Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-24, 23:17   #11161
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Undrar om du inte läste något som diskuterade rent fett och pratade i pounds? dvs ca 0.5kg.
Om det skulle vara 4400 per 0.5 eller då 8800 per kilo. Skulle kroppsfettet bestå till 97.7% av lipider, det är orimligt.


Pure fat has a very high energy content, or about 9 calories per gram. This amounts to about 4,100 calories per pound of pure fat.

För att sedan fortsätta

In general, we can assume that:

One pound equals 454 grams.
Pure fat contains 8.7–9.5 calories per gram.
Body fat tissue is 87% fat.
Using those values, we can conclude that a pound of body fat actually contains anywhere from 3,436 to 3,752 calories.

However, it is important to note that these calculations are based on old research.

Some of the studies state that body fat tissue contains only 72% fat. Different types of body fat may also contain varying amounts of fat.


Men kontentan är, att ditt kroppsfett inte är en påse olja, och således inte nära 9k kcal.
Det ska ju även noteras att vid viktminskning är det aldrig bara fett som förbränns, så vi pratar alltid om att minska 1kg kroppsmassa, ej att förväxla med 1kg kroppsfett.
Gissar att det är denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221320
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:13   #11162
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Hur aktuell är den gamla deffguiden som finns på forumet? Hur gör ni med träningen under deffen, dvs repsantal, set osv...

Varit borta från forumet men har ju deffat förut, då låg jag kring 4-6 reps på större övningar och 8 reps på mindre övningar. Tacksam för lite uppdaterade synpunkter kring detta, kikat på några träningsjournaler men har tyvärr inte tid att kolla runt mer.
Deffguiden är absolut aktuell, det handlar ju fortfarande om kalorier in och ut...

Misstänker att du kommer få väldigt liten skillnad beroende på specifik mängd reps per övning. Finns ju mängder med program man kan följa. Tror inte det behöver vara något specifikt för deff..
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 18:57   #11163
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
...
Vägde 88,0 kg i morse efter helgen och 87,0 kg under förra veckans vardagar. Planen är att fylla på mindre under helgerna.
Om du har en bra plan för helgerna är jag idel öra

Brukar vara tillbaka på fredagens vikt på torsdagen efter helgen...
mutter..
/C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 23:02   #11164
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Dålig karaktär, förändringar i det stora och nya arbetsförhållanden har backat mig några kilon.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 07:39   #11165
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av crilloan Visa inlägg
Om du har en bra plan för helgerna är jag idel öra

Brukar vara tillbaka på fredagens vikt på torsdagen efter helgen...
mutter..
/C
Haha jag drack öl torsdag-lördag och åt bra med mat, så just nu är jag kanske fel person att fråga. Men jag gjorde vissa bra saker! Efter att ha hetsätit chips första kvällen så insåg jag att det var allt eller inget och avstod helt snacks under resterande dagar. Sen är det slående hur jävla mycket folk äter. Jag var den enda som tränade lite under vistelsen där och när folk börjar prata om att käka lunch så är jag inte ens nära att behöva äta. Så då avstår man helt enkelt, och är man bara lite hungrig tar man bara en halv pizza o.s.v. Ingen raketvetenskap men ja ja Jag jobbar på att få bort allt-eller-inget-tänket. Inte tänka "ska ändå dricka tio öl ikväll så vad spelar en chipspåse för roll, deffen är ändå förstörd den här helgen".

Jag klockade in på 87,1 kg i morse vilket var rätt gött ändå. Hade jag besökt toan innan så hade jag vägt 86-någonting Får inte träna fram tills nästa veckas söndag så ska fokusera på att äta bra och måttligt istället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 23:25   #11166
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Deffguiden är absolut aktuell, det handlar ju fortfarande om kalorier in och ut...

Misstänker att du kommer få väldigt liten skillnad beroende på specifik mängd reps per övning. Finns ju mängder med program man kan följa. Tror inte det behöver vara något specifikt för deff..
Jo har självklart koll på hela grunden. Dock känns mitt träningsschema out of date, då jag varit borta länge och inte hållt mig uppdaterad.

Vilket repsantal kör ni på och hur många sets/muskelgrupp brukar det bli?
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 14:25   #11167
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag jobbar på att få bort allt-eller-inget-tänket. Inte tänka "ska ändå dricka tio öl ikväll så vad spelar en chipspåse för roll, deffen är ändå förstörd den här helgen".
Jag brukar göra lite överslagsräkning och se på effekten.
Jag vill ligga runt 500kcal under per dag, bankar jag i mig 1 påse chips blir deffen 3 dagar längre.
Anser jag att chipspåsen är värd 3 dagar till på diet? Om Ja = Om Nej =

Jag ser det inte som "dagen är ändå förstörd" osv, för inget nollställs ju vid midnatt eller veckoslut, utan det är den långsiktiga energibalansen som spelar roll. Jag ser det som hur långt bort skjuter jag målet. Min Japanresa gjorde min diet nära 6v längre. Och det var det helt klart värt! Men jag tror aldrig jag blir så sugen på chips att jag skulle dieta 3 dar längre än nödvändigt för att få äta de!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:51   #11168
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
går bra fastade i 3.5 dygn. nu är jag inte hungrig längre
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 12:52   #11169
Lmalm
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 2
Precis börjat deffa och träna efter många års gottande och frossande, har spontant löpt lite ibland till och ifrån under åren men inget mer.

Har även kört igång och börjat gymma seriöst första gången i livet trots min ålder på 31 år..

Utgångsläge är 86kg 188 cm lång midjemått på 99 cm

Efter en vecka deff med minus ca 500-600 kalorier om dagens så vägde jag 83,7 kg imorse. Första målet är att komma ner precis under 80 kg.

Är just nu smalfet med bara i princip synligt bukfett. Tanken är jobba bort magen i första hand. Käkar ca 2-3 gram protein per kg och försöker behålla den lilla muskemassa som finns just nu, väger också all mat i nuläget.

Tränar 2 dagar i veckan gym med superset övningar enligt nedan. Utöver detta blir det 1-2 löppass i veckan mellan 3-5 km

Tanken är att deffa så länge det behövs för att komma under 80 kg och sedan ta nytt mål efter det.

Tankarna går mot en bulk med hölsosam mat över hösten vintern för att börja bygga mer muskler.



Dag 1.
Framsida och baksida lår
• Knäböj och höftlyft mot bänk 4 x 10-12
• Utfall och raka marklyft
4 x 10-12
• Marklyft 4 x 10-12

Bröst och biceps
• Bänkpress och biceps m stång i cable 4 x 10-12
• Flyes m hantel och Bicepscurls m stång 4 x 10-12
• Hantelpressar och Bicepscurls m hantel 4 x 10-12
• Armhävningar i olika handpositioner o enarmscurl i cable. 4 x 10-12

Dag 2
Rygg och triceps
• Sittande rodd och triceps i cable, stång
4 x 10-12
• Breda drag uppifrån och triceps extension
4 x 10-12
• Stående rodd och dips 4 x 10-12
• Enarmsdrag m hantel och tricepspush m hantel 4 x 10-12
Axlar och mage, länd/korsrygg eller vader.
• Militärpress och mage 4 x 10-12
• Sittande axelpress och mage 4 x 10-12
• Hantlar sida och länd/korsrygg, ryggres
4 x 10-12
Lmalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 19:37   #11170
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Lmalm Visa inlägg
Precis börjat deffa och träna efter många års gottande och frossande, har spontant löpt lite ibland till och ifrån under åren men inget mer.

Har även kört igång och börjat gymma seriöst första gången i livet trots min ålder på 31 år..

Utgångsläge är 86kg 188 cm lång midjemått på 99 cm

Efter en vecka deff med minus ca 500-600 kalorier om dagens så vägde jag 83,7 kg imorse. Första målet är att komma ner precis under 80 kg.

Är just nu smalfet med bara i princip synligt bukfett. Tanken är jobba bort magen i första hand. Käkar ca 2-3 gram protein per kg och försöker behålla den lilla muskemassa som finns just nu, väger också all mat i nuläget.

Tränar 2 dagar i veckan gym med superset övningar enligt nedan. Utöver detta blir det 1-2 löppass i veckan mellan 3-5 km

Tanken är att deffa så länge det behövs för att komma under 80 kg och sedan ta nytt mål efter det.

Tankarna går mot en bulk med hölsosam mat över hösten vintern för att börja bygga mer muskler.



Dag 1.
Framsida och baksida lår
• Knäböj och höftlyft mot bänk 4 x 10-12
• Utfall och raka marklyft
4 x 10-12
• Marklyft 4 x 10-12

Bröst och biceps
• Bänkpress och biceps m stång i cable 4 x 10-12
• Flyes m hantel och Bicepscurls m stång 4 x 10-12
• Hantelpressar och Bicepscurls m hantel 4 x 10-12
• Armhävningar i olika handpositioner o enarmscurl i cable. 4 x 10-12

Dag 2
Rygg och triceps
• Sittande rodd och triceps i cable, stång
4 x 10-12
• Breda drag uppifrån och triceps extension
4 x 10-12
• Stående rodd och dips 4 x 10-12
• Enarmsdrag m hantel och tricepspush m hantel 4 x 10-12
Axlar och mage, länd/korsrygg eller vader.
• Militärpress och mage 4 x 10-12
• Sittande axelpress och mage 4 x 10-12
• Hantlar sida och länd/korsrygg, ryggres
4 x 10-12
Kör hårt och lycka till.
Skrivet i all välmening: varför i hela friden har du fyra övningar för biceps och fyra (minst) för triceps samtidigt som du har så få för benen? Försöka balansera ditt upplägg bättre. Jag har en (1) övning för biceps 1,5 gång per vecka och ingen (0) isolerande övning för triceps. Vill du ”deffa” tipsar jag om komplexa övningar (som du redan har) istället för att småfjutta. Ska du köra på gym två gånger i veckan bör du kunna köra igenom hela kroppen varje gång utan att det tar massor av tid. Exempelvis kan du bottna i Greyskull LP men göra en egen variant.

1.
Bänk
Böj
Pullups/latsdrag

2.
Press
Mark
Biceps

Lek med tanken att du kör pyramider i de stora övningarna och 3-4X8-12 i de små. Ev lägg till rumänska mark om du vill. Du tränar hela kroppen två gånger och du slipper lägga massa tid på småfjuttar. Detta i kombination med vettig kost borde göra susen. Att hårdköra biceps och triceps är inte idealt om man ska deffa... Just my 50 cent...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2019-07-11 klockan 19:39.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 09:33   #11171
Lmalm
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 2
Tack för tipsen, har fått tränings schemat av en personlig tränare genom jobbet, fick schemat efter ett genomfört styrketest och utefter vilken tillgång vi har av maskiner på gymmet på jobbet.

har inte ställt så mycket frågor då jag är nybörjare, körde bara igång då mitt första mål var att gymma kontinuerligt 2 gånger i veckan.

Ska köra detta upplägg en vecka till då har jag kört en 4 veckors period så ska jag be om ett nytt upplägg och ta med feedbacken ovan!

Tar tacksamt emot alla tips då jag är helt ny på det här med gymm och deff
Lmalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 13:26   #11172
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
På söndag (14 juli) startar dieten.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 14:24   #11173
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
På söndag (14 juli) startar dieten.
nå ? har du fått hjälp av Andy nu ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:15   #11174
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
nå ? har du fått hjälp av Andy nu ?
Nej, jag kör solo.

Startvikt 14 juli
91.1 kg

Dagens vikt
90.3 kg
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 15:36   #11175
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
5 juni 2019

vikt: 78,6kg
midjemått: 90cm


idag 22 juli 2019

vikt: 75kg
midjemått: 71cm


Muskelminne, lågkaloridiet och träning samt långa promenader dagligen.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)