Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-24, 18:26   #10471
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Har tänkt påbörja en deff snart. Är nära slutet av mitt Strongliftprogram och ska påbörja Madcow. Något jag borde tänka på? Bör jag avsluta Stronglift först? Bör jag avvakta Madcow innan jag börjar deffa?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 06:26   #10472
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Rekordlåg notering i morse: 88,2 kg! Trodde faktiskt att vikten hade barkat åt det andra hållet då jag har blivit mer och mer lös i min kosthållning. Börjar närma mig 10 kg ned från max-noteringen i vintras. Perfekt inför stundande Lidingölopp
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 09:35   #10473
skyclaw
Registered User
 
skyclaws avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 147
3 veckor in i deffen...

88kg, 176cm.

Styrketränar (Madcow-inspirerat upplägg) 3 gånger i veckan, löper (5-8km, alt intervaller) 2 gånger i veckan och spelar innebandy (1h) 1 gång i veckan, samt cyklar 9km dagligen.

Tänkte att jag skulle tappa några kilon hyfsat fort så började lågt, ligger på 1900kcal - och har inte fuskat någonting än. Trots detta ligger vågfan helt still! Tappade 2 kilo första dagen, sen har vågen bara pendlat mellan 87 och 88.

Så djävulskt irriterande

Jag märker dock skillnad på kläder och i spegeln, men vågen gnagar ändå lite på psyket. Antagligen är det bara tålamod som krävs, snart kommer det nog braka till och vågen visar -2kg helt plöstligt. Om inte, kanske det är dags att antingen köpa en ny våg eller gå till VC och kolla upp mina värden...
skyclaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 09:46   #10474
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Tålamod nu. Du ska väl inte tävla i nån viktklass, eller hur? Vågen älskar att stå still ett tag, för att sen rasa ned.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 09:57   #10475
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av skyclaw Visa inlägg
3 veckor in i deffen...

88kg, 176cm.

Styrketränar (Madcow-inspirerat upplägg) 3 gånger i veckan, löper (5-8km, alt intervaller) 2 gånger i veckan och spelar innebandy (1h) 1 gång i veckan, samt cyklar 9km dagligen.

Tänkte att jag skulle tappa några kilon hyfsat fort så började lågt, ligger på 1900kcal - och har inte fuskat någonting än. Trots detta ligger vågfan helt still! Tappade 2 kilo första dagen, sen har vågen bara pendlat mellan 87 och 88.

Så djävulskt irriterande

Jag märker dock skillnad på kläder och i spegeln, men vågen gnagar ändå lite på psyket. Antagligen är det bara tålamod som krävs, snart kommer det nog braka till och vågen visar -2kg helt plöstligt. Om inte, kanske det är dags att antingen köpa en ny våg eller gå till VC och kolla upp mina värden...
Du har deffat i tre veckor och enbart tappat vattenvikt vid deffstarten? Kan tycka att du borde ha börjat att tappa lite fettmassa också vid det här laget. Du kan ju posta dina vägningar här så man kan se om det är något som ser suspekt ut.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 11:25   #10476
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Under 80 igen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 19:56   #10477
Niemil
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 42
Blev ingen vidare för mig förgående år.. legat länge på 85 kg+, ända till 93,5 kg som var för snart 2 månader sedan. Tränat på gym har jag alltid haft intresse av, saken är jag ej tagit i riktigt tillräckligt, samt kosten har inte varit så bra, äter proteinrik mat men det är snacks som varit i min väg.

Nu senaste veckor har det gått framåt, nuvarande vikt dessa dagar svajat mellan 88,1 till 88,6 kg på morgonen.
Har som istället börjat testa på godsaker som innehåller proteiner och dylikt samt loggar strikt på myfitnesspal igen med mål på cirka 1000 kcal underskott, och nu räknar jag ej heller in det jag möjligtvis förbränner på gymmet av cardio så jag ligger på lite ytterligare underskott i säkerhetsskull.

Beställt en glassmaskin nu också så ser fram emot göra proteinglass. Nuvarande har testat mixa ihop kvarg, yoghurt, proteinpulver och dylikt för att sedan ställa i frysen, smakar helt hyfsat det också ju.

Min fett% enligt min Fitbit Aria är runt 22,5%, lean mass runt 68,5 kg.
2014 var jag nere på 68 kg kroppsvikt och vart kanske 12-15% kroppsfett som lägst. Osäker hur min lean mass stämmer nu.

Men det är nog en sak som driver mig för jag blir allt mer nyfiken hur jag kommer se ut på under 80 kg, tror jag kan behöva gå ner till 75 kg för att bli fit. Hoppas då på bättre resultat än för 3 år sedan helt klart och att ej falla tillbaka till frossande av skit.
Vart nästan stamkund på Max bl.a men det har jag dumpat sedan början av sommaren.
Niemil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 17:14   #10478
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Jaha, en liten sammanfattning av dieten när den väl är klar känns ju sköj.
Blev utmanad att ställa upp i fitness nån gång under våren och lovade i ett svagt ögonblick att köra om jag vann VM i bänk. Nåja, eftersom jag vann VM och står för mitt ord var det bara att planera in en tävling. Startade dieten sista veckan i maj med ca 16 veckor till Tyngre Classic 6.
Jag är alltid ganska dålig på att börja dieta, och hade dessutom fullt upp med resor så hela juni gick riktigt dåligt dietmässigt. Försökte hålla intaget runt 1600 kcal i början.
Väl hemma i juli kunde jag sen fokusera och det började gå åt rätt håll. Sänkte kcal till 1500. Stannade av i viktnedgång och vände upp några veckor, men fick då tips att cykla mina kalorier lite mellan dagarna. Sänkte ytterligare till 1400 men varierade mellan 1000-1800 på dagarna och siktade på att hålla veckans snitt till 1400. Höll detta hela augusti. Om jag ska orera nåt om makros så strax över 2 g/kg kv protein, lågt fettintag typ 0,4-0,7 g/kg kv. Sen har kolhydraterna fått strypas efter hand iom kcal sänkningarna. Inte varit jätte noggrann med makros. Mycket kyckling, mycket ris, mycket grönsaker.
Inga ätardagar egentligen, men några refeeds kunde jag passa in när jag fick cykla kalorierna. Primärt refeedade jag på typ havregrynsgröt, risgrynsgröt, riskakor etc.
Dietade efter eget huvud fram till 2 veckor innan scen, då efter coachens order fick jag strypa alla sötningsmedel och mejeriprodukter (hejdå tuggummi) och kcal hamnade på 1200 i en vecka. Allra sista veckan 4 dagar på torsk och äggvita samt enorma mängder salt och vatten, följt av 2 dagar på enorma mängder potatis, men noll salt och pyttelite vatten.

Vikten (medelvärdet av morgonvikten)
Vecka 0: 60,0
Vecka 1: 58,7
Vecka 2: 58,8
Vecka 3: 59,0
Vecka 4: Bortrest utan våg
Vecka 5: 59,0
Vecka 6: 57,8
Vecka 7: 56,8
Vecka 8: 56,5
Vecka 9: 57,0
Vecka 10: 57,0
Vecka 11: 56,0
Vecka 12: 55,1
Vecka 13: 54,6
Vecka 14: 54,5
Vecka 15: 53,2
Vecka 16: 53,0
Tävlingsveckan var jag nere på 52,1 (sön) innan saltet tog mig upp på 54,5 (tis) och sen ner till 51,6 (lör) tävlingsdagen.

Äckligt nöjd med mig själv faktiskt, tycker formen ser fantastisk ut. Har mått suveränt bra hela tiden, visst man har haft låga dagar men ändå orkat. Tömning/laddning var fantastiskt, visst var 4 dagar utan carbs jobbigt, men känslan de sista 48 timmarna när vätskan bara rann av en och man kunde känna musklerna framträda. Obeskrivligt. Slutade 5a i -163 cm.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BeFunky Collage.jpg (152.4 KB, 130 visningar)
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 17:17   #10479
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Du är riktigt grym Karro! Hörde dig i radion med - härligt avsnitt.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-17, 20:49   #10480
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Du är riktigt grym Karro! Hörde dig i radion med - härligt avsnitt.
Tack tack och jättekul att höra!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 07:46   #10481
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
Jäklar vad coolt det är att hänga på ett forum där folk slår vad om att göra saker om de vinner VM - och sen faktiskt går och vinner VM

Imponerande deff också. Måste vara väldigt cool känsla det där att känna musklerna verkligen komma fram sista dagen vid tävlingen.
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 11:06   #10482
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Tack tack och jättekul att höra!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Av ren nyfikenhet - vad är dealen med att många coachar ber sina klienter sluta med mejeriprodukter helt?
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 14:34   #10483
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Gromp Visa inlägg
Jäklar vad coolt det är att hänga på ett forum där folk slår vad om att göra saker om de vinner VM - och sen faktiskt går och vinner VM

Imponerande deff också. Måste vara väldigt cool känsla det där att känna musklerna verkligen komma fram sista dagen vid tävlingen.
Hihi, jo gjorde en ordentlig satsning på bänken under ca 6 månader med VM guld som mål. Brukar sällan vara så kaxig, men det bar frukt den här gången.

Magen var sjukt häftig. Hade rutor även när jag slappna av.
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Av ren nyfikenhet - vad är dealen med att många coachar ber sina klienter sluta med mejeriprodukter helt?
Binder vätska enligt min coach.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 14:38   #10484
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns bara två sätt mjölkprodukter kan binda vätska. Antingen genom eventuellt saltinnehåll, på samma sätt som alla andra saltkälllor. Eller om man har problem med laktos.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 14:47   #10485
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Sötningsmedel funderar jag på, hur 0.1g aspartam skulle kunna sabba en diet på något sätt.

Men broscience åsida! Grymt bra dietat!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)