Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-15, 13:21   #46
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Därför du precis postade ett schema med Bent-over dumbbell laterals på axeldagen?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Illustrerade Arnolds förslag på tredagars i från hans stora bok
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:24   #47
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag vill inte ha enbart en dag där man aktiverar baksidan per vecka.



Det inlägget och "ska"-inlägget var lika genomtänkta som vanligt.
Så har du väl ingen baksida axel heller

Det är ett seriöst inlägg och att inte blanda in baksida axel på pressdagen utan det tillhör drag. Har inte sett upplägget som diskussionen baseras på så det är en reflektion på inläggen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:28   #48
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Som vanligt dåligt dolda personangrepp, ogenomtänkta inlägg som inom kort avslöjas av andra medlemmar, felaktiga slutsatser om personen bakom inläggen baserade på dessa inlägg från din sida. Och nej, det är inget ska. Samtidigt som du lägger upp ett exempel på ett annat upplägg där pressar för axlar kombineras med press och där ryggen tränas på andra dagarna. Dvs rygg/baksida axlar varannan dag sex dagar i rad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:55   #49
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Som vanligt dåligt dolda personangrepp, ogenomtänkta inlägg som inom kort avslöjas av andra medlemmar, felaktiga slutsatser om personen bakom inläggen baserade på dessa inlägg från din sida. Och nej, det är inget ska. Samtidigt som du lägger upp ett exempel på ett annat upplägg där pressar för axlar kombineras med press och där ryggen tränas på andra dagarna. Dvs rygg/baksida axlar varannan dag sex dagar i rad.
En fråga om kombinationen rygg och efterföljande axeldag, kan det vara en idé att försöka använda så mycket lats/traps som möjligt i ryggövningar på ryggdagen för att minimera axelaktiveringen? Jag har tidigare jobbat på att aktivera bakre axlar i roddar då det varit en svaghet, men nu när de tränas dagen efter så skulle jag kunna aktivera lats mer t.ex. i roddar istället för bakre axlar. Ror jag "högre upp" så aktiverar jg mycket bakre axlar t.ex. jämfört med om jag ror till naveln eller längre ned.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 14:05   #50
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Illustrerade Arnolds förslag på tredagars i från hans stora bok
Men varför? Tråden handlar om ett annat program och enligt din egen logik borde det inte vara något att hänga i granen ändå.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 14:53   #51
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
En fråga om kombinationen rygg och efterföljande axeldag, kan det vara en idé att försöka använda så mycket lats/traps som möjligt i ryggövningar på ryggdagen för att minimera axelaktiveringen? Jag har tidigare jobbat på att aktivera bakre axlar i roddar då det varit en svaghet, men nu när de tränas dagen efter så skulle jag kunna aktivera lats mer t.ex. i roddar istället för bakre axlar. Ror jag "högre upp" så aktiverar jg mycket bakre axlar t.ex. jämfört med om jag ror till naveln eller längre ned.
Om du vill kan du ju flytta övningarna för baksida axlar till någon annan dag längre från ryggpasset. Med tanke på hur mastiga ryggpasset blir längre fram i programmet är de flesta glada över att inte behöva träna baksida axlar på det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 14:59   #52
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du vill kan du ju flytta övningarna för baksida axlar till någon annan dag längre från ryggpasset. Med tanke på hur mastiga ryggpasset blir längre fram i programmet är de flesta glada över att inte behöva träna baksida axlar på det.
Finns det någon kurva där man ser hur volym/intensitet förändras i programmet i appen?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 15:04   #53
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du vill kan du ju flytta övningarna för baksida axlar till någon annan dag längre från ryggpasset. Med tanke på hur mastiga ryggpasset blir längre fram i programmet är de flesta glada över att inte behöva träna baksida axlar på det.
Jag har inga problem med det i praktiken, jag får träningsvärk i baksida axlar från ryggdagen men det går bra att träna dem dagen därpå. Jag vill bara vara försäkrad om att tillväxten inte påverkas negativt av att träna/aktivera dem två dagar i rad. Jag vill försöka följa programmet så mycket som möjligt, men har en tendens till att vilja ändra på saker, vilket är anledningen till att jag aldrig följt ett träningsprogram från start till slut. Målet är dock att slutföra detta.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:13   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du vill kan du ju flytta övningarna för baksida axlar till någon annan dag längre från ryggpasset. Med tanke på hur mastiga ryggpasset blir längre fram i programmet är de flesta glada över att inte behöva träna baksida axlar på det.
För att vara lite seriös i frågan så är baksida axel tillsammans med teres minor. major, Infraspinatus, trapzius dvs det som vi byggare kallar övre rygg och ger ryggen sin karaktäristiska byggarlook. De här musklerna samarbetar i med ryggen, inte direkt med pressövningarna, och därför ger de störst utdelning om de körs tillsammans i samma pass som ryggen.

Ber om ursäkt för personangreppet du asfalterade gatan själv för det och jag föll för det och gjorde ett övertramp.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-16 klockan 08:18.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:23   #55
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
En god anledning att aktivera den flera gånger.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:36   #56
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Varför kallas det för just bodybuilding balett?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 09:03   #57
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Styrkelabbet har många program som följer ett danstema i namnet.
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 10:15   #58
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För att vara lite seriös i frågan så är baksida axel tillsammans med teres minor. major, Infraspinatus, trapzius dvs det som vi byggare kallar övre rygg och ger ryggen sin karaktäristiska byggarlook. De här musklerna samarbetar i med ryggen, inte direkt med pressövningarna, och därför ger de störst utdelning om de körs tillsammans i samma pass som ryggen.

Ber om ursäkt för personangreppet du asfalterade gatan själv för det och jag föll för det och gjorde ett övertramp.
Gräv dig inte djupare nu...
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:30   #59
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En god anledning att aktivera den flera gånger.
Det gör jag ca 3ggr per var sjunde dag. Men så tränar jag en aning annorlunda än vad merparten gör..
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 07:48   #60
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Börjar vecka 3 imorgon. Några tankar:
+ Muskeln tränas rejält en gång per vecka och sedan är det någon dag med lätt träning och eventuellt någon dag med indirekt träning. Gillar upplägget.
+Känner mig mer fyllig i musklerna i vardagen vilket är trevligt.
+ Ser fram emot varje pass vilket är trevligt, går ofta in kvällen innan och kollar i appen vilket pass som står på schemat för morgondagen. Träningen är rolig.¨
- Ogillar att axeldagen kommer direkt efter ryggdagen, då jag tröttar ut bakre axlar rejält under ryggdagen. Passar dock fortfarande bäst att inte ändra på uppläggets vilodagar.
- Fick sänka 1RM för att klara av vikterna, kan tycka att vikterna är satta lite väl höga där flera set i sig själva innebär ett estimerat 1RM över det inlagda. Går dock lätt att fixa med att sänka vikterna.
Hur går det med programmet? Ökar du i styrka något? Är själv lite sugen på att testa programmet

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)