra är att ta med lite smågodis om du gillar sånt. Kan vara bra när det tryter på humöret

Ska bli kul att få racereport. Verkar vara ett fint lopp!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:38   #22624
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Funkade i somras skulle jag köra på samma taktik. Det som är bra är att ha en plan för vad du ska göra om det inte går som du tänkt. Tex minska ner på gels ett tag utan att få panik.



Annat som kan vara bra är att ta med lite smågodis om du gillar sånt. Kan vara bra när det tryter på humöret



Ska bli kul att få racereport. Verkar vara ett fint lopp!
Yes, jag vet att fast föda brukar rekommenderas men å andra sidan så får jag det vid 20 och 40 km så det bör väl räcka. Och jag har dessutom HK som lite facit på hur jag fungerar under liknande tidsram. Gels räcker

Ja, det ska bli sjukt kul att springa. Det är rätt länge som jag har varit sugen på att se hur jag hanterar sådana här distanser och äntligen får jag chansen att göra det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:42   #22625
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, jag vet att fast föda brukar rekommenderas men å andra sidan så får jag det vid 20 och 40 km så det bör väl räcka. Och jag har dessutom HK som lite facit på hur jag fungerar under liknande tidsram. Gels räcker

Ja, det ska bli sjukt kul att springa. Det är rätt länge som jag har varit sugen på att se hur jag hanterar sådana här distanser och äntligen får jag chansen att göra det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är nog en bra idé att inte ändra allt för mycket från upplägg du vet funkat tidigare.

Eftersom det är samma "tidsram" så antar jag löptempot kommer vara ungefär samma också? Eller kommer detta loppet vara längre (och i lättare terräng)? Isåfall kan det ju tänkas att din mage kommer vara lite mer känslig pga det högre tempot.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:46   #22626
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är nog en bra idé att inte ändra allt för mycket från upplägg du vet funkat tidigare.



Eftersom det är samma "tidsram" så antar jag löptempot kommer vara ungefär samma också? Eller kommer detta loppet vara längre (och i lättare terräng)? Isåfall kan det ju tänkas att din mage kommer vara lite mer känslig pga det högre tempot.
Det blir mycket högre tempo men inte högt tempo. På HK tog det 5:45 h att förflytta mig 42 km, nu är tanken att det ska ta max 7 h att förflytta mig 65 km(6:27-tempo). Så tempot lär inte bli ett problem för kroppen även om det givetvis blir en liten annan grej än på HK. Mindre hackigt och mer flow.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:51   #22627
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det blir mycket högre tempo men inte högt tempo. På HK tog det 5:45 h att förflytta mig 42 km, nu är tanken att det ska ta max 7 h att förflytta mig 65 km(6:27-tempo). Så tempot lär inte bli ett problem för kroppen även om det givetvis blir en liten annan grej än på HK. Mindre hackigt och mer flow.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Om något så låter det ju som att gels borde funka minst lika bra detta lopp som på HK.

Det ska väl möjligen vara att magen ruttnar mot slutet då kanske. Men då är det ju bara en timme löpning kvar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 20:08   #22628
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om något så låter det ju som att gels borde funka minst lika bra detta lopp som på HK.



Det ska väl möjligen vara att magen ruttnar mot slutet då kanske. Men då är det ju bara en timme löpning kvar.
Ja, jag tror det också. Funkade dessutom bra med ett tiotal under rätt snabb löpning, d.v.s. min mara i 4:50-tempo. Blir nog göttigt!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 20:09   #22629
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, jag vet att fast föda brukar rekommenderas men å andra sidan så får jag det vid 20 och 40 km så det bör väl räcka. Och jag har dessutom HK som lite facit på hur jag fungerar under liknande tidsram. Gels räcker

Ja, det ska bli sjukt kul att springa. Det är rätt länge som jag har varit sugen på att se hur jag hanterar sådana här distanser och äntligen får jag chansen att göra det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
65 km är långt men inte mer än att du ska fixa det på snabba kolhydrater och det som bjuds. Nötter vet jag inte riktigt, men brukar ju vara najs med bullar och liknande. Coca cola om det finns.

Nu är det ju inget varmt lopp så jag hoppas du slipper illamåendet. Sen är det väl bara att knata på. Stanna inte upp för länge på kontrollerna även om andra gör det. Ta sig framåt är prio. Såg många på ultravasan som firade vid varje kontroll. Kan bli svårt att ta sig ut igen om man satt sig ner och ätit trerätters

Något jag ska pass mig för i framtida ultralopp är att hänga med fel crowd. När man är trött är det lätt att slå sig ihop med nån annan i samma sits och det brukar sluta med att man går alldeles för mycket.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 20:17   #22630
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
65 km är långt men inte mer än att du ska fixa det på snabba kolhydrater och det som bjuds. Nötter vet jag inte riktigt, men brukar ju vara najs med bullar och liknande. Coca cola om det finns.



Nu är det ju inget varmt lopp så jag hoppas du slipper illamåendet. Sen är det väl bara att knata på. Stanna inte upp för länge på kontrollerna även om andra gör det. Ta sig framåt är prio. Såg många på ultravasan som firade vid varje kontroll. Kan bli svårt att ta sig ut igen om man satt sig ner och ätit trerätters



Något jag ska pass mig för i framtida ultralopp är att hänga med fel crowd. När man är trött är det lätt att slå sig ihop med nån annan i samma sits och det brukar sluta med att man går alldeles för mycket.
Bra tips! På HK gjorde jag det "misstaget" med långa stopp på kontrollerna men då hade jag å andra sidan gett upp lite och hade egentligen bara fokus på att ta mig i mål. Det var ju ett lopp som passade mig extremt dåligt. Det här är egentligen tvärtom. Nu har vi dessutom bara två kontroller.

Att inte följa vad andra gör i spåret är jag nog rätt ok på, är inget fan av att ligga och slicka rygg. Men det blir ju en balansgång för loppet börjar ju på riktigt efter mara-distansen så man ska givetvis ta det rätt lugnt fram tills dess.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 14:30   #22631
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Hur ser folk på "säsongsvila" när man är en glad motionär? Att det är en bra grej för elitidrottare är jag helt med på men behöver man vila från sin primärgren om man bara är en glad motionär?

Jag har tagit det superlugnt med löpningen sedan NYC marathon vilket var enligt plan. Blev egentligen inte speciellt sliten av själva loppet faktiskt - min snittpuls var hela 10 slag lägre än på Sthlm marathon så de där 12 sekunderna långsammare per km som jag sprang i NY gjorde verkligen skillnad i ansträngningsnivå. Däremot så har jag haft en rätt lång säsong med tre marathons och ganska mycket löpning så jag tyckte att det kändes rimligt att dra ner lite en period. Har dock joggat några lugna pass och funderar på att dra igång lite mer seriöst igen nästa vecka. Kroppen känns bra och huvudet suget! Snart kommer ju skidsäsongen och då kommer rätt många löppass bli utbytta mot längdskidor per automatik, men hade jag tjänat något på att ta en längre period "off" hårdare träning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 14:42   #22632
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Hur ser folk på "säsongsvila" när man är en glad motionär? Att det är en bra grej för elitidrottare är jag helt med på men behöver man vila från sin primärgren om man bara är en glad motionär?

Jag har tagit det superlugnt med löpningen sedan NYC marathon vilket var enligt plan. Blev egentligen inte speciellt sliten av själva loppet faktiskt - min snittpuls var hela 10 slag lägre än på Sthlm marathon så de där 12 sekunderna långsammare per km som jag sprang i NY gjorde verkligen skillnad i ansträngningsnivå. Däremot så har jag haft en rätt lång säsong med tre marathons och ganska mycket löpning så jag tyckte att det kändes rimligt att dra ner lite en period. Har dock joggat några lugna pass och funderar på att dra igång lite mer seriöst igen nästa vecka. Kroppen känns bra och huvudet suget! Snart kommer ju skidsäsongen och då kommer rätt många löppass bli utbytta mot längdskidor per automatik, men hade jag tjänat något på att ta en längre period "off" hårdare träning?
Vila tycker jag inte man behöver. Däremot mår jag mentalt bättre av att slänga in mer variation under vinterhalvåret, än att stå på ett jäkla löpband fyra av fem pass. Det blir liksom lite roligare och mer intressant att helt plötsligt befinna sig i en simbassäng på tisdagen och gymmet på fredagen, än ute i snöslask eller på löpband alla dagar.

Mindre målinriktat. Mer kul och testande av annat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 15:27   #22633
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
NYC maraton ser ju lite ut som ett drömlopp, men det får nog förbli en dröm, för man ska antingen ha riktig tur med lottning för startplats, eller ha riktigt mycket pengar med sig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 15:28   #22634
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Att det är en bra grej för elitidrottare är jag helt med på men behöver man vila från sin primärgren om man bara är en glad motionär?
Jag svarar "njaaa". Jag kan se fram emot en lite mer kravlös period nu under vintern där målet inte är att hela tiden stegra volymen. Däremot har jag noll planer på att ta ett uppehåll då jag inte känner att jag har råd med det plus att det inte är något som jag vill. Styrketräningen ska få lite mer fokus samtidigt som jag fortsätter att springa relativt mycket men kanske inte exakt samma mängd som vår-höst. Sen är även nuvarande plan att springa lite kortare och lite snabbare för att bättra på flåset. Då kan t.ex. 4x4 min på löpband få en plats i schemat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 19:44   #22635
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vila tycker jag inte man behöver. Däremot mår jag mentalt bättre av att slänga in mer variation under vinterhalvåret, än att stå på ett jäkla löpband fyra av fem pass. Det blir liksom lite roligare och mer intressant att helt plötsligt befinna sig i en simbassäng på tisdagen och gymmet på fredagen, än ute i snöslask eller på löpband alla dagar.

Mindre målinriktat. Mer kul och testande av annat.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag svarar "njaaa". Jag kan se fram emot en lite mer kravlös period nu under vintern där målet inte är att hela tiden stegra volymen. Däremot har jag noll planer på att ta ett uppehåll då jag inte känner att jag har råd med det plus att det inte är något som jag vill. Styrketräningen ska få lite mer fokus samtidigt som jag fortsätter att springa relativt mycket men kanske inte exakt samma mängd som vår-höst. Sen är även nuvarande plan att springa lite kortare och lite snabbare för att bättra på flåset. Då kan t.ex. 4x4 min på löpband få en plats i schemat.
Jag åker alltid längdskidor på vintern vilket gör att jag naturligt springer mindre. Har dock planerat att köra lite halvt om halvt efter ett 25 veckors marathonprogram (inför Sthlm marathon) för extra inspiration så det jag klurar på är när jag ska hoppa in i programmet (som då gör löpträningen lite mer seriös med intervaller osv, just nu mysjoggar jag bara). Men det får nog bli på måndag ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
NYC maraton ser ju lite ut som ett drömlopp, men det får nog förbli en dröm, för man ska antingen ha riktig tur med lottning för startplats, eller ha riktigt mycket pengar med sig.
Nu har väl alla olika definition av "riktigt mycket pengar" men startplats + hotell 5 nätter gick på ca 15 lax per person. Sen tillkommer ju flyg och mat och nöjen och allt sånt där som man vill göra när man är i NYC så visst kostar det mer än en charter till Kanarieöarna men det är ändå inte den dyraste av resor. Bestigning av Mt Kenya och safari kostade ca 60 tkr per person så jag har kanske lite skevt perspektiv på vad som är en "dyr" resa då men...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)