Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Läser du din jobbmail på fritiden?
Ja 85 57.43%
Nej 40 27.03%
Albatrosser läser inte mail 23 15.54%
Antal röster: 148. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-14, 20:46   #46
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
ja, men det är inte förväntat, men försöker låta bli haha
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-14, 21:14   #47
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja, 24/7. Jag försöker skicka och svara på mail från Sverige under svenska arbetstider, vilket innebär att jag tidigast skickar runt 00:00.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 00:56   #48
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
För mig är fritiden lika viktig som jobbet.
På jobbet är jag all in och till 100% fokuserad på mina arbetsuppgifter, kanske kollar kolo i mobilen eller lägger ett wordfeudord som hastigast när jag har paus, inte annars.
På min fritid är jag all in på min fritid och vad jag nu kan tänkas pyssla med då.

Så länge jag inte får ägna mig åt sånt jag gör på min fritid på arbetstid, kommer jag inte göra arbetsgrejer på min fritid.



Det där verkar förändras när man har ett annat jobb, ett kolla-jobbmailen-på-fritiden-jobb. Med ett sånt jobb har man kanske tillgång till friskvårdstimme eller nån sorts möjlighet att träna på jobbet, man har dator som det går att kolosurfa ifrån och man kan surfa internet efter info man behöver privat, och ringa pappa och gratta på fars dag utan att behöva gå på rast. Det kanske känns mer ok att blanda in jobb i fritid när man kan blanda in fritid i jobbet. Det jämnar kanske ändå ut sig. Even Steven och Frans Balans
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nodan Visa inlägg
Madame är awsome. Alltid. Hon behöver liksom inte göra något alls.

Senast redigerad av Madame den 2011-11-15 klockan 00:59.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 02:40   #49
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Alla ni som svarat "hell no", går det inte att bara svara på såna mail som i princip bara kräver ja/nej svar, eller "hej, jag har inte hand om det utan det är si och så du ska prata med, hans mail är..."
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 03:19   #50
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Baluu Visa inlägg
Fritid?
+1

Men som svar på frågan, när jag väl har fritid cirka 2timmar om dagen innan jag ska sova, så ja då kan det hända att jag ändå kollar jobbmailen
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 06:24   #51
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Ja det gör jag, men sedan har jag tre olika jobb med. Men kollar även min privata mail på jobbet så.
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 07:35   #52
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Ja, har outlook igång i princip jämt samt e-post i telefonen. Väljer själv om jag ska svara eller inte och ifall det är något viktigt som måste åtgjärdas så lägger jag till det som övertid. Finns inga krav att jag måste läsa e-posten men arbetsgivaren kräver engagerade medarbetare. Å andra sidan surfar jag privata saker på arbetstid.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 07:51   #53
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
kanske är det så att om man kollar sin mail på fritiden så tar man sig friheten att surfa lite privat på typ sin privata mail eller kollo på fritiden? Ska man ha det som ett argument för extra betalt så gäller det att man inte gör något privat på arbetstid som kan motivera jämkning
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 08:51   #54
dice
Registered User
 
dices avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sydney
Inlägg: 127
ja men det forvantas inte av mig
har visat sig bra vid loneforhandligarna dock men far se hur lange det haller i sig.
dice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 09:28   #55
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Om någon mailar mig utanför arbetstid och förväntar sig ett svar innan nästa arbetstid så är de väldigt fel ute i tänket.

Med det sagt, så läser jag faktiskt min jobbmail på min fritid, men då är det mitt val att göra det och inget krav. Skulle en arbetsgivare kräva detta så är det dags för löneförhandling.

Dock beror det på - Om jag frilansar/jobbar med något eget projekt, då ser jag inte det som arbetstid/fritid, utan då är det Mitt Liv = Arbete som ska nå en viss nivå + Min Fritid. Finns ingen klar gräns mellan dem då.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 12:19   #56
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
De som inte gör det borde få lönereduktion. Hur slappt kan det vara om man inte är mer engagerad än så?
...brukar du förvänta dig att bilmeken/hantverkaren etc, gör något utöver det du prismässigt kommit överens om ?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
En 16-åring bränner 3500 kcal/dygn genom att onanera och spela xbox.
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 13:09   #57
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Nu vet jag inte vilka jobb ni har men hur fan kan ni jobba utan betalt? Lägger man inte jobbet åt sidan när man slutar?
Det är ju skillnad på jobb och jobb, det förstår ju jag med. Men jag föreställer mig att kontorsnissar sitter och läser jobbmail i vardagsrummet hemma. Usch. Inte konstigt att chefer är svin när de får ett nej när man inte tänker läsa jobbmail utanför arbetstid.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 13:42   #58
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Men jag föreställer mig att kontorsnissar sitter och läser jobbmail i vardagsrummet hemma. Usch.
Berätta gärna vad en kontorsnisse gör på jobbet.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 14:25   #59
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Berätta gärna vad en kontorsnisse gör på jobbet.
Det var en stark generalisering.

Vad jag menade var att om du har betalt för att sitta 9-17, varför jobba på din fritid om det inte ger dig något? Har du för mycket att göra så du måste jobba på fritiden är det dags att ta upp det med chefen.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 14:33   #60
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Jag läser mailen på fritiden, ja tom med jobbar lite på fritiden. Åandrasidan fritidar jag en del på jobbet (typ kolo). Och ja, jag är kontorsnisse.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)