Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-22, 15:45   #22696
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Jag har gjort det, både under Ragnar och självmant som träning inför. Jag upplever det betydligt enklare att köra på hela sträckan i ett kör. Uppdelat så upplever jag att kroppen börjar återhämta och att sedan "starta om" för att påbörja andra passet är betydligt tuffare och det blir en liten törn i motivationen, det tar lite längre tid att komma igång liksom.

Det är säkert helt individuellt, och tar man väl hand om sig själv under viloperioden så går det säkert betydligt enklare.
Det är vad jag skulle ha gissat på också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 10:56   #22697
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vad har ni på er nu när ni springer på vintern? Jag behöver uppdatera min löpgarderob, är lite trött på att störa mig på att jag ser ut som en gammal småbarnsfarsa i min outfit bestående av ganska ful svart/grå löparmössa, långkalsonger och reflexväst. Det är nog framförallt långkalsongerna som gör outfiten ful även om jag nog kunde köpa en snyggare löparmössa också.

Jag springer så jävla ofta att jag lika gärna kan se ut som folk när jag gör det. Är väl ständigt i någon sorts ålderskris men den aktualiserades i lördags när jag runt kl. 21, i brist på annat att göra, gav mig ut på ett tempopass. Sprang förbi ett gäng ev. fulla tonåringar som väntade på bussen. Det fanns plats att springa förbi en utav dom på sidan men jag fick för mig att han inte gjorde en ansats till att flytta på sig för att jävlas med mig så blev irriterad och sprang in i honom istället. Han ropade någonting som jag inte hörde medan jag sprang vidare. Då slog det mig att den personen kunde ha varit jag för tio år sedan och att jag nu har blivit den där "farbrorn" i full reflexutstyrsel som irriterar sig på ungdomar Det blir nästan ännu värre av att jag dessutom är klädd som skit, en riktig B-utstyrsel.

Detta var mest ett halvroligt exempel, kontentan är att jag gärna hade sett lite sportigt snyggare ut när jag löper på vintern.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:01   #22698
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad har ni på er nu när ni springer på vintern? Jag behöver uppdatera min löpgarderob, är lite trött på att störa mig på att jag ser ut som en gammal småbarnsfarsa i min outfit bestående av ganska ful svart/grå löparmössa, långkalsonger och reflexväst. Det är nog framförallt långkalsongerna som gör outfiten ful även om jag nog kunde köpa en snyggare löparmössa också.

Jag springer så jävla ofta att jag lika gärna kan se ut som folk när jag gör det. Är väl ständigt i någon sorts ålderskris men den aktualiserades i lördags när jag runt kl. 21, i brist på annat att göra, gav mig ut på ett tempopass. Sprang förbi ett gäng ev. fulla tonåringar som väntade på bussen. Det fanns plats att springa förbi en utav dom på sidan men jag fick för mig att han inte gjorde en ansats till att flytta på sig för att jävlas med mig så blev irriterad och sprang in i honom istället. Han ropade någonting som jag inte hörde medan jag sprang vidare. Då slog det mig att den personen kunde ha varit jag för tio år sedan och att jag nu har blivit den där "farbrorn" i full reflexutstyrsel som irriterar sig på ungdomar Det blir nästan ännu värre av att jag dessutom är klädd som skit, en riktig B-utstyrsel.

Detta var mest ett halvroligt exempel, kontentan är att jag gärna hade sett lite sportigt snyggare ut när jag löper på vintern.
Dobsom r90 (vintermodellen) tycker jag är najs. De är vindtäta (och fodrade) på framsidan och är gjorda i nåt slags stretchmaterial på baksidan. Nu är ju inte jag betrodd vad gäller mode, men jag tycker inte man ser alltför mycket ut som en boomer i dessa...

https://www.outnorth.se/dobsom/r-90-...pant-men#Black

Dock är dessa brallorna på tok för varma för att användas under sommarhalvåret. Så man kan tänka sig ett par r90 (inte vintermodellen) över ett par löpartajts också funkar under vintern. Dessa brallor kan man ju då också använda under hösten ifall det är regnigt eller blåsigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 13:06   #22699
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Dobsom r90 (vintermodellen) tycker jag är najs. De är vindtäta (och fodrade) på framsidan och är gjorda i nåt slags stretchmaterial på baksidan. Nu är ju inte jag betrodd vad gäller mode, men jag tycker inte man ser alltför mycket ut som en boomer i dessa...

https://www.outnorth.se/dobsom/r-90-...pant-men#Black

Dock är dessa brallorna på tok för varma för att användas under sommarhalvåret. Så man kan tänka sig ett par r90 (inte vintermodellen) över ett par löpartajts också funkar under vintern. Dessa brallor kan man ju då också använda under hösten ifall det är regnigt eller blåsigt.
Tack för tips. Hur pass varma är ett par vanliga tights då, jämfört med långkallingar? Det är ju inte mycket värme jag behöver över benen egentligen, inte skitvanligt att det blir -10 grader. Ned till typ nollan tycker jag liksom att det fungerar att vara barbent.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 13:59   #22700
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad har ni på er nu när ni springer på vintern? Jag behöver uppdatera min löpgarderob, är lite trött på att störa mig på att jag ser ut som en gammal småbarnsfarsa i min outfit bestående av ganska ful svart/grå löparmössa, långkalsonger och reflexväst. Det är nog framförallt långkalsongerna som gör outfiten ful även om jag nog kunde köpa en snyggare löparmössa också.

Jag springer så jävla ofta att jag lika gärna kan se ut som folk när jag gör det. Är väl ständigt i någon sorts ålderskris men den aktualiserades i lördags när jag runt kl. 21, i brist på annat att göra, gav mig ut på ett tempopass. Sprang förbi ett gäng ev. fulla tonåringar som väntade på bussen. Det fanns plats att springa förbi en utav dom på sidan men jag fick för mig att han inte gjorde en ansats till att flytta på sig för att jävlas med mig så blev irriterad och sprang in i honom istället. Han ropade någonting som jag inte hörde medan jag sprang vidare. Då slog det mig att den personen kunde ha varit jag för tio år sedan och att jag nu har blivit den där "farbrorn" i full reflexutstyrsel som irriterar sig på ungdomar Det blir nästan ännu värre av att jag dessutom är klädd som skit, en riktig B-utstyrsel.

Detta var mest ett halvroligt exempel, kontentan är att jag gärna hade sett lite sportigt snyggare ut när jag löper på vintern.
Jag brukar skryta om min fantastiska förmåga att klä mig efter väder och aldrig frysa när jag tränar utomhus på vintern så jag kan ju delge mina outfits.

Mellan +0 och +5 grader så kör jag vanliga långa löpartights, tunn underställströja, tunn vindjacka, tunna vantar samt en buff runt halsen och en som pannband på huvudet. På fötterna lite tunnare merinoullstrumpor.

Mellan typ -5 och 0 grader, lite beroende på hur mycket det blåser och andra faktorer, så tar jag mina flossade (tunnt fleecefodrade) löpartights, underställströja, samt en lite tjockare jacka gjord för längdskidåkning. Dessa jackor är vindskyddade på framsidan och andas på ryggen. Jag anser att de är BÄST även för vinterlöpning. Finns många märken; jag har en från Salomon, en från Odlo och en från Björn Dählie. Lite tjockare vantar eller tunn löparvante med liner i på händerna, och buff runt halsen samt buff + mössa på huvudet. Strumpor lite tjockare i merinoull.

När temperaturen kryper ner mot -10 så kan jag addera tunna långkalsonger (alltid merinoull!) under de flossade löpartightsen, alternativt välja mina skidbyxor istället. Dessa är tjockare och mer "baggy" med vindskydd på låren, mina är ifrån Craft. Brukar även välja skidstrumpor på fötterna istället, alltså strumpor i merinoull som går upp till knät men ej har någon kompression i sig. Alltid tummvantar vid dessa temperaturer då händerna är min "akilleshäl" när det kommer till kyla. Tjockare buff runt halsen och buff + mössa på huvudet. Är det riktigt kallt, dvs -15 och kallare, så har jag en supertjock fleecebuff runt halsen samt adderar en extra väst på överkroppen och väljer kanske min tjockaste underställströja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:06   #22701
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för tips. Hur pass varma är ett par vanliga tights då, jämfört med långkallingar? Det är ju inte mycket värme jag behöver över benen egentligen, inte skitvanligt att det blir -10 grader. Ned till typ nollan tycker jag liksom att det fungerar att vara barbent.
Har du långkallingar under shortsen menar du? Det har jag aldrig ens testat. Men det låter ju inte som att det skulle värma alls, eftersom det ju lär blåsa rätt igenom.

Jag har brukat springa i vanliga långa löpartajts kalla höstdagar (runt nollan och ner till minus 5-10 grader kanske) och tycker det funkat bra. De hjälper till hyfsat mot vind också, vilket man kan tycka är lite konstigt. Det finns ju lite olika tjocklekar på tajts. Men de jag menar är inte de som kallas vintertajts, som jag tror är tjockare. Men det är inte heller den allra tunnaste varianten.

Då det är kallare än minus 10 (eller om det är extra blåsigt) har jag brukat köra med långkallingar under tajtsen vilket har funkat bra.

Då det är runt 20 minus (eller 10-15 och blåsigt) har jag brukat bli väldigt kall på framsidan på låren dock, och därför sydde jag mig något som såg ut som "assless chaps" i vindtyg som gick ner till strax över knät. Dessa hade jag under tajtsen och då klarade sig låren drån att kännas som isklumpar ifall jag sprungit längre än en timme i riktig kyla.

De där r90 vintermodell funkar från minus 5 grader och ner till minus 20 (fast då har man kanske långkallingar under).

Runt nollan tror jag de kanske är för varma dock. Då skulle jag nog föredra tajts. Eller kanske sommarmodellen av r90 byxorna.

Sommarmodellen är jävligt sköna ifall man inte vill bli blöt om benen ruggiga höstdagar. De är inte riktigt lika vattentäta som regnbyxor (och väldigt tunna) men håller undan vinden och gör att man inte behöver lida lika mycket ifall vädret är blaskigt och kallt.

Ifall jag bara skulle ha ett par av dessa byxor skulle jag nog välja sommarmodellen. På vintern kan man ha dessa över långkallingar och/eller tajts och klara sig ner till 15-20 kanske. Och på sommaren/hösten funkar de som vattenfrånstötande vindbyxor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:20   #22702
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag brukar skryta om min fantastiska förmåga att klä mig efter väder och aldrig frysa när jag tränar utomhus på vintern så jag kan ju delge mina outfits.

Mellan +0 och +5 grader så kör jag vanliga långa löpartights, tunn underställströja, tunn vindjacka, tunna vantar samt en buff runt halsen och en som pannband på huvudet. På fötterna lite tunnare merinoullstrumpor.

Mellan typ -5 och 0 grader, lite beroende på hur mycket det blåser och andra faktorer, så tar jag mina flossade (tunnt fleecefodrade) löpartights, underställströja, samt en lite tjockare jacka gjord för längdskidåkning. Dessa jackor är vindskyddade på framsidan och andas på ryggen. Jag anser att de är BÄST även för vinterlöpning. Finns många märken; jag har en från Salomon, en från Odlo och en från Björn Dählie. Lite tjockare vantar eller tunn löparvante med liner i på händerna, och buff runt halsen samt buff + mössa på huvudet. Strumpor lite tjockare i merinoull.

När temperaturen kryper ner mot -10 så kan jag addera tunna långkalsonger (alltid merinoull!) under de flossade löpartightsen, alternativt välja mina skidbyxor istället. Dessa är tjockare och mer "baggy" med vindskydd på låren, mina är ifrån Craft. Brukar även välja skidstrumpor på fötterna istället, alltså strumpor i merinoull som går upp till knät men ej har någon kompression i sig. Alltid tummvantar vid dessa temperaturer då händerna är min "akilleshäl" när det kommer till kyla. Tjockare buff runt halsen och buff + mössa på huvudet. Är det riktigt kallt, dvs -15 och kallare, så har jag en supertjock fleecebuff runt halsen samt adderar en extra väst på överkroppen och väljer kanske min tjockaste underställströja.
Jag som pratat mig varm (pun intended) för Dobsom kan ju meddela att de har en vinter jacka för löpning och skidåkning i den där r90 serien. Den verkar vara ungefär samma som det du beskriver. Jag tycker också det verkar vara det optimala för vinterlöpning.

Själv använder jag dock en gammal blå bomullsjacka jag snodde från lumpen. Den är hyfsat vindtät och dessutom andas den såklart helt överlägset. Så man blir inte blöt innifrån. Detta funkar ju ofta rätt bra på vintern om det är ordentliga minusgrader. Dock är det värdelöst om det är närmare nollan. Så i den väderleken brukar jag ha en vanlig löparjacka.

Lustigt det där med händerna. Själv pallar jag inte att ha vantar ens när det är riktigt kallt eftersom jag överhettas superlätt då. Jag bruakr ha stickade fingervantar på från början (om det är kallare än minus 5-10 ungefär) men tar av dem då kroppen kommit igång efter nån kilometer. Ifall det är blåsigt brukar jag då istället ta på mig ett par supertunna fingervantar i nåt konstigt stretchmaterial som typ hindrar vinden från att kyla ner fingrarna men ändå gör att de inte överhetter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:23   #22703
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tack för responsen Jag får köpa mig någon form av tights.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:45   #22704
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag som pratat mig varm (pun intended) för Dobsom kan ju meddela att de har en vinter jacka för löpning och skidåkning i den där r90 serien. Den verkar vara ungefär samma som det du beskriver. Jag tycker också det verkar vara det optimala för vinterlöpning.

Själv använder jag dock en gammal blå bomullsjacka jag snodde från lumpen. Den är hyfsat vindtät och dessutom andas den såklart helt överlägset. Så man blir inte blöt innifrån. Detta funkar ju ofta rätt bra på vintern om det är ordentliga minusgrader. Dock är det värdelöst om det är närmare nollan. Så i den väderleken brukar jag ha en vanlig löparjacka.

Lustigt det där med händerna. Själv pallar jag inte att ha vantar ens när det är riktigt kallt eftersom jag överhettas superlätt då. Jag bruakr ha stickade fingervantar på från början (om det är kallare än minus 5-10 ungefär) men tar av dem då kroppen kommit igång efter nån kilometer. Ifall det är blåsigt brukar jag då istället ta på mig ett par supertunna fingervantar i nåt konstigt stretchmaterial som typ hindrar vinden från att kyla ner fingrarna men ändå gör att de inte överhetter.
Min man har faktiskt en jacka från Dobsom i en varselorange färg som dels syns bra och dels har en massa smarta fickor som mina jackor faktiskt saknar. Men jag tycker att designen är lite väl 80-tal Min jacka från Odlo var jävligt dyr (typ 2000 spänn) men har varit asbra i säsong efter säsong. Jag tränar dock så pass ofta på vintern att jag behöver flera stycken att växla emellan, de blir ju rätt så genomsvettiga efter ett pass.

Jag tror det är rätt individuellt var man börjar frysa. Jag kan vara ganska lättklädd på resten av kroppen men just händerna måste jag pälsa på. Tår och fötter har jag sällan problem med. Det var lite värre när jag cyklade mycket på vintern, då är ju fötterna mer stilla än när man springer och blodgenomströmningen ändå är igång. Även ridning som jag också ägnar mig åt vintertid är en kylslagen sport. Löpning och skidåkning är enkelt att klä sig för i jämförelse

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för responsen Jag får köpa mig någon form av tights.
Men gud, hur överlever du utan tights? Jag fick iofs köpa tights till min make för att få honom att använda det men nu köpte han faktiskt sitt andra par på mässan inför NYC marathon. Once you go tights you never go back
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:51   #22705
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg



Men gud, hur överlever du utan tights? Jag fick iofs köpa tights till min make för att få honom att använda det men nu köpte han faktiskt sitt andra par på mässan inför NYC marathon. Once you go tights you never go back
Jag vet inte, barbent ned till nollgradigt, därefter långkallingar Det har varit mitt recept. Men jag ska fan köpa tights, det är ett löfte.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:51   #22706
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltid tummvantar vid dessa temperaturer då händerna är min "akilleshäl" när det kommer till kyla.
Lyx.

Jag har tre par vantar på mig när det är som kallast Fingervantar + Vinterhandskar (tumvariant) + Lovikkavantar längst ut. Den ordningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:29   #22707
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet inte, barbent ned till nollgradigt, därefter långkallingar Det har varit mitt recept. Men jag ska fan köpa tights, det är ett löfte.
Köpte salomons trail runner tights med sånt wind stopper material. Verkligen nöjd. Fryser inte alls ner till någon eller några minus iallafall.

När det varit riktigt kallt har jag kört med långkallingar + nån överdragsbyxa.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:32   #22708
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Köpte salomons trail runner tights med sånt wind stopper material. Verkligen nöjd. Fryser inte alls ner till någon eller några minus iallafall.

När det varit riktigt kallt har jag kört med långkallingar + nån överdragsbyxa.
Grymt. Är de för 1200 kr(ordinarie pris)? Köpte du online?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 09:59   #22709
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Gällande pannlampa. Har ju hört att Lumonite Compass R ska vara the shit. Men vet inte om jag pallar lägga 1500 kr på en pannlampa som kommer användas typ 3-4 gånger i månaden 4 månader om året. Någon som kommit undan med en billigare som är bekväm att ha på sig och gör jobbet?

Tex denna: https://www.komplett.se/product/1006...en-rechargable
630 lumen, Lumonite sägs ju ha 1200 eller vad det är. Behöver man alla lumen?

Eller ännu hellre denna: https://www.jula.se/catalog/fritid/c...B&gclsrc=aw.ds

1500 lumen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 12:19   #22710
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har en enkel variant med AA batterier. Funkar fint att springa och cykla med. Använder den också hemma på gården. När man ska hämta ved och såna saker. Fyller helt klart sin funktion och batterierna håller faktiskt ganska länge.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)