Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-10, 17:40   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Elektrolyter efter träning

Är okunnig gällande detta. Har börjat både konditionsträna och styrketräna hårt igen nu, ofta under samma pass. Tappar mycket vatten och är ofta illamående en stund efter passet. Hur viktigt är det egentligen med elektrolyter? Hur mycket är rimligt att få i sig?
Har börjat dricka mjölk igen nu och det måste ju anses som en utomordentlig dryck efter träning? Jag försöker dock minimera mjölkintaget då jag tenderar att få sämre hy av det, så hur stort intag kan tänkas behövas efter ett hårt pass om målet är att återställa vätskebalans?

Körde kampsport ett tag och då kunde det ta några dagar att återfå vätskan då jag endast körde vatten som dryck efter passet (tillsammans med vanlig kost då förstås).
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 18:58   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om du svettas så pass mycket hade jag testat att ta med lite salt och ett kryddmått i träningsväskan. Direkt efter konditionsträningen: måtta upp ett kryddmått, häll på tungan, svälj med vatten, grina bittert ett par sekunder och kör sedan på med styrketräningen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 19:23   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Det är t o m så att salt påskyndar tömningen av magsäcken. Ett halvt kryddmått salt i efterträningendrycken kan påskynda upptaget av glukos och aminosyror efter träningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)