Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-15, 20:14   #21211
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
För att direkt besvara din fråga, Dio, så tycker jag att du kan öka på passen tio minuter vardera denna första vecka, därefter tio minuter till andra veckan, och så upp till timmen på båda sista veckan. Tempot är lugnt, som jag tycker din halvmara bör vara i början.

Två dagarna innan loppet springer du inte, utan ägnar dig åt någon annan mindre krävande aktivitet.

Detta är en ofattbart komprimerad version, och inget jag gillar överhuvudtaget. Men det ger dig något att sikta på åtminstone.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 20:28   #21212
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Anmält mig till min första halvmara. Det är bara 23 dagar dit. Är det lönt att träna på något speciellt sätt nu när det är så kort tid tills loppet går av stapeln?
Kör ett lite längre pass på dryga timmen en gång i veckan. Men fortsätt i lugnt tempo. Vila 2-3 dagar innan loppet. Att jogga ett halv-maraton på ett par timmar fixar du lätt. Lycka till.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 22:13   #21213
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vi är väl ett par stycken på forumet som ska springa Höga Kusten 43K, jag har ägnat mig lite åt att gå igenom resultatlistan för att sedan jämföra med resultat på Lidingöloppet:

Sub 6 h(Lidingöloppet)
1. 5:55(02:36)
2. 5:55(02:20)
3. 5:56(02:30, tidigare år ~02:23)
4. 5:56(02:40)
5. 5:57(02:44, 2013)
6. 5:57(02:24)
7. 5:58(02:55)
8. 5:59(03:16, 2015)
9. 5:59(02:42, 2014)
10. 5:59(02:37)

~6:10(Lidingöloppet)
1. (02:13, 2008, född 1964)
2. (02:17)
3. (02:40)
4. (02:34)
5. 6:15(02:15, 2017)

Så lite liv har jag! Jag vet att detta säger långt ifrån allt men jag tycker ändå att det ger en hint om att sub 6 h för egen del inte är så långsökt.
Spontant känns Lidingöloppet som en rätt kass indikator få det är så otroligt olika terräng. Kör du mkt teknisk löpning och är du snabb utför i riktigt svår och jävlig terräng? Det är det som krävs för en bra tid på Höga Kusten Trail.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 22:49   #21214
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kör just nu 2 joggningar per vecka. Brukar köra en halvtimme vardera, men kanske kan vara klokt att öka det ena till en timme, tänker jag?
Kvittar nog vad du gör. Är du van löpare sedan innan går det säkert helt ok. Är två halvtimmespass i veckan det enda du gjort senaste åren får du nog räkna med att gå en del tyvärr.

Jag springer en del ultralopp men tycker ändå att en halvmara är ganska långt
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 23:01   #21215
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag har fått sagt till mig att halvmara är den enklaste distansen. Du slipper det galna jagandet på 10km, och evighetslunket under en mara.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 05:38   #21216
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag har fått sagt till mig att halvmara är den enklaste distansen. Du slipper det galna jagandet på 10km, och evighetslunket under en mara.
Vette tusan, halvan går ju iof att springa mycket på ren viljestyrka, men är samtidigt tillräckligt lång för att springa sönder sig. Tycker själv att 10km är enklast.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 05:58   #21217
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
Ska bli spännande att höra hur det gick, DE!

Träningsjournalen: "Joggade fyra timmar i går".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:14   #21218
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vette tusan, halvan går ju iof att springa mycket på ren viljestyrka, men är samtidigt tillräckligt lång för att springa sönder sig. Tycker själv att 10km är enklast.


Milen är behaglig i max 3 k, resten rätt obekväm. Halvan kan hållas rätt bekväm i kanske 14-15 kom eftersom man håller över tröskeltempo.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:37   #21219
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Spontant känns Lidingöloppet som en rätt kass indikator få det är så otroligt olika terräng. Kör du mkt teknisk löpning och är du snabb utför i riktigt svår och jävlig terräng? Det är det som krävs för en bra tid på Höga Kusten Trail.
Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag gör en jämförelse likt denna och får "försvara den" men återigen då: jag fattar att det inte är något facit. Jag gillar att greppa de halmstrån som går att greppa och försöka hitta samband hur vaga de än må vara och postade infon utifall att någon annan också skulle finna det intressant. Lidingöloppet är f.ö. den absolut bästa indikatorn då det är ett långt lopp med lite kupering som nästan alla har sprungit. Det är den bästa indikatorn eftersom att det är den enda indikatorn

Gjorde samma sak inför Laugavegur och där fanns det rätt tydliga samband mellan förmågan på olika distanser och resultatet på loppet. Här är det lite mer diffust men jag har åtminstone lärt mig att de som precis fixar sub 6 h inte är några övermänniskor.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:36   #21220
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag gör en jämförelse likt denna och får "försvara den" men återigen då: jag fattar att det inte är något facit. Jag gillar att greppa de halmstrån som går att greppa och försöka hitta samband hur vaga de än må vara och postade infon utifall att någon annan också skulle finna det intressant. Lidingöloppet är f.ö. den absolut bästa indikatorn då det är ett långt lopp med lite kupering som nästan alla har sprungit. Det är den bästa indikatorn eftersom att det är den enda indikatorn

Gjorde samma sak inför Laugavegur och där fanns det rätt tydliga samband mellan förmågan på olika distanser och resultatet på loppet. Här är det lite mer diffust men jag har åtminstone lärt mig att de som precis fixar sub 6 h inte är några övermänniskor.
Jag vet inte hur terrängen ser ut i Laugavegur men jag har sprungit både Lidingöloppet och nästan hela HKT-banan och terrängen är typ så olika som två lopp kan bli. Lidingöloppet är elljusspår, Höga Kusten är.... knappt löpbart för någon med min teknik på många ställen.

En annan anekdotisk jämförelse eftersom vi ändå är inne på sådana är att jag är snabbare än min make på alla distanser i lättsprungen terräng. Jag är även starkare uppför. Han slår dock mig på trailmarathon då han är extremt duktig teknisk och snabb utför. Det är där man tjänar tid. Uppförsbackarna är rätt ointressanta, du förlorar inte speciellt mycket på att gå istället för att springa (som vanlig motionär då, för eliten spelar det självklart roll).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:49   #21221
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
6h är fullt möjligt, men tufft. Jag försöker ge en duglig bild, men saknar ju perspektiv från dina hemtrakter, Macke. Tankevurpan man skulle kunna göra är att jämförelsen mellan Lidingöloppet och Höga Kusten Trail blir mer än bara abstrakt. Jag har sprungit båda banor, och även om det finns likheter i struktur och kupering är det enormt annorlunda underlag. Särskilt när man kommer upp över Slåttdalsberget och Slåttdalsskrevan är det inte längre stig och rötter, utan stenbumlingar och klipphällar. Klapperstensfält finns det gott om, och stigarna runt Skuleskogen är vältrampade. Delar av banan är du på alla fyra, och andra delar hoppar du aktivt mellan rörliga stenar stora som en bröstkorg.

Med allt det sagt har Höga Kusten Trail gott om distans som är snäll. Första biten är grusväg och nationalparken har gott om spångar. Räkna med att återkommande delar av bansträckningen går på någon form av väg eller bred stig.

För egen del kommer det viktigaste vara att ta in allt. Höga Kusten är vacker på makro- och mikronivå, med sagolika vyer ovanpå Slåttdalsberget. Det ska bli kul att höra en möjlig jämförelse med Island.

*Edit* Pucktvåa.

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-16 klockan 09:51.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:29   #21222
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag vet inte hur terrängen ser ut i Laugavegur men jag har sprungit både Lidingöloppet och nästan hela HKT-banan och terrängen är typ så olika som två lopp kan bli. Lidingöloppet är elljusspår, Höga Kusten är.... knappt löpbart för någon med min teknik på många ställen.

En annan anekdotisk jämförelse eftersom vi ändå är inne på sådana är att jag är snabbare än min make på alla distanser i lättsprungen terräng. Jag är även starkare uppför. Han slår dock mig på trailmarathon då han är extremt duktig teknisk och snabb utför. Det är där man tjänar tid. Uppförsbackarna är rätt ointressanta, du förlorar inte speciellt mycket på att gå istället för att springa (som vanlig motionär då, för eliten spelar det självklart roll).
Ja, återigen: jag vet detta. Jag är anmäld till loppet och har tillskansat mig så mycket information som jag bara kan. Att folk är olika bra i snårig terräng kontra lättlöpt sådan är också en självklarhet.

Du är fri att göra vad du vill med mina efterforskningar Jag delade bara med mig av dom i all välvilja. Jag har väldigt gärna ett mål med mitt deltagande och det är väldigt knepigt att sätta ett realistiskt sådant på ett så diffust lopp. Vad en viss tid innebär rent placeringsmässigt kan ge en ganska bra hint och i brist på annat så valde jag även att kolla LL-resultat. För mig är det en check av fysisk kapacitet. Hade t.ex. den absoluta merparten som sprang sub 6 h på HK haft ett LL-resultat på runt två timmar så hade det sagt mig att det är människor som inte bara springer mer än mig utan också besitter en mycket högre kapacitet. Då de troligtvis är minst lika duktiga(/dåliga) som mig i teknisk terräng så hade inte sub 6 h varit rimligt. Nu såg jag istället att de rent kapacitetsmässigt, inom det som var efterforskningsbart, ligger ungefär på min nivå. Således är min "motor" tillräcklig och det som avgör mitt resultat hur jag hanterar terrängen. Därmed anser jag sub 6 h vara ett bra mål eftersom att jag utgår från att jag åtminstone inte är direkt dålig i teknisk terräng. Jag kanske är klapprutten på detta jämfört med de andra men något sorts antagande tillåter jag mig själv att göra.

Hoppas du förstår! Blev mycket text men blev irriterad av att mötas av "ja men hallå, det är inte alls samma terräng!" bara för att jag delgav hur jag fungerar när jag ställer upp i den här typen av lopp
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:33   #21223
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Har du länk till artikeln?
Nä men var expressen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:37   #21224
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
6h är fullt möjligt, men tufft. Jag försöker ge en duglig bild, men saknar ju perspektiv från dina hemtrakter, Macke. Tankevurpan man skulle kunna göra är att jämförelsen mellan Lidingöloppet och Höga Kusten Trail blir mer än bara abstrakt. Jag har sprungit båda banor, och även om det finns likheter i struktur och kupering är det enormt annorlunda underlag. Särskilt när man kommer upp över Slåttdalsberget och Slåttdalsskrevan är det inte längre stig och rötter, utan stenbumlingar och klipphällar. Klapperstensfält finns det gott om, och stigarna runt Skuleskogen är vältrampade. Delar av banan är du på alla fyra, och andra delar hoppar du aktivt mellan rörliga stenar stora som en bröstkorg.

Med allt det sagt har Höga Kusten Trail gott om distans som är snäll. Första biten är grusväg och nationalparken har gott om spångar. Räkna med att återkommande delar av bansträckningen går på någon form av väg eller bred stig.

För egen del kommer det viktigaste vara att ta in allt. Höga Kusten är vacker på makro- och mikronivå, med sagolika vyer ovanpå Slåttdalsberget. Det ska bli kul att höra en möjlig jämförelse med Island.

*Edit* Pucktvåa.
Se svaret ovan För mig är HK i första hand ett diffust äventyr på nya marker. Jag kan sikta på sex h men jag kan omöjligt bli besviken om jag landar in på 6:30 och är fullständigt tömd. Det blir liksom absurt att basera hela ens deltagande på en viss tid när man aldrig har genomfört något liknande förut. Det ena utesluter dock aldrig det andra och för mig ger det något att veta att en sådan milstolpe så som 6 h är inom räckhåll om det under loppet visar sig att jag hanterar terrängen bra. Jag kommer t.ex. kolla upp när man ska vara vid olika stationer för att nå denna tid, jag tycker sådant är roligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:44   #21225
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Ska bli spännande att höra hur det gick, DE!



Träningsjournalen: "Joggade fyra timmar i går".
Ha! Jag gissar på strax under 3

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)