Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-10, 07:44   #16
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Kan man inte slå två flugor i en smäll och klä sig för kallt på promenaderna istället? Varmt hemma är ju mysigt.
jag vill inte ha det mysigt, jag vill ha gains och är redo att göra det som krävs!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 08:38   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fast tänk om experimentet leder till ökad kroppsbehåring? Kroppen kanske utvecklar "vinterpäls"...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 09:25   #18
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tror du bör satsa på att vara precis på gränsen till att frysa, men utan att faktiskt börja frysa. Alltså att vara precis så kall som din kropp klarar av att kompensera för genom att dra upp metabolismen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:26   #19
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast tänk om experimentet leder till ökad kroppsbehåring? Kroppen kanske utvecklar "vinterpäls"...
Har redan skägg och börjar få hår på ryggen. Kanske är mina neanderthalargener som aktiveras.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tror du bör satsa på att vara precis på gränsen till att frysa, men utan att faktiskt börja frysa. Alltså att vara precis så kall som din kropp klarar av att kompensera för genom att dra upp metabolismen.
Jag känner att effekten av ökad metabolisms och värmeproduktion bör öka i kvadrat med antalet grader man sänker temperaturen. Bara en känsla.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:47   #20
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vilken temperatur tror ni att man når om man vädrar en par timmar per dag och aldrig har på elementen? Så har jag levt senaste åren iaf
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:48   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Har redan skägg och börjar få hår på ryggen. Kanske är mina neanderthalargener som aktiveras.
Jag förstår! Men tänk om kroppen reagerar med att utveckla ett skyddande späcklager?

Nej, nu får jag sluta vara negativ här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:52   #22
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag förstår! Men tänk om kroppen reagerar med att utveckla ett skyddande späcklager?

Nej, nu får jag sluta vara negativ här.
Hade varit intressant att se, låter som en rimlig hypotes ändå. Kom igen KoloKille, du klarar det! Glöm inte att dokumentera din forskning.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 18:30   #23
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Rapport 1: har nu fått ner tempen till 11 grader och går runt i tshirt och kalsonger. Skakar väldigt mycket. Återkommer med fler rapporter
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 20:17   #24
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-12-10 klockan 20:18.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 21:05   #25
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.
Varje gång jag ser att du postat någonting får jag en varm, pirrande känsla i magen. Sluta aldrig skriva här, härliga Bärsärk
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 21:15   #26
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Problemet för mig bara som sitter mycket vid datorn att vid en viss rumstemperatur så började mina händer ge upp. Tydligen sker det för att allt blod dras från händer och fötter till nödvändiga organ som en försvarsmekanism. Skulle man lyckas arbeta bort det på något sätt så tror jag nog inte det är några problem att få det ännu kallare men för mig personligen så blev det för smärtsamt. Då hade jag ju redan jacka och mössa på mig inomhus i princip.

Jag brukade se på film med vantar på men så fort man ska skriva något så blir det ju pannkaka.

10-12 grader har jag väl haft inomhus som kallast.
Skaffa ett rullband så att du kan gå vid datorn
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 21:18   #27
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Rapport 1: har nu fått ner tempen till 11 grader och går runt i tshirt och kalsonger. Skakar väldigt mycket. Återkommer med fler rapporter
Vid hypotermi drabbas du av nedsatt metabolism. Dessutom kommer du bli sjuk, vilket fuckar upp gainsen. Håll dig sval, inte kall.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 08:21   #28
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vid hypotermi drabbas du av nedsatt metabolism. Dessutom kommer du bli sjuk, vilket fuckar upp gainsen. Håll dig sval, inte kall.
Okej, jag höjer temperaturen till 15 grader!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 12:18   #29
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av folkhälsomyndigheten
Riktvärdet för temperatur inomhus är 18 °C mätt som operativ temperatur. Detta motsvarar ungefär 20°C lufttemperatur.
Citat:
Ursprungligen postat av folkhälsomyndigheten
Hälsoeffekter
Höga inomhustemperatur kan medföra illamående, trötthet och huvudvärk. För kallt inomhus kan leda till hjärt och kärlsjukdomar, lungrelaterade sjukdomar och påverka blodtryck. Även reumatism och vissa muskelsjukdomar kan påverkas negativt. Drag kan ge muskelbesvär, nackspärr och ögonirritation. Se vidare i handboken Temperatur inomhus om hälsoeffekter och om känsliga personer.
Sen har jag för mig att själva huset inte mår bra av kylan, försäkringsbolagen har någon nedre gräns vis 10-15°C har jag för mig. Fuktskador och väggsprickor osv.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 12:27   #30
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3113548/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27561011

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6115528/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27173471

Möss: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443293/

Visst kan du "tjäna" några kalorier, men inget jämfört med att skippa en chokladbit eller dyl.

Senast redigerad av PureWhey den 2019-12-11 klockan 12:28.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)