Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-06-29, 16:33   #1
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
Klubbrekord

Hej!

Tänkte anordna klubbrekord på gymmet jag tränar på. Då kommer vi köra så att 4 gånger per år så har man en dag utsatt då man kan få komma ner och testa på sig att slå rekord.

Så då undrar jag - vilka saker tycker ni jag ska ta med, och hur ska jag dela in det? Just nu är de jag kommer på:

Knäböj
Bänkpress
Chins
Dips
Marklyft
Militärpress (stående?)

Så kommer vi antagligen kör maxlyft på olika viktklasser - 80 och under, 90 och 100+

Sedan flest reps på kroppsvikt, här skippar vi viktklasser.

Vilka fler övningar är vanliga att ta med? Och är viktklasserna bra? Känns drygt att köra fler viktklasser än 3 då rekordtavlan skulle bli alldeles för stor. Och klubben är ju inte jättestor så blir lite för lätt att få rekord då också. Eller några andra regler jag borde ta till?

Kom med synpunkter!
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:22   #2
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Kanske andra viktklasser för tjejer?
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:25   #3
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Kanske andra viktklasser för tjejer?
Haha, är 1 tjej som är styrkelyfts intresserad, sen den andra är runt 30+ och mer fitnessintresserad och knappast intresserad. Men sure, tjejer kan ju få lite reglerade vikter för att försöka sig på rep-rekorden..
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:27   #4
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av kwame Visa inlägg
Haha, är 1 tjej som är styrkelyfts intresserad, sen den andra är runt 30+ och mer fitnessintresserad och knappast intresserad. Men sure, tjejer kan ju få lite reglerade vikter för att försöka sig på rep-rekorden..
Vilka vikter kommer du ha i de olika övningarna? Kroppsvikt i t.ex. marklyft är ju rätt meningslöst.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:33   #5
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Självklart ska ni köra pressarna stående. För att ge lite extra krydda på tävlandet så kan stången ligga på marken så ni måste lyfta upp den till axlarna först
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 19:38   #6
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Vilka vikter kommer du ha i de olika övningarna? Kroppsvikt i t.ex. marklyft är ju rätt meningslöst.
Antar att det blir 100% bänkpress, 100% i knäböj, 150% i marklyft, militärpress har jag ingen aning om - 70%?

Vet att det borde vara 150% på knäböj, men tror inte speciellt många skulle försöka på det då, så lika bra att köra 100%. Sen 150% i marklyft för att man verkligen ska kunna kämpa på med mjölksyran
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 07:55   #7
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Kanske andra viktklasser för tjejer?
+1

Citat:
Ursprungligen postat av kwame Visa inlägg
Haha, är 1 tjej som är styrkelyfts intresserad, sen den andra är runt 30+ och mer fitnessintresserad och knappast intresserad. Men sure, tjejer kan ju få lite reglerade vikter för att försöka sig på rep-rekorden..
Vad är hon som är 30+, inte tjej eller?
Sluta att ha enbart killar som referenspunkt så är jag säker på att fler tjejer skulle vara intresserade.

Det är ju fitness du tänker ha tävling i! Styrkelyft är maxlyft i knäböj, bänkpress och marklyft i vikt, inte antal.

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Självklart ska ni köra pressarna stående. För att ge lite extra krydda på tävlandet så kan stången ligga på marken så ni måste lyfta upp den till axlarna först
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 15:56   #8
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
Hon som är 30+ är nere och kör för att hålla igång kroppen och hennes kille får visa henne alla övningar varje gång, så tror hon knappast skulle vilja tävla. Tjejen som antagligen är intresserad får försöka slå killarnas rekord - reppantal med reglerad vikt lär hon antagligen kunna ha lite chans på. Maxlyft, nja. Men hur kul är det att få rekord i allting pga att man är enda tjejen som ställer upp?
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 16:12   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Nä, det vore ju synd att tro att det skulle komma fler tjejer till verksamheten i framtiden. Eftersom det verkar vara en tävling för dig och dina kompisar får ni ju sätta vilka ramar och regler ni vill.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 16:32   #10
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Nä, det vore ju synd att tro att det skulle komma fler tjejer till verksamheten i framtiden. Eftersom det verkar vara en tävling för dig och dina kompisar får ni ju sätta vilka ramar och regler ni vill.
Du vet väl att det går att ändra regler? Om fler tjejer dyker upp så ändras reglerna självklart. Men just nu är vi ett gym på totalt 170 medlemmar, 2 tjejer och resten killar. Det är ett billigt källargym.

Men okej, vi skapar en kategori för enbart EN tjej som kommer stå på varenda rekord, medans 168 killar får slåss om halva andra sidan av tavlan.
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 21:27   #11
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Två tjejer på 170 killar? Hur i lyckas ett gym med det? Jag har tränat i trånga, högljudda, stökiga, rostiga gym och det har alltid funnits kvinnor där.

Senast redigerad av thomast den 2011-07-01 klockan 21:30.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 09:52   #12
kwame
Registered User
 
kwames avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 860
För att de satsar mest på fria vikter (upp till 70-80kgs hantlar) och inte speciellt många maskiner, enbart 2 cyklar, inget gång- & springband eller något liknande. Sen några få maskiner. Kostar 500kr per år, sen finns det ett annat gym typ 1km bort som har spinningpass, lättare vikter och fler maskiner för 3000kr per år. Tjejerna vill hellre träna där
__________________
Min väg till 90kg Fitness5 BEAST!!

Nyaste bilderna
S32S35S31
kwame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 22:16   #13
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Jag känner många kvinnor som skulle kunna tänka sig att träna med den utrustningen. Ifrågasätta inget och håll er till er sasuage fest, ni verkar nöjda med det

Senast redigerad av thomast den 2011-07-02 klockan 22:19.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 23:15   #14
Anett_LS
Registered User
 
Anett_LSs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Bräcke
Inlägg: 119
På vårat gym (källargym) har vi en spinningcykel och ett löpband, mest fria vikter och ett fåtal maskiner. Medlemsantalet är ca 110 och 45 av de är kvinnor som tränar regelbundet. Medelålderen på dessa kvinnor är nog närmare 40 år och 5 kvinnor på 40+ har upptäckt glädjen med marklyft och ligger nu på 100-110 kg. Här vågar ingen av killarna att ställa upp på interna gymtävlingar. Vi kjärringar längtar efter varje pass vart vi kan tävla mot varandra - konstigt det där.....
Kan det vara att de blir inkluderat????? ;-)
Anett_LS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 23:16   #15
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av thomast Visa inlägg
Jag känner många kvinnor som skulle kunna tänka sig att träna med den utrustningen. Ifrågasätta inget och håll er till er sasuage fest, ni verkar nöjda med det
Stooort +1.

Kanske lite engagemang för att locka kvinnor istället för att inte göra det attraktivt att prova och komma igång? C'mon liksom.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)