Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-15, 21:49   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Du som är känslomässigt involverad i ett fotbollsklubblag, varför?

Förstår mig inte på er som är känslomässigt involverade i fotbollsklubblag. Varför är ni det? Hur länge har ni varit det? Varför gråter ni när "ert" lag förlorar?

Förstår ni inte att moderna fotbollslag inte på något sätt är annorlunda än vanliga företag? Och att fotbollsspelarna inte på något sätt är annorlunda än vanliga arbetstagare med arbetsuppgifter?
Både laget och spelarna, alltså företaget och de anställda, bryr sig lika mycket om er som McDonalds och deras anställda gör dvs inget alls. Ni är inget annat än betalande kunder. Hur kan ni inte förstå det här och istället känna någon slags "kärlek" till laget eller spelarna?

Syftar bara på klubblag, inte på nationallag.

Senast redigerad av Bifftek den 2020-08-15 klockan 21:51.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 22:01   #2
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag avskyr det men kan ändå förstå det, känslan av att vara i ett sammanhang/känna gemenskap och att ha ett syfte
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 22:35   #3
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag tappade intresset för längesen.
Förut fanns det en grund i laget där dom flesta spelat i samma lag under en längre period och vissa redan från pojklags åldern.

Jag tänker t.e.x på Daniel tjärnström, Johan mjällby, krister nordin och mats rubarth .


Numera finns det knappt en enda svensk i laget och man värvar ändå bara massa importer som knappt håller kvar laget i allsvenskan.

Men säger man de då är man ju rasist.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2020-08-15 klockan 22:37.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 23:49   #4
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag kan inte se det som annat än primitivt kollektivism.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 01:20   #5
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag skulle absolut säga att lag i allsvenskan skiljer sig från vanliga företag. Idrottsföreningar måste ägas till 51% av medlemmar. Så att inget företag/person bara kan köpa upp ett lag och få ta alla beslut.

Sen beror det på hur man ser det, ja ofta är tränaren och en hel del spelare där bara för att laget har köpt dom. Men det är även många spelare (och vissa tränare) som stannar kvar i lag och spelar för laget istället för pengarna. Även väldigt många inom idrottsföreningarna som älskar sitt lag och det är därför dom jobbar där.

Jag håller på ett lag men jag är knappast så inbiten som många andra är. Däremot är stämningen på en arena helt underbar och jag gillar att kolla fotboll.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 06:56   #6
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Förstår mig inte på er som är känslomässigt involverade i fotbollsklubblag. Varför är ni det? Hur länge har ni varit det? Varför gråter ni när "ert" lag förlorar?

Förstår ni inte att moderna fotbollslag inte på något sätt är annorlunda än vanliga företag? Och att fotbollsspelarna inte på något sätt är annorlunda än vanliga arbetstagare med arbetsuppgifter?
Både laget och spelarna, alltså företaget och de anställda, bryr sig lika mycket om er som McDonalds och deras anställda gör dvs inget alls. Ni är inget annat än betalande kunder. Hur kan ni inte förstå det här och istället känna någon slags "kärlek" till laget eller spelarna?

Syftar bara på klubblag, inte på nationallag.
Släktdrag... Gått genom släkten 3 generationer med mig.

Anledningen är relativt enkel, det är ett ställe där vi umgås, där vi träffar våra vänner, där det finns en gemenskap.

Sen så har fotbollslaget definitivt blivit mer professionellt de senaste 10-15 åren, föreningsdemokratin gör dock att det inte går att likställa det med "vanliga" företag.

Supporterskapet är större än fotbollslaget och det finns flertalet sektioner där spelarna fortfarande har ett klubbhjärta och inte skulle representera rivaliserande lag.
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 09:09   #7
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Att man blir starkt knuten till det lokala laget kan jag förstå. Laget representerar orten och folket osv.
Dock har jag väldigt svårt för kategorin bonnsupportrar från Töreboda som hejar på AIK. Eller för den delen den halvan av fotbollsnorge som håller på Liverpool (den andra halvan är Man. United). Det blir väldigt gay.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 10:39   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag avskyr det men kan ändå förstå det, känslan av att vara i ett sammanhang/känna gemenskap och att ha ett syfte
+1, måste vara jävligt härligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 12:46   #9
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
+1, måste vara jävligt härligt.
Verkligen. Det är sundare inställningen än att köra ammeeeh guh va patetiskt o bry sig om nåt sluta med de va en indiviiid.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 13:26   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag brukar tänka på hur mycket dessa supportrar hade kunnat åstadkomma om de lade samma energi och beslutsamhet på att plocka skräp eller bekämpa hungersnöd. Men sen påminner jag mig själv om hur lite nytta jag själv gör, och klättrar ner från min höga häst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 17:47   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Riktigt fånigt är det. Det värsta är när supportrar använder begreppet "vi" för laget som om de själva var med och spelade.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 23:55   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag är totalt ointresserad av fotboll. Men eftersom bekanta gillar Gais så håller jag på ifk, öis eller vilket göteborgslag som helst som inte är gais. Om jag blir tillfrågad. Byter till gais om det är en ifk-supporter.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 00:21   #13
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Förstår mig inte på er som är känslomässigt involverade i fotbollsklubblag. Varför är ni det? Hur länge har ni varit det? Varför gråter ni när "ert" lag förlorar?

Förstår ni inte att moderna fotbollslag inte på något sätt är annorlunda än vanliga företag? Och att fotbollsspelarna inte på något sätt är annorlunda än vanliga arbetstagare med arbetsuppgifter?
Både laget och spelarna, alltså företaget och de anställda, bryr sig lika mycket om er som McDonalds och deras anställda gör dvs inget alls. Ni är inget annat än betalande kunder. Hur kan ni inte förstå det här och istället känna någon slags "kärlek" till laget eller spelarna?

Syftar bara på klubblag, inte på nationallag.
Det finns en mycket intressant bok i ämnet, just om fotboll (eng. soccer): The Soccer Tribe - Desmond Morris: https://www.adlibris.com/se/bok/the-...-9780789336736

Nu var det ett par år sedan jag läste den men vad jag förstått så ses fotbollsfansen som "följeslagare av fotbollsstammen". Själva "fotbollsstammen" är fotbollsspelarna medan domare och fotbollslagsägarna ses som "åldermän".

Följeslagarna känner enorm tillhörighet till fotbollsstammen och andra fotbollslag blir som andra fotbollsstammar och kan därmed ses som fientliga vilket även per automatik gör dess följeslagare (dvs., andra fotbollslagssupportrar) till fiender. Och vips så har du i folkmun "huliganer" och supportvåld, med mera - allt i fotbollsstammens namn.

En underlig effekt i att tillhöra sociala grupper är att ens känsla av tillhörighet ökas om det går att skapa kontrast mellan "Vår stam" och andra. Så därför ser du unika saker som fotbollströjor, emblem, och andra "unika symboler för respektive fotbollsstam" (t.ex., lagramsor och lagsånger som sjungs på tidigare bussresor till olika bortamatcher, vid supporter-meetups med mera).

Till sist så är tillhörigheten till "någonting större än sig själv" inte något märkvärdigare än att tillhöra en "konspirationsteorigrupp", en religion, en aktivismgrupp, och så vidare. Människan söker tillhörighet som ett sätt att uppleva starka sociala band. Vissa sociala band är bättre än andra ur ett större samhällsperspektiv.

Exempelvis många som gått med QAnon eller Flat Earthers har gjort det främst för att de är så desperata att känna tillhörighet som de upplever att de inte kan få någon annanstans. Väldigt få tror faktiskt på de "teorier" som matas konstant i respektive konspirationsteorigrupp.

P.S. Första kapitlet i boken förklarar även varför just fotboll av alla lagsporter fått störst genomslag. Spekulationen/hypotesen är att fotboll i sättet hur det spelas kan liknas som en jakt av ett antal män som "dödar bytet med hjälp av en koordinerad spjutattack i grupp" (dvs., göra mål med fotbollen via lagarbete). Detta är en symbolisk tolkning. Det finns även nån förklaring om varför exempelvis ishockey inte lyckades nå samma popularitet utifrån den symboliska tolkningsmodellen vilket jag har glömt bort just nu.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-08-17 klockan 00:27.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 06:49   #14
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Att man blir starkt knuten till det lokala laget kan jag förstå. Laget representerar orten och folket osv.
Dock har jag väldigt svårt för kategorin bonnsupportrar från Töreboda som hejar på AIK. Eller för den delen den halvan av fotbollsnorge som håller på Liverpool (den andra halvan är Man. United). Det blir väldigt gay.
Det blir så cringe när jag ser en bekant i fyrtioårsåldern som postar propaganda från Liverpool och hetsvrålar om dess storhet och "grabbarna" på Facebook, till och med i hans beskrivning står det att han är "supporter på Liverpool FC. Fanskapet har aldrig varit i Storbritannien ens, jag skäms lite när jag ser det.

Att heja på lokala lag i samhället/staden som man bor i, där lokala företag sponsrar och man kanske känner någon som spelar eller har spelat där, det har jag mer förståelse för.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 07:00   #15
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
TS förstår inte grunderna. Spelare och tränare är inte klubben (de är spelpjäser som kommer och går), supportrarna och allt runt omkring den samma är klubben. Det handlar om gemenskap, stolthet och kultur.
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)