Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-24, 09:10   #61
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.

Senast redigerad av whuddafuks den 2020-10-24 klockan 09:11.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 10:34   #62
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Ni som tycker träning är tidskrävande, vad är ni, elitidrottare? Sätt inte in mera i det än vad ni får ut av det. Tävlar man inte eller drar in pengarna på andra sätt så skulle jag aldrig låta en fritidsaktivitet börja bli tidskrävande. Jag vet att de finns många som hävdar att träning är en livsstil men i slutet av dagen så är det en hobby som man gör vid sidan av andra sysslor man styr med under dagen så som familj, arbete m.m.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 13:36   #63
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.



Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.
Näe det är möjligt att den skillnaden inte är enorm överlag. Men t.ex. axlar är tydligt att med mycket bänkande så är man stelare än någon som inte tränat styrka alls.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 13:43   #64
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.



Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.
Behöver inte alls vara jobbigt med matbiten. Själv har jag fastat i 7 år i olika former och även tävlat i bodybuilding. Funkar utmärkt så länge man inte siktar mot allra högsta elitnivån eller Mr Olympia... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 18:39   #65
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Behöver inte alls vara jobbigt med matbiten. Själv har jag fastat i 7 år i olika former och även tävlat i bodybuilding. Funkar utmärkt så länge man inte siktar mot allra högsta elitnivån eller Mr Olympia... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884
Men för mig är det jobbigt. Och den där tråden är inte alls relevant för mig för mitt problem är rena motsatsen. Om jag styrketränar och skiter i vad jag äter så kommer jag gå ner till min ursprunsvikt, se ut som en räka och inte få ut något av träningen. Men kul att det funkar för dig, för mig är mat tyvärr väldigt avgörande för resultat.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 19:04   #66
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Men för mig är det jobbigt. Och den där tråden är inte alls relevant för mig för mitt problem är rena motsatsen. Om jag styrketränar och skiter i vad jag äter så kommer jag gå ner till min ursprunsvikt, se ut som en räka och inte få ut något av träningen. Men kul att det funkar för dig, för mig är mat tyvärr väldigt avgörande för resultat.
Var påstår jag att mat inte är viktig för resultaten? Var påstår jag att du ska skita i vad du äter?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 19:40   #67
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Var påstår jag att mat inte är viktig för resultaten? Var påstår jag att du ska skita i vad du äter?
Jag tyckte det lät som att du indirekt påstod det. Men okej, det du sa är att det inte alls behöver vara jobbigt, samtidigt är du inte jag och för mig är det skitjobbigt. Jag behöver tänka på hur och vad jag äter varje dag, annars stampar jag bara på samma ställe om jag nu inte t.o.m. går tillbaks flera steg. Jag tog det som att du menade att det bara är att slappna av och äta när man vill och fasta varannandag (för det funkar för dig), men för mig skulle det bli katastrofalt för mina resultat. De gånger jag funderar på att sluta helt med gymmandet är enbart p.g.a matbiten.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 21:48   #68
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Jag tyckte det lät som att du indirekt påstod det. Men okej, det du sa är att det inte alls behöver vara jobbigt, samtidigt är du inte jag och för mig är det skitjobbigt. Jag behöver tänka på hur och vad jag äter varje dag, annars stampar jag bara på samma ställe om jag nu inte t.o.m. går tillbaks flera steg. Jag tog det som att du menade att det bara är att slappna av och äta när man vill och fasta varannandag (för det funkar för dig), men för mig skulle det bli katastrofalt för mina resultat. De gånger jag funderar på att sluta helt med gymmandet är enbart p.g.a matbiten.
Vad är egentligen problemet? Tycker du inte om mat? Tycker du inte om att äta? För de allra flesta som har tränat ett tag är det inget problem att äta tillräckligt mycket för att få resultat - problemet blir snarare att man äter för mycket.
Om du tycker att mat är jobbigt så tror jag att du väljer att äta mat som du egentligen inte tycker om - men du har fått för dig att det är denna mat som ger resultat. Så du får sitta där och pressa i dig mat som du inte gillar... ja då blir det jobbigt. Prova istället att äta mat som du tycker om, gärna kaloririk sådan. Du kan klara dig alldeles utmärkt på 2-3 mål mat om dagen och kanske slänga in en proteindrink som mellanmål. Innehåller maten bara tillräckligt med kalorier och protein så får du bra resultat, spelar ingen roll vad det är för mat egentligen. Hamburgare, pizza, eller vad du nu må tycka är gott.

Sen är det fysiologiskt omöjligt att du blir en räka bara för att du hoppar över en måltid en dag, tro mig, det gör ingen skillnad, inte för dig och inte för någon annan heller. Visst är maten viktig och visst måste man få i sig tillräckligt med energi och protein för att få resultat i längden. Men om du missar lite någon dag i veckan för att du ska umgås med familj och vänner kommer det inte att göra någon som helst skillnad.

Jag gissar att du inte tränat så speciellt länge? I början får man lätt för sig att gainsen är flyktiga och en missad måltid eller ett missat träningspass kommer att ha en stor negativ påverkan på resultaten. Den oron är kanske både överdriven och delvis sann. Jag tror det kan vara svårare att behålla muskelmassa som nybörjare, men då kan jag ju lugna dig med att det blir bättre med tiden. Efter drygt 20 års tränande så verkar den gainsen sitta rätt hårt fast, jag kan äta skitdåligt nu och inte träna på flera veckor utan att det gör någon större skillnad. Å andra sidan är det väldigt svårt att lägga på sig ytterligare massa nu. Den muskelmassa jag har nu har varit rätt konstant de senaste 10 åren, trots att träningen och maten varit rejält eftersatt i perioder och vice versa, när jag sköter allt perfekt så ser det lite bättre ut, men det resulterar i väldigt lite mer muskelmassa.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 21:59   #69
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
För att göra ett inlägg med trådens ämne då, så den största nackdelen för mig har varit att jag varit för fokuserad på träning så att jag valt bort andra delar i livet, jag kunde ha ägnat mig åt mer sociala aktiviteter istället. Å andra sidan så kanske jag valt att ha det så för att jag inte är så social av mig helt enkelt...

Och sen så leder tung styrketräning över tid nästan oundvikligen till skador. Nästan oundvikligen skriver jag. Nej man behöver inte bli skadad och det är knappast så att man kommer att sitta i rullstol bara för att man bänkat för ofta. Men jag har iaf definitivt kroniska spår i min kropp av åratal av tung belastning, och det är jag inte ensam om.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 23:39   #70
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 04:54   #71
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.
Diet-hjulet och cardio-hjulet. Någon beskrev det som ett kreditkonto man tar ut från måste sätta tillbaks in på. Måste du gå all in med festandet? Festa lagom och det borde inte påverka. En lunch missad här och där borde inte påverka, samma som att om man nu går på en fasta, t ex varannandags fasta som ovan eller 16-8 så är det inte som att allt spricker och går omkull om man någon gång äter då man egentligen inte skulle. Detta tänk hade jag också i början.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 08:56   #72
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?
För mej är det tvärtom .Har blivit rörligare .T.ex fanns det ingen anledning för mej att sitta djupt på huk innan jag började med djupa knäböj.
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 10:31   #73
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
För att göra ett inlägg med trådens ämne då, så den största nackdelen för mig har varit att jag varit för fokuserad på träning så att jag valt bort andra delar i livet, jag kunde ha ägnat mig åt mer sociala aktiviteter istället. Å andra sidan så kanske jag valt att ha det så för att jag inte är så social av mig helt enkelt...

Och sen så leder tung styrketräning över tid nästan oundvikligen till skador. Nästan oundvikligen skriver jag. Nej man behöver inte bli skadad och det är knappast så att man kommer att sitta i rullstol bara för att man bänkat för ofta. Men jag har iaf definitivt kroniska spår i min kropp av åratal av tung belastning, och det är jag inte ensam om.
Alldeles rätt. Stretching och bra upprvärmning hjälper men jag tror många av oss tränat fel, altså okontrollerat med för mycket vikt i åratal vilket sliter extra mycket. Många påstår attman tränat fel för attman skadat sig, vilket jag ej håller med om. Åratal av tunga vikter sliter helt enkelt. Jag har många ggr funderat på att när man börjar träna så marklyfter man 80 och 10år senare kanske 250kg plus alla andra övningar man tar 3 ggr mer vikt i så ärinte förvånad över att kroppen går sönder. Inte för att jag vet hur kroppen funkar men ändå.


För mig så är det väl

1. Tiden det tar
2. Pressen man har när gainsen försvinner pga slarv
3. Skadorna ( armbågarba, axlarna, nacken,korsryggen
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 10:44   #74
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Alldeles rätt. Stretching och bra upprvärmning hjälper men jag tror många av oss tränat fel, altså okontrollerat med för mycket vikt i åratal vilket sliter extra mycket. Många påstår attman tränat fel för attman skadat sig, vilket jag ej håller med om. Åratal av tunga vikter sliter helt enkelt. Jag har många ggr funderat på att när man börjar träna så marklyfter man 80 och 10år senare kanske 250kg plus alla andra övningar man tar 3 ggr mer vikt i så ärinte förvånad över att kroppen går sönder. Inte för att jag vet hur kroppen funkar men ändå.


För mig så är det väl

1. Tiden det tar
2. Pressen man har när gainsen försvinner pga slarv
3. Skadorna ( armbågarba, axlarna, nacken,korsryggen
Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 11:58   #75
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Största nackdelen för mig är frustrationen över att ha dåliga anlag för att bli stor/stark.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)