Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-13, 08:33   #1
Frenzybutt
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 76
Olika former vid intag av järn (frågor)

Har suttit och grötat in mig i Järnbrist då frugan är gravid och mätte P-ferritin 4ug samt Hb på runt 90 vilket ska anses vara väldigt låga järn samt blodnivåer.

I väntan på att läkaren ska lyfta på arslet och återkoppla med ev. injiceringstillfälle så har jag kikat runt på olika Järntillskott och blivit lite fundersam hur man ska tyda alla varianter samt hur optimalt upptag skulle se ut.

Hade gärna riktat frågan till någon specifik person men då jag faktiskt inte vet vart man ska vända sig för att veta mer om detta så testar vi här, då Järn ändå kan vara intressant i generella näringssammanhang.

Det finns Järnsulfat (fe2) och Järn (järnbisglycinat) som exempel.

Hur ska man tyda olika mängder, vad är bäst? Finns det några studier som kan vara intressanta att kika på?
Frenzybutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:43   #2
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Frenzybutt Visa inlägg
Har suttit och grötat in mig i Järnbrist då frugan är gravid och mätte P-ferritin 4ug samt Hb på runt 90 vilket ska anses vara väldigt låga järn samt blodnivåer.

I väntan på att läkaren ska lyfta på arslet och återkoppla med ev. injiceringstillfälle så har jag kikat runt på olika Järntillskott och blivit lite fundersam hur man ska tyda alla varianter samt hur optimalt upptag skulle se ut.

Hade gärna riktat frågan till någon specifik person men då jag faktiskt inte vet vart man ska vända sig för att veta mer om detta så testar vi här, då Järn ändå kan vara intressant i generella näringssammanhang.

Det finns Järnsulfat (fe2) och Järn (järnbisglycinat) som exempel.

Hur ska man tyda olika mängder, vad är bäst? Finns det några studier som kan vara intressanta att kika på?
Ett knep för att få i sig mer järn kan vara att inta C-vitamin i samband med måltider som innehåller järn. Det ökar järnupptaget kraftigt. Citrusfrukter som kiwi är rika på järn men också bär som havtorn eller jordgubbar. Morötter, speciellt kokta, ökar också upptaget av järn med hjälp av betakaroten, dvs. A-vitamin. Dessutom kan man steka i gjutjärnspanna för ytterligare tillskott av järn. Steker man t.ex. lever i gjutjärnspanna och äter den med kiwi och kokta morötter så bör man få i sig en rejäl dos. Kroppen kommer även att reglera upp upptaget av järn när den lider av brist.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:20   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Just lever ska man vara försiktig med. Det blir lätt kraftigt överskott av A-vitamin, retinol. 15 gram lever eller 30 gram leverpastej / dag är acceptabelt.

Rött kött, dvs nöt, lamm, fläsk är bra källor till heme-järn som har mycket bättre upptag än "vanligt" järn.



Blodpudding kanske ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 05:09   #4
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Just lever ska man vara försiktig med. Det blir lätt kraftigt överskott av A-vitamin, retinol.
I Sverige har inälvsmat tappat i popularitet men jag har inte funnit att folk varken nu eller förr skulle blivit A-vitaminförgiftade för att de ätit husmanskost innehållande lever.

Även om Livsmedelsverket avråder gravida från att äta lever, för att undvika fosterskador, så handlar det då om att man dagligen överstiger RDI-värdet under graviditeten. Dessutom gäller studierna, så vitt jag vet, kosttillskott. Det jag menar då är att utkomsten är okänd för ifall man hade fått i sig samma mängd genom intag av lever.

Sedan menade jag aldrig att trådskaparens hustru skulle börja äta lever varje dag. Utan det var tal om järnbrist. Lever, som är så pass mycket rikare på järn än kött, kan alltså tillsammans med något C-vitaminrikt fungera som ett effektivt tillskott för att få upp nivåerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
15 gram lever eller 30 gram leverpastej / dag är acceptabelt.
Siffrorna ger lite olika värden då 15g lever ger ca 2000µg medan 30g leverpastej, beroende på fetthalt, ger ca 800µg till 1200µg.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 11:54   #5
Frenzybutt
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Just lever ska man vara försiktig med. Det blir lätt kraftigt överskott av A-vitamin, retinol. 15 gram lever eller 30 gram leverpastej / dag är acceptabelt.

Rött kött, dvs nöt, lamm, fläsk är bra källor till heme-järn som har mycket bättre upptag än "vanligt" järn.



Blodpudding kanske ?
Googlade lite på Hemjärn och fann att upptaget är mer än det dubbla från denna källa.

Ska kika på det!

Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
I Sverige har inälvsmat tappat i popularitet men jag har inte funnit att folk varken nu eller förr skulle blivit A-vitaminförgiftade för att de ätit husmanskost innehållande lever.

Även om Livsmedelsverket avråder gravida från att äta lever, för att undvika fosterskador, så handlar det då om att man dagligen överstiger RDI-värdet under graviditeten. Dessutom gäller studierna, så vitt jag vet, kosttillskott. Det jag menar då är att utkomsten är okänd för ifall man hade fått i sig samma mängd genom intag av lever.

Sedan menade jag aldrig att trådskaparens hustru skulle börja äta lever varje dag. Utan det var tal om järnbrist. Lever, som är så pass mycket rikare på järn än kött, kan alltså tillsammans med något C-vitaminrikt fungera som ett effektivt tillskott för att få upp nivåerna.

Siffrorna ger lite olika värden då 15g lever ger ca 2000µg medan 30g leverpastej, beroende på fetthalt, ger ca 800µg till 1200µg.
Finns det någon direkt översättning hur mycket en viss mängd Järn ökar innehållet i blodet baserat på Vikt?

Säg att du äter 2000ug per dag med ett upptag på 20%, hur lång tid skulle det ta för en på 60 kg tjej att öka från 4ug till 20ug?

Det är en väldigt hokuspokuskalkyl att få igenom, men hade varit intressant med ett hum om hur lång tid det kan tänkas ta att öka ens nivåer.

Vilka mängder askorbinsyra pratar vi, finns det någon undre eller övre gräns för att öka upptaget av järn?

Förstår att det kan vara svårt att svara på, dessa är väl generella frågor, inte direkt riktade till dig, men hade varit intressant att se om någon sitter på sådan information.


Stort tack för informationen, ska kika mer på dessa källor, och tillsätta C vitaminen.
Frenzybutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 13:09   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
För perorala tillskott (alltså tillskott man äter) upplever jag att den begränsande faktorn är hur mycket man tål innan magen pajar (det vanligaste är att man blir våldsamt förstoppad, men buksmärta, diarré, illamående m.m. är inte ovanligt heller). Det är väldigt olika hur känslig man är. P.g.a. det tycker jag inte heller att det är så meningsfullt att försöka "maxa" ökningen i ferritin, utan att det är bättre att hitta en regim som är hållbar över tid. Graviditeten är rätt lång.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 13:27   #7
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Frenzybutt Visa inlägg
Googlade lite på Hemjärn och fann att upptaget är mer än det dubbla från denna källa.

Ska kika på det!



Finns det någon direkt översättning hur mycket en viss mängd Järn ökar innehållet i blodet baserat på Vikt?

Säg att du äter 2000ug per dag med ett upptag på 20%, hur lång tid skulle det ta för en på 60 kg tjej att öka från 4ug till 20ug?

Det är en väldigt hokuspokuskalkyl att få igenom, men hade varit intressant med ett hum om hur lång tid det kan tänkas ta att öka ens nivåer.

Vilka mängder askorbinsyra pratar vi, finns det någon undre eller övre gräns för att öka upptaget av järn?

Förstår att det kan vara svårt att svara på, dessa är väl generella frågor, inte direkt riktade till dig, men hade varit intressant att se om någon sitter på sådan information.


Stort tack för informationen, ska kika mer på dessa källor, och tillsätta C vitaminen.
Då upptaget beror på flera faktorer är det nog bäst att regelbundet lämna blodprov vid en vårdcentral, kanske varje eller varannan vecka, för att följa utvecklingen. Intar hon både kosttillskott, C-vitamin och betakaroten i samband med måltid bör utvecklingen gå någorlunda fort. Efter att ha läst på andra forum så är en personlig uppskattning att värdet bör, med denna metod, ha ökat markant efter ett par veckor.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 13:52   #8
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Frenzybutt Visa inlägg
Säg att du äter 2000ug per dag med ett upptag på 20%, hur lång tid skulle det ta för en på 60 kg tjej att öka från 4ug till 20ug?
Glömde att lägga till det här men jag kan inte redigera mitt inlägg.

De värden jag angav gällde för A-vitamin i diskussionen om lever. Det rekommenderade dagliga intaget för järn för fertila kvinnor ligger på 15 milligram, dvs. 15000 mikrogram. I särfall är rekommendationen högre:
"Menstruationsmängden och de tillhörande järnförlusterna kan variera mycket mellan olika kvinnor. Det innebär att vissa kvinnor behöver mer järn än andra. Med en tillgänglighet på 15 procent täcker 15 mg/dag behovet för 90 procent kvinnor i reproduktiv ålder. Somliga kvinnor behöver mer järn än vad normala kostvanor kan tillföra." (Nordiska näringsrekommendationer 2012, sida 23: https://www.livsmedelsverket.se/glob...12-svenska.pdf)
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 18:09   #9
Pararescueman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Man tar upp ungefär 3-15% av järnet som passerar tarmen. Det beror bl a vilken form järnet har, hur mycket som absorberas men även behovet.

Bäst absorberas järn i form av "Heme-grupper", dvs järn som är bundet i molekyler liknande Hemoglobin.

C-vitamin hjälper bara för den ena jonen, Fe-3+. Som inte kan absorberas, det är Fe-2+ som absorberas vilket C-vitamnin hjälper till att ändra till.
Så äta C-vitamin och en källa med "heme-grupper" spelar ingen roll för upptag. Det är när du äter exempelvis spenat, som innehåller jämförbart lite järn och upptag är dessutom sämre av.

Lider kroppen av järnbrist ökar upptaget, men det kräver att man äter ok med järn, naturligtvis, för att det skall få bästa effekt.

Gravida och menstruerande sjunker ju ofta i de olika depåerna och har större behov.
90 i Hb är lite lågt, men symptomenen behöver inte vara jättestora. Det beror ofta på hur snabbt underskottet har uppstått och det kan mycket väl tolereras helt ok. Men man kanske väljer att behandla det då det saknas lite marginaler vid oförutsedda händelser (vettigt att förebygga).
Det är troligen inte en katastrof dock så ev kan konservativ behandling fungera.
Personligen skulle jag inte rekommendera vegandiet då det lättare leder till brist och det är dessutom svårare att justera då.
Pararescueman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 21:54   #10
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
C-vitamin hjälper bara för den ena jonen, Fe-3+. Som inte kan absorberas, det är Fe-2+ som absorberas vilket C-vitamnin hjälper till att ändra till.
Så äta C-vitamin och en källa med "heme-grupper" spelar ingen roll för upptag. Det är när du äter exempelvis spenat, som innehåller jämförbart lite järn och upptag är dessutom sämre av.
Nu är det ett tag sedan jag läste om järn. Men vad jag vill minnas innehåller kött höga halter av både hemjärn och icke-hemjärn. Dock ska det variera beroende på vad djuret har ätit, alltså desto mer icke-hemjärn de intagit desto högre halt icke-hemjärn i köttet. Det stämmer att C-vitamin kraftigt ökar absorptionen av icke-hemjärn.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 18:10   #11
Pararescueman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Nu är det ett tag sedan jag läste om järn. Men vad jag vill minnas innehåller kött höga halter av både hemjärn och icke-hemjärn. Dock ska det variera beroende på vad djuret har ätit, alltså desto mer icke-hemjärn de intagit desto högre halt icke-hemjärn i köttet. Det stämmer att C-vitamin kraftigt ökar absorptionen av icke-hemjärn.
Det beror, som jag skrev, vilken järnjon det är.
Pararescueman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 20:53   #12
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Frenzybutt Visa inlägg
Har suttit och grötat in mig i Järnbrist då frugan är gravid och mätte P-ferritin 4ug samt Hb på runt 90 vilket ska anses vara väldigt låga järn samt blodnivåer.

I väntan på att läkaren ska lyfta på arslet och återkoppla med ev. injiceringstillfälle så har jag kikat runt på olika Järntillskott och blivit lite fundersam hur man ska tyda alla varianter samt hur optimalt upptag skulle se ut.

Hade gärna riktat frågan till någon specifik person men då jag faktiskt inte vet vart man ska vända sig för att veta mer om detta så testar vi här, då Järn ändå kan vara intressant i generella näringssammanhang.

Det finns Järnsulfat (fe2) och Järn (järnbisglycinat) som exempel.

Hur ska man tyda olika mängder, vad är bäst? Finns det några studier som kan vara intressanta att kika på?
Aminosyrakelaterat järn fungerade absolut bäst för min sambo. Ex Gravidjärn från Abblo Pharma.

Hon hade anemi, men vården vägrade ge annan hjälp än att rekommendera de järntabletter som du listat. De gav dock väldigt liten effekt. Som tur var så fungerade aminosyrakelaterat järn mycket bättre för henne.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-08-16 klockan 20:55.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 13:10   #13
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
Det beror, som jag skrev, vilken järnjon det är.
Där Fe2+ finns i icke-hemjärn och Fe3+ i hemjärn.
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman Visa inlägg
det är Fe-2+ som absorberas vilket C-vitamnin hjälper till att ändra till.
Så äta C-vitamin och en källa med "heme-grupper" spelar ingen roll för upptag. Det är när du äter exempelvis spenat, som innehåller jämförbart lite järn och upptag är dessutom sämre av.
Att det skulle krävas en vegetabilisk källa som spenat, som inte innehåller hemjärn, blir isåfall fel. Det finns källor med hemjärn som även innehåller höga halter av icke-hemjärn som fallet är t.ex. med fläsk och nötkött.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)