Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-07, 13:15   #3106
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
"Inget krisstöd till bolag som gör aktieutdelningar"

Idioti. Hela krispaket är för övrigt en fars.


"Några slutsatser om visir och munskydd bör användas inom vården är svåra att dra, berättar Grape. Man har gått igenom forskningsläget och kommit fram till att det inte finns någon evidens för att detta skulle minska smittspridningen. "

Vi skall tydligen fortsätta att ta livet av de gamla i Sverige.


Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag provade att strunta i vänstersidan på min modell och bara göra kurvanpassningen på det data som finns till höger om toppen. Det är ju ganska sparsamt med data. Men när jag gör en kurvanpassning på denna sidan så får jag 3493 avlidna den första Juni istället. Men som sagt, det är väldigt lite data att jobba med.

Men som tidigare sagt, kommer det en andra våg eller ett nytt kluster tar fart (t.ex. Göteborg), så kommer ju kurvan att vända uppåt igen. Och då gäller inte modellen längre.

"All models are wrong, but some are useful."

- George E. P. Box
3040 i dag. Runt 4-5000 döda får du nog räkna med första Juni om vi fortsätter i det tempo vi haft senaste tiden. Med tanke på ovanstående så ligger det nog närmare 5000.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 13:22   #3107
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
"Inget krisstöd till bolag som gör aktieutdelningar"

Idioti. Hela krispaket är för övrigt en fars.
Krispaket betyder konstgjord andning, till en enorm kostnad, på patienter som redan är döda. Det kommer medföra ytterligare skador på en redan trasig ekonomi och förlänga den ekonomiska krisen.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:13   #3108
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
"Några slutsatser om visir och munskydd bör användas inom vården är svåra att dra, berättar Grape. Man har gått igenom forskningsläget och kommit fram till att det inte finns någon evidens för att detta skulle minska smittspridningen. "

Vi skall tydligen fortsätta att ta livet av de gamla i Sverige.
FHM: Vi måste skydda gamla och riskgrupper.

Åtgärd: Handhygien och avstånd inom äldrevården. Jobba absolut inte om du har symptom.

Huuuur kan det vara de enda åtgärderna!? Man bor ju liksom på ett vårdhem eller på ett äldreboende för att man inte kan ta hand om sig själv...då går det inte att hålla fysiskt avstånd till personalen.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 21:44   #3109
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
En genomgående strategi anammad av Sveriges regering och FHM.
Jag ser inte riktigt hur den skulle skilja sig mot många andra länder. Tycker du Sveriges regering spelar ner hotet mer än t.ex. Trump?

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Då borde du veta att ingen av dem lägger fram bevis för att det finns immunitet. Den första lägger även fram möjligheten att antikroppar från en tidigare infektion skulle kunna förvärra en andra infektion.

Med det sagt så tror jag att det finns någon form av immunitet, det är dock inget som man bör ta med i strategier innan vi vet mer om det. Låt oss kalla det en grundläggande säkerhetsprincip.
Det sade jag inte heller, jag sade att det var lite mer vetenskaplig spekulation (samt pre-printss). Det troliga är väl att man kommer ha viss immunitet under en viss tid men vi får se.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 21:46   #3110
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det där blir ju lite skevt eftersom utsjuka yngre människor uppmanas hålla sig hemma in i det sista SAMT att man systematiskt INTE testar folk.
Nog ganska få yngre som bara dör med coronasymptom utan att få det på sin attest är min gissning. Kanske någon missbrukare eller liknande som man hittar död men annars så känns det inte troligt.

Vi får se sen på överdödligheten i åldersgruppen.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 22:06   #3111
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nog ganska få yngre som bara dör med coronasymptom utan att få det på sin attest är min gissning. Kanske någon missbrukare eller liknande som man hittar död men annars så känns det inte troligt.

Vi får se sen på överdödligheten i åldersgruppen.
Pratar inte om dödsfall utan vårdtillfällen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 22:14   #3112
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ja det är väl ungefär vad man kom fram till i Island tidigare. Men I Sverige däremot där är snart halva befolkningen smittad om man får tro de lokala experterna.
Nej, det är inte sant. Eller det beror på vad du menar med snart men om man tittar på Stockholm så skall ungefär 24% ha haft det nu enligt deras modeller och det verkade väl rätt rimligt om man dels tittar på de antikropsstester som gjordes innan. Fast det skall bli väldigt intressant att se uppföljningen och se om det prickar rätt.

NYC hade väl liknande siffror. Större och mycket mer tätbefolkad stad men gick ner i hårdare lockdown.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 22:24   #3113
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
NYC hade väl liknande siffror. Större och mycket mer tätbefolkad stad men gick ner i hårdare lockdown.
Tur i all oturen ratt Nancy Pelosi hann med sin kineskramningskampanj i China Town:

Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 05:39   #3114
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nej, det är inte sant. Eller det beror på vad du menar med snart men om man tittar på Stockholm så skall ungefär 24% ha haft det nu enligt deras modeller och det verkade väl rätt rimligt om man dels tittar på de antikropsstester som gjordes innan. Fast det skall bli väldigt intressant att se uppföljningen och se om det prickar rätt.

NYC hade väl liknande siffror. Större och mycket mer tätbefolkad stad men gick ner i hårdare lockdown.
Skippa plural. 26% i Stockholm 1a maj sa de i revideringen av sin katastrofdåliga modell. Borde ju inte kunna vara hur fel som helst iom att prediktionen gjordes en vecka innan.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-05-08 klockan 05:40.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 08:50   #3115
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
3040 i dag. Runt 4-5000 döda får du nog räkna med första Juni om vi fortsätter i det tempo vi haft senaste tiden. Med tanke på ovanstående så ligger det nog närmare 5000.
Ja, det var som sagt bara en kurvanpassning av en symmetrisk normalfördelning till tillgängligt data. Dvs jag anpassade en kurva med denna formen till det data som fanns då (en helt matematisk operation och jag lade ingen personlig värdering i detta).




Nu när mer data börjar bli tillgängligt så blir det ju mer tydligt att kurvan har en längre svans till höger, dvs antalet döda per dag steg snabbt men faller mer långsamt. Detta kommer ju resultera i fler döda totalt sett. Det som talar för denna kurvform är att utbrottet i Wuhan följde ungefär denna kurvform. Dvs kurvan kanske kommer se ut så här (se nedan):




Sedan kan det ju bli så att vi får en andra våg och/eller utbrott i fler större städer (t.ex. Göteborg el. Malmö). Då kommer ju kurvan kanske få en form som ser ut ungefär så här (se nedan):




Sedan finns ju det scenario som Norrmännens FoHM hade i sitt värsta alternativ. Och det är att smittan kommer tillbaka i en kraftigare våg till den kommande vintern (se nedan):



Detta är enligt Norrmännens FoHM ett tänkbart alternativ, tack vare att Norge har så få andel smittade. Dock säger man att detta alternativ är mindre sannolikt än en mer begränsad andra våg.

Och det är ju inte osannolikt att även Sverige kommer få en andra våg, frågan är väl mest i vilken omfattning. Vilket kommer bero på hur stor andel av befolkningen som uppnått någon form av immunitet.

Men jag skall försöka göra om mitt diagram till helgen och då finns det ju mer data att tillgå. Och då skall jag försöka göra både en symmetrisk och asymmetrisk fördelning (long tail-varianten) i modellen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 09:19   #3116
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Ska bli intressant att se om detta blir nära sanningen eller inte i verkligheten.

Citat:
Om ett år kommer Norge, Danmark och Finland att vara i kapp Sverige när det gäller antal döda, tror förre statsepidemiologen Johan Giesecke, som intervjuas av Dagens Nyheter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-komma-ikapp
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 09:24   #3117
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Dom kommer säkert att komma närmare Sverige så småningom, men sen får man se hur nära det blir.

Jag tror att alla länder som haft en hård lockdown och som börjar öppna upp igen kommer att få ökande dödsfall och självklart en stigande ökning av smittade igen. Om det inte kommer ett vaccin väldigt snart, vilket ju inte känns så troligt. Frågan blir då hur dom ska hantera det, om det inträffar. Lockdown igen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 09:29   #3118
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
FHM: Vi måste skydda gamla och riskgrupper.

Åtgärd: Handhygien och avstånd inom äldrevården. Jobba absolut inte om du har symptom.

Huuuur kan det vara de enda åtgärderna!? Man bor ju liksom på ett vårdhem eller på ett äldreboende för att man inte kan ta hand om sig själv...då går det inte att hålla fysiskt avstånd till personalen.
Jag tror som tidigare att denna inställning beror på att det helt enkelt inte finns material. Man vill inte ge ut instruktioner som inte går att följa pga materialbrist.

Lyssnade på P1's Studio Ett igår. Där berättade ju personal på äldreboenden i Stockholm att redan idag får äldre ligga och dö i sin egen urin/skit, för att delar av personalen inte vågar gå in till dem pga brist på skyddsmaterial. Vad skulle då hända om man gick ut ifrån myndigheter och gav starka rekommendationer på skyddsmaterial som inte finns att tillgå?

Felet är ju att vi inte har några beredskapslager för att kunna hantera en sådan här kris. Och beredskapslager bygger man ju INNAN krisen bryter ut. Se på Finland som valde att öka på sina beredskapslager efter Svininfluensan och som nu inte har någon brist. Men i Sverige så tyckte vi att det var otidsenligt att ha stora nationella lager. För att göra saken värre så har regionerna inte ens haft de små beredskapslager som de varit ålagda att ha. Gissningsvis för att spara pengar. Och ute i kommunerna och hos de privata äldreboendena är det gissningsvis ännu sämre med beredskapen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 09:36   #3119
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Ska bli intressant att se om detta blir nära sanningen eller inte i verkligheten.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-komma-ikapp
Giesecke är en tomte som inte har vett att vara tyst.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Dom kommer säkert att komma närmare Sverige så småningom, men sen får man se hur nära det blir.

Jag tror att alla länder som haft en hård lockdown och som börjar öppna upp igen kommer att få ökande dödsfall och självklart en stigande ökning av smittade igen. Om det inte kommer ett vaccin väldigt snart, vilket ju inte känns så troligt. Frågan blir då hur dom ska hantera det, om det inträffar. Lockdown igen?
Titta på Sydkorea. Går utmärkt att klara sig utan lock-down när man väl fått ordning på sitt system.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 09:41   #3120
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Tur i all oturen ratt Nancy Pelosi hann med sin kineskramningskampanj i China Town:
Fel tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Skippa plural. 26% i Stockholm 1a maj sa de i revideringen av sin katastrofdåliga modell. Borde ju inte kunna vara hur fel som helst iom att prediktionen gjordes en vecka innan.
Sant, men trots sin enormt stora fadäs så har deras uppskattningar varit bland de bättre om man tittar på andra. Nu har andra länder eller institutioner ofta räknat med att vi har väldigt få restrictions men det stämmer inte som vi vet, även om de är mer frivilliga.

Nu vet jag inte om det stämmer men om vi var på ca 10% i slutet av Mars (om vi tror att de testerna var hyfsat representiva) så låter det inte helt orimligt då vi fortfarande var ökade en stund efter det och sedan legat på en ganska hög platå.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)