Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-05, 19:54   #1
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Svälta kroppen men hålla igång metabolismen? Seriösa plan, seriösa svar snälla!

Tjo.

Nu får de va nog :P



Jag har länge haft en plan att köra en stenhård lågkaloridiet som bara består av protein och fiber och styrketräning.
Först kommer jag att svälta mig själv in i ketos dock.
Detta för att bibehålla eller tom öka muskelmassan något och samtidigt då hålla uppe metabolismen samtidigt som enbart fett förbränns.

Bor i Götet o har medlemskap på hagabadet med frukost.
Så "da plan" är typ:

Totalt KCAL intag på max 1000. Helst runt 700, får räkna på vad jag behöver för att bibehålla/öka muskelmassan i en annan tråd.
Är Grabb på ca 32 bast o 190 lång, 130kg.

Ta en Berocca för att få i mig vitaminer o mineraler o lite koffein.
In o köra lite lättare träning typ 6 på morgonen.
Käka proteinrik frukost (ägg, salami, mjölk, fiber).
Chilla lite i stan/göra lite frilansjobb
In o träna igen runt 12~14 styrketräna så tungt jag orkar 45 minuter o sen promenera hem eller till jobbupprag igen efter att ha ätit proteinkakor med så lite kolhydrater som möjligt.
Lite lugnare sim/bastu på kvällen då och då.
Som kvällsmat tänker jag mig en måltidsersättning av något slag eller en lättare proteinrik måltid med så lite kolhydrater som möjligt.

Får jag fast jobb så får jag lägga om det här lite men ungefär samma idé i form av total mängd träning. Någon vilodag ibland.


Frågan är då som lyder:
Hur fan får jag kroppen att hålla igång metabolismen så som under normal ketos?

Vad triggar kroppen att gå in i "svältläge"?
Alltså jag vill in i ketos, det måste jag. Min hjärna kommer att dö utan det, den behöver keton. Så jag får INTE lura kroppen innan den går in i ketos men om jag förstår det rätt så kan kroppen vara i ett svältläge med svagare metabolism även under ketos?

Stämmer detta?


Snälla, bara säkra svar. Jag får som sagt inte rubba detta för mycket för då dör hjärncellerna som inte får i sig keton och de behöver någon form av glykos.

Funderar själv på om leptin som tillskott skulle hjälpa?


Vänligen;
Riding hard.

Senast redigerad av RidingHard den 2019-09-05 klockan 20:02.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 20:09   #2
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Som tillägg kan sägas att en anledning till att jag vill bibehålla metabolismen är också för att sedermera inte lägga på mig allt för mycket vikt
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 21:45   #3
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Troll
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 22:17   #4
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Inte för att jag är i tillstånd att ge dig en käftsmäll men det förtjänar du. Vill du ha ett samtal? En kram?

Har du inget bättre att komma med så dra eller pma tel så ringer jag.

Här har du ju svarat i en tråd som håller helt i linje med det jag skriver här och anledningen till att jag funderar på att ta leptin exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...46&postcount=7

Så vad är problemet?
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 13:28   #5
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av RidingHard Visa inlägg
Inte för att jag är i tillstånd att ge dig en käftsmäll men det förtjänar du. Vill du ha ett samtal? En kram?

Har du inget bättre att komma med så dra eller pma tel så ringer jag.

Här har du ju svarat i en tråd som håller helt i linje med det jag skriver här och anledningen till att jag funderar på att ta leptin exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...46&postcount=7

Så vad är problemet?
Varför så viktigt med ketos?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 13:46   #6
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=vlcd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 21:36   #7
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Varför så viktigt med ketos?
Jag antager lite spontant att det är det tillstånd kroppen går in i när glykoslagren försvinner och då jag egentligen vill ha en så låg kaloridiet som möjligt så är det vad som blir kvar. Inget mål i sig. Samtidigt verkar leptiner som sagt spela en roll för att bibehålla ämnesomsättningen så ska jag käka något så tar jag då hellre fet än socker-rik mat de få gånger jag kommer att äta något normalt.

Va inne på ************* idag och fick det bekräftat att leptin och andra hormon inte går att få tag på i normalfall. Så jag lutar eventuellt åt ett högre kalorintag nu så att kroppen inte går in i ett svältläge överhuvudtaget. Frågan är dock lite fortfarande hur det här funkar.


Kan kroppen vara i ett svältläge även när den är i ketos och det finns en massa fett att bränna även om kaloriintaget av mat utanför kroppens egna reserver är lågt?
Om svaret egentligen är nej, så är nog allt lugnt och jag behöver inte tänka så mycket närmare på något än att få i mig de vitaminer, mineraler och aminosyror alla tjatar om och gör rätt i att tjata om. Dessutom så mår man ändå bra i ketos har jag hört, jag vill lixom inte må skit och kämpa med hungern hela tiden för att kroppen kräver glykos. Den får äta hur mycket som den än vill, dock av sina egna reserver.

Senast redigerad av RidingHard den 2019-09-06 klockan 21:45.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 21:40   #8
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Tack! Mycket folk som går/gick i samma banor som mig där. Får kika igenom det.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 21:42   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
då dör hjärncellerna som inte får i sig keton och de behöver någon form av glykos.
De gör de definitivt inte. Hjärnan fungerar inte optimalt utan tillräckligt med glukos. Det tar ett par veckor för den att vänja sig att fungera utan socker. Men inte dör det några hjärnceller även om man kan känna sig seg ett tag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 21:54   #10
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
De gör de definitivt inte. Hjärnan fungerar inte optimalt utan tillräckligt med glukos. Det tar ett par veckor för den att vänja sig att fungera utan socker. Men inte dör det några hjärnceller även om man kan känna sig seg ett tag.
Jo, de dör om jag på något sätt skulle rubba keton produktionen som drar igång när väl glykoslagren försvinner.

Hjärnan kräver 120 gram för normal funktionalitet annars går det snabbt åt helvete. En normal människa kommer som sagt att producera dessa 120 gram så länge det finns fettreserver.

Att rubba denna produktion skulle vara direkt livsfarligt.
Din hjärna klarar sig ett par dagar som det tar att ställa om ifrån en normal diet till en ketosdiet och under den perioden är du som sagt slö.


Citat:

"Studying the impact of glucose deprivation on the brain

Dr. Praticò has shown in a previous study that, to make up for glucose deprivation, the brain builds up the protein called phosphorylated tau.

The tau protein then creates so-called tangles - "gridlocks" of twisted fibers of tau that block the transportation of nutrients through to the neurons. Eventually, these tangles cause the brain cells to die. A larger number of tau tangles is usually associated with an increased severity of Alzheimer's and dementia. "

Senast redigerad av RidingHard den 2019-09-06 klockan 21:55.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 21:57   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Nu har du läst om saker du inte förstår något om.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 22:00   #12
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av RidingHard Visa inlägg
Jo, de dör om jag på något sätt skulle rubba keton produktionen som drar igång när väl glykoslagren försvinner.

Hjärnan kräver 120 gram för normal funktionalitet annars går det snabbt åt helvete. En normal människa kommer som sagt att producera dessa 120 gram så länge det finns fettreserver.

Att rubba denna produktion skulle vara direkt livsfarligt.
Din hjärna klarar sig ett par dagar som det tar att ställa om ifrån en normal diet till en ketosdiet och under den perioden är du som sagt slö.
Du får gärna länka till källan när du citerar text.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 22:03   #13
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nu har du läst om saker du inte förstår något om.
Okej, så då har du möjligjheten att förklara eller dra ifrån tråden. Onödig kommentar i sig lixom.


@exevision
Vassego:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/315571.php

Men jag kunde det här sen innan, finns bättre artiklar. Saken är att det här typ är helt inaktuellt då situationen nästan aldrig uppstår i normala fall i ett i land.

Senast redigerad av RidingHard den 2019-09-06 klockan 22:05.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 22:08   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Som sagt, du har inte förstått vad du läst. Eller så trollar du. Börjar misstänka det jag med.

Och du kan inte säga åt mig att lämna tråden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 22:10   #15
RidingHard
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 11
Jo, jag gör ju det. Sen är det ditt beslut huruvida du gör det eller skiter ner den ännu mer som din lilla dansande avatar utan att tillföra något av substans



Jag lär mig gärna nytt och reviderar tidigare (då felaktiga) kunskaper, kräver inte ens källor, men då får du ha goda logiska argument!

Senast redigerad av RidingHard den 2019-09-06 klockan 22:12.
RidingHard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)