Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-26, 12:44   #1
x9000
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 38
Kosten viktig vid konditionsträning?

Jag antar att kosten är viktig när det gäller att få ut så bra resultat som möjligt vid konditionsträning. Dock undrar jag hur viktig den är, jämfört med styrketräning t.ex?

När det gäller stryketräning brukar man rekommendera ett högt protein intag för att få bättre resultat. Men hur ligger det till med konditionsträningen egentligen? Är det lika viktigt att ha en strikt kost där?

När jag menar konditionstränig syftar jag i huvudsak på löpning i mitt fall.

Tack på förhand! :
x9000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 12:52   #2
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Om du kör varje dag eller oftare än så, är det viktigt att du fyller på glykogenförråden i musklerna. Om du inte är LCHF:are, för då fyller du på fett istället.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 13:03   #3
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Att äta rätt är alltid viktigt för hälsan.

Att man behöver så extremt mkt protein bara för man styrketränar är inte sant.

Om du äter/dricker för lite/för dåligt m.a.p din träning så märker du det snabbt.

Om du löper kanske 3ggr/vecka kan du äta vad du vill när du vill.
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 13:04   #4
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Skulle inte tro att den alls är lika viktig som för styrketräning. Tror det räcker att du käkar "normal" och tillräckligt mycket för att vara viktstabil
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 13:28   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är viktigt att äta tillräckligt med energi för att prestera väl. Och att fylla på energireserverna snabbt efter träning om du tränar ofta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 13:40   #6
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Som Grub säger så är det viktigt att få i sig tillräckligt med energi. De som inte konditionstränat tidigare eller kraftigt ökat sin träningsdos har ofta svårt att förstå hur pass mycket energi som går åt. Men så länge du får i dig tillräckligt med energi och äter större delen av maten efter träning kommer du långt.

Äter du för lite energi blir prestationen kraftigt lidande om du måste gå ned på fettförbränning (och tvingas minska intensiteten på träningen) ifall kolhydraterna tar slut i ett tidigt skede. Dessutom blir återhämtningen försämrad. Omvänt, om du har ett energiöverskott lär du prestera extremt bra och återhämta dig snabbt (men då går du förstås upp i vikt).

Vad gäller maten så räcker vanlig husmanskost långt om du fyller ut med mer pasta/ris/potatis/bröd för att täcka energibehovet. Då får du i dig en del extra protein också som även konditionsidrottare behöver extra utav (men proteinbehovet är lite lägre än för styrketränande individer).

Senast redigerad av begt den 2012-05-26 klockan 13:43.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 13:52   #7
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Framförallt får man ganska lätt i sig mycket protein "per automatik", eftersom man äter mer än en deffande styrketränare som inte tränar kondition. Så proteintillskott känns onödigt för en som tränar mycket kondition. Tränar man väldigt mycket, är det kanske kolhydrattillskott i form av sportdryck och liknande.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 14:39   #8
Zeq
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 175
Vad gäller för proteinintaget?
Zeq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 14:41   #9
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av Zeq Visa inlägg
Vad gäller för proteinintaget?
Citat:
Uthållighetsidrottare rekommenderas att konsumera 1,2-1,6 g protein/kg kroppsvikt och dag
http://www.sok.se/download/18.71552e...y+SOK+2009.pdf se avsnittet om protein.

De flesta äter nog lite mer protein än så.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 14:41   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ju mer protein en konditionsidrottare äter, desto lägre blir proteinsyntesen, så det är onödigt med väldiga mängder.

Citat:
The major finding of the current study was that the highest protein intake resulted in decreased FSR in the postexercise period
http://ajpendo.physiology.org/content/289/4/E678.full

Det är energigivarna som är det viktiga.

Plus att allt över 1.7 gram per kilo kroppsvikt och dygn för en konditionsidrottare oxiderar direkt och är slöseri.

Citat:
There appears to be no reason for recommending intakes above 2 g proteinkg BW day and there is no evidence that intakes this high confer any advantage to an endurance athlete. In fact, Tarnopolsky et al. have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g proteinkg BW day simply result in oxidation of the ingested excess.
J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 15:01   #11
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Citat:
Ursprungligen postat av Zeq Visa inlägg
Vad gäller för proteinintaget?
Jag tycker det är enkelt. Hur du än äter, får du i dig tillräckligt.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 15:33   #12
Zeq
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ju mer protein en konditionsidrottare äter, desto lägre blir proteinsyntesen, så det är onödigt med väldiga mängder.



http://ajpendo.physiology.org/content/289/4/E678.full

Det är energigivarna som är det viktiga.

Plus att allt över 1.7 gram per kilo kroppsvikt och dygn för en konditionsidrottare oxiderar direkt och är slöseri.



J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.
Intressant! Tackar!

Under deff brukar man kombinera konditionsträning och styrketräning. Då har jag hört siffror upptill 3 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Kan det vara rimligt, med det du skriv i åtanke?
Zeq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 15:46   #13
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Zeq Visa inlägg
Intressant! Tackar!

Under deff brukar man kombinera konditionsträning och styrketräning. Då har jag hört siffror upptill 3 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Kan det vara rimligt, med det du skriv i åtanke?
Skilj på att vara konditionsidrottare tex cyklist/löpare med 15-20h träning/vecka och nån som vill deffa och kör 2x30min crosstrainer i veckan
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 11:34   #14
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ju mer protein en konditionsidrottare äter, desto lägre blir proteinsyntesen, så det är onödigt med väldiga mängder.



http://ajpendo.physiology.org/content/289/4/E678.full

Det är energigivarna som är det viktiga.

Plus att allt över 1.7 gram per kilo kroppsvikt och dygn för en konditionsidrottare oxiderar direkt och är slöseri.



J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.
Väldigt intressant.

Är det lågintensiv/ långvarig?

Rent hypotetiskt, någon som ägnar tid åt både styrketräning och konditionsträning kanske inte drar nytta av "uppåt 2,2 g/ kg" i samma utsträckning som om samma person inte konditionstränat?

Slutligen har jag tolkat det som att man sett positiva effekter av uppåt 2,6 g/ kg vid kaloriunderskott och "bra form". Hur ställa det mott dessa. Säg en muskulös individ inför tävling som utför mycket konditionsträning?
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 11:54   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det enda jag har att tillägga: vräk inte i dig mat (eller onyttigheter) i tron att allt ändå bränns bort av träningen. En seriös långdistanslöpare jag känner testade det, och sju kilo senare insåg han att det var ett misstag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)