Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-03, 10:53   #1
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Armbrytning SUPERMATCH

Inom armbrytning finns det förstås olika tävlingar, allt från klubbtävlingar (som är lika seriösa i regler och sånt som SM, iallafall tillräckligt, jmf med andra sporter där man kanske tummar lite mer med regler osv) till SM, VM, osv. Men eftersom det är en sport där man kör 1vs1, och det inte är möjligt att på samma vis som i t.ex styrkelyft kunna avgöra, baserat på gymresultat eller liknande, att Pelle är starkare än Olle, även om Olle totalmosat Bengt som totalmosade Pelle, så kör man s.k supermatcher utanför tävling. Dessa kan vara uppstrukturerade på olika sätt och reglerna kan variera från vanliga tävlingar om man så vill, kan ju vara t.ex en utmaning i enbart Hook, eller andra förutsättningar, men oftast försöker man köra samma regler som på tävling. Det är i min åsikt en av de bästa delarna med armbrytning. Jag och David, samt andra om de är intresserade, kommer dels försöka få till några intressanta Supermatcher mellan dels oss och andra, men kanske även finns möjlighet till att få till det mellan mer erfarna, och kanske mellan ännu mindre erfarna. Oftast siktar man på att få till så jämna matcher som möjligt, samt GIVETVIS grudge-matcher. Jämna grudge-matcher är förstås drömmen vi kommer även täcka och ge lite insikter om supermatcher som är värda att se, jorden runt.
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2018-09-03 klockan 10:56.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 11:03   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
SUPERMATCH 101: David Wigren vs Rikard Jansson (Vänster)

Den här fredagen kommer jag och David köra en supermatch nu på fredag. Vi är ju träningspartners så vi kan ju till stor del varandras svagheter och styrkor, tekniskt, motoriskt, muskelmässigt etc. David är mycket skickligare, snabbare och mestadels starkare än vad jag är, men varje gång vi möts försöker jag hitta något sätt att visa honom något han inte är beredd på, som är lite som en kontring mot det som jag hoppas att han ska göra, baserat på vad som hände sist gång vi körde. Vi kommer köra dels med vanliga starter men även på olika sätt där jag har handikapp, t.ex att vi startar på mitt initiativ det kommer även bli så att David är lite nertränad medans jag kommer vara i riktigt bra form, för att då kommer det kunna gå lite precis hur som helst!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 01:10   #3
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Intressant. Hur gick matchen?

Och efter att ha sett Cyplenkov vs Larratt frågar jag er som kan armbrytning: vilka vanliga gymövningar är viktigast som komplement till själva brytningen? Eller vilka muskler är det viktigt att vara stark i, förutom hand/underarm och biceps?
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 11:08   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Carlsson Visa inlägg
Intressant. Hur gick matchen?

Och efter att ha sett Cyplenkov vs Larratt frågar jag er som kan armbrytning: vilka vanliga gymövningar är viktigast som komplement till själva brytningen? Eller vilka muskler är det viktigt att vara stark i, förutom hand/underarm och biceps?
Den blev inte av haha men det verkar som att det blir av nu till helgen!

Förutom hand/underarm/överarm... Handled och fingrar hehe. Alla komplement osv är ju riktade mot de fem: fingrar, hand, handled, underarm, överarm.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)