Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-19, 18:28   #4441
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
https://www.svd.se/beredskapsfragor-skjuts-pa-framtiden
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 22:01   #4442
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du inbillar dig en massa saker om vad som är underförstått, dvs vevar mot väderkvarnar.
Är du trög eller, är inte direkt dig jag syftar på utan "studien", den som säger "folk skulle dött ändå" (jag har inte sagt du hade den åsikten). Vad fan innebär det som sagt, idag, imorrn, nästa vecka eller om 3 år? Eller är det ingen skillnad enligt dig på tidsperspektivet eftersom jag bara don-quijotar. Utan att ange ett tidsperspektiv så blir deras resultat tämligen värdelösa.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 22:29   #4443
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är du trög eller, är inte direkt dig jag syftar på utan "studien", den som säger "folk skulle dött ändå" (jag har inte sagt du hade den åsikten). Vad fan innebär det som sagt, idag, imorrn, nästa vecka eller om 3 år? Eller är det ingen skillnad enligt dig på tidsperspektivet eftersom jag bara don-quijotar. Utan att ange ett tidsperspektiv så blir deras resultat tämligen värdelösa.
Uttryck dig inte i allmänna ordalag ifall du enbart syftar på nåt specifikt. Artikeln jag antar du syftar på har jag inte ens läst så hur jävla pantad är du själv om du kommenterar den i en massa inlägg till mig utan att ens påpeka att det är den artikeln du pratar om?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 23:28   #4444
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Den här "studien" som diskuteras är ingen studie, det är en journalgranskning som ett enskilt landsting gjort, och är väl närmast att jämföra med ett bokslut eller en efterkontroll. "I det här landstinget dog så här många på sjukhus, så här många utanför sjukhus, i dödsorsaksintygen stod det si, om man detaljgranskar journalen framstår det som så." Det sägs inte heller att de som dog "skulle ha dött ändå", eller för den delen att det inte gjorde något att de dog (att en sjukdom inte är ensam dödsorsak är något helt annat).

Det finns väl för övrigt knappt några sjukdomar där man med någon säkerhet kan säga exakt när någon kommer att dö, undantaget när döendet är så nära förestående att det handlar om idag eller imorgon (och inte ens då är det så lätt).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 02:25   #4445
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Uttryck dig inte i allmänna ordalag ifall du enbart syftar på nåt specifikt. Artikeln jag antar du syftar på har jag inte ens läst så hur jävla pantad är du själv om du kommenterar den i en massa inlägg till mig utan att ens påpeka att det är den artikeln du pratar om?
Om du kollar när jag citerar dig så har jag med fetstilt då du säger
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Flera av de som dog i covid skulle ha dött av någon annan orsak ändå.
Detta inlägg gör du mindre än 10 inlägg ifrån det Grub posta om (som just handlar om det fetstilta), dumt av mig att anta du pratar om samma sak. Men kanske bara är en sådan meningen man bara slänger ur sig i mitten av ett inlägg utan mening...

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Den här "studien" som diskuteras är ingen studie, det är en journalgranskning som ett enskilt landsting gjort, och är väl närmast att jämföra med ett bokslut eller en efterkontroll. "I det här landstinget dog så här många på sjukhus, så här många utanför sjukhus, i dödsorsaksintygen stod det si, om man detaljgranskar journalen framstår det som så." Det sägs inte heller att de som dog "skulle ha dött ändå", eller för den delen att det inte gjorde något att de dog (att en sjukdom inte är ensam dödsorsak är något helt annat).

Det finns väl för övrigt knappt några sjukdomar där man med någon säkerhet kan säga exakt när någon kommer att dö, undantaget när döendet är så nära förestående att det handlar om idag eller imorgon (och inte ens då är det så lätt).
Det är klart, de har inte sagt att det är någon "forskning" osv, men det läggs ju fram som något "Ahhaaaa vi har hittat dessa intressanta siffror!" - Covid är inte farligt bara om du är döende, då blir du extra döende (no shit liksom).

Men vilka kriterier är det som de använder för att komma fram till just "ja, men hon var ju döende vilket som, så fel att skylla på Covid". Känns som den inställningen kan lätt användas på alla äldreboenden.

Jag har ingen bestämd uppfattning om viruset som sådant, så bryr mig inte om det är supermegadödligt eller om det överdrivet, bara att det som avgör det görs på ett "säkert sätt", inte att det ska förvanskas siffror genom att hitta på saker som "när någon är döende" (så man har en sätt att räkna på vad "döende" är i region Skåne och ett annat i Norrland) eller åt andra hållet att någon blivit skjuten i huvudet dör på akuten och man ger covid-19 "äran" att orsakat/delorsakat döden.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 03:36   #4446
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Om du kollar när jag citerar dig så har jag med fetstilt då du säger
Detta inlägg gör du mindre än 10 inlägg ifrån det Grub posta om (som just handlar om det fetstilta), dumt av mig att anta du pratar om samma sak. Men kanske bara är en sådan meningen man bara slänger ur sig i mitten av ett inlägg utan mening...
Vaddå slänger ur sig utan mening? Det var ett direkt svar på ditt föregående inlägg då du påpekade att det var svårt att få nytta av data över tidigare års dödlighet.

Och ja det var dumt av dig att anta att det hade nåt med Grubs inlägg att göra, eftersom jag öht inte hade hade klickat på de länkarna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 04:10   #4447
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Funderar på om man inte kanske ska bo ett par månader i Turkmenistan. Verkar lite krångligt att komma dit bara.

Men att förbjuda diskussioner om corona eller att ens nämna corona vid namn är otvivelaktigt det bästa sättet som någon stat har hanterat corona på. Knappt 1% av befolkningen har tillgång till internet också så de kan se på massa trams om det.

I Turkmenistan finns inga alarmerande puckon eller folk som går runt och är bajsnödiga konstant 24/7. Ingen panik och inga inställda operationer. Jämför det med 200 000 inställda i Sverige, som förmodligen lika många kommer dö av.
Och man har dessutom NOLL döda i corona och inte en enda insjuknad.

Ingen nämner eller pratar om det här förutom jag...
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 22:16   #4448
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Här är rapporten bakom notisen i Läkartidningen: https://www.regionostergotland.se/co...h0w4oFCWa-NR0Q
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 23:11   #4449
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är du trög eller, är inte direkt dig jag syftar på utan "studien", den som säger "folk skulle dött ändå" (jag har inte sagt du hade den åsikten). Vad fan innebär det som sagt, idag, imorrn, nästa vecka eller om 3 år? Eller är det ingen skillnad enligt dig på tidsperspektivet eftersom jag bara don-quijotar. Utan att ange ett tidsperspektiv så blir deras resultat tämligen värdelösa.
Nu har jag inte läst vad ni har skrivit, men jag har hört från bekanta som jobbat på ålderdomshem att många av de gamla som har dött hade en rad andra sjukdomar, och hade kanske upp emot ett halvår kvar att leva.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 06:42   #4450
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Svensken för fet för nya riktlinjer

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sv...jer-1.32911341
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 07:34   #4451
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Svensken för fet för nya riktlinjer

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sv...jer-1.32911341
Vilket otroligt bakvänt resonemang. Det finns alltså en ökad risk vid fetma (BMI 30) men eftersom för många är feta så struntar man i det. Vore det inte mer lämpligt att kommunicera den fakta som gäller så kanske vissa skulle få ytterligare en anledning att gå ner lite i vikt.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 07:44   #4452
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Svensken för fet för nya riktlinjer

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sv...jer-1.32911341
Sorgligt men roligt på samma gång.

__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 17:00   #4453
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Vad var statistiken att överleva för de som tas in på akuten för covid?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 17:11   #4454
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Svensken för fet för nya riktlinjer

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sv...jer-1.32911341
"Skulle man ha BMI 30 som gräns för att ingå i en riskgrupp skulle halva befolkningen hamna i den, och det skulle inte vara en användbar indelning, sade han på torsdagens pressträff om coronaläget."

Men jag ser inga tjockisar på stan, så svenskens genomsnittliga BMI borde vara fake och spela noll roll? Varför bryr sig statschefläkaren om det?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 17:43   #4455
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad var statistiken att överleva för de som tas in på akuten för covid?
FHM har ju statistik på antalet intensivvårdade och döda per åldersgrupp. https://fohm.maps.arcgis.com/apps/op...46c37f152f1392 Inte intagna på akuten då, men det kanske var intensivvårdade du menade?

Ifall man kollar på åldersgruppen 80-89 år så var 107 intagna på intensiven, med 2411 dog i covid. Så uppenbarligen har inte alla som varit allvarligt sjuka tagits in på intensiven (troligen för att de var i för dåligt skick pga andra sjukdomar, och inte bedömdes klara den typen av vård). Denna statistik säger ju inget om ifall de 107 som var intensivvårdade klarade sig eller dog...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)