Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 17:07   #46
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
En som styrketränar och äter 1g protein per kg kroppsvikt får säkert minst 4 ggr bättre resultat än en som inte tränar, men äter 2g protein per kg kroppsvikt.

Varför MÅSTE man äta bättre bara för att man styrketränar? Är väl snarare tvärt om. Om du har som mål att se ut som skit, men styrketränar, då kan du äta jävligt onyttigt istället, och få samma resultat som en som skippade styrketräningen.
Visst men en person som styrketränar och äter 1g protein/kv får förmodligen sämre resultat än en person som äter 2g protein/kv och styrketränar. Jag har ingen aning om vad du gör för skeva jämförelser.

Att protein stimulerar muskelproteinsyntesen är välkänt. Att "kvalitén" på animaliska protein generellt är bättre än från ickeanimaliska källor är också välkänt.
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 18:58   #47
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Vad får dig att tro att dina ev reumatiska problem är kopplade till din träning och inte exempelvis gubbsmärta p g a livet(tm)?
Smärtorna är kopplade till frånvaron av träning. Träning blir som ett slags heroin för att slippa må psykiskt och fysiskt dåligt och slippa ha ont. Jag känner mig sjuk och förstörd om jag inte får träna.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 16:08   #48
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Förstår vad du menar, känner igen mig i den psykiska aspekten :-)

Fysiskt upplever jag att de enda kroppsliga smärtor/skavanker jag hade innan träning blivit botade, t ex ont i nedre rygg och veka anklar som jag stukade stup i kvarten. När jag gjort längre uppehåll har jag tyckt mig kunna ana att ryggontet kommit smygande igen. Utöver temporära defekter (ibland sträcker jag nåt och en gång fuckade jag upp axeln så att jag inte kunde träna vissa rörelser på ett par månader) måste jag därför säga att jag totalt blivit friskare av min träning hittills.

Kanske är det så att jag har ett för vekt nervsystem/psyke som gör att jag inte kan pressa kroppen till vikter/prestationer som skadar mig.

(och lol åt din avatar jämt när jag ser den)

Senast redigerad av Aping den 2012-05-23 klockan 16:10. Anledning: apa
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 16:11   #49
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Förstår den psykiska aspekten totalt. Och då har jag bara kört 7 månader.
Jag måste träna i veckorna, annars blir jag tokig. Jag gillar det helt enkelt för mycket.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 16:13   #50
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
+1, det här har jag tänkt på många gånger. Gärna drar man till med klyschan "Den tid du låter bli att investera i träning idag, får du investera i läkarbesök i morgon!". Fan, av de fysiska problem jag har hunnit få vid 28 års ålder så skulle jag säga att 95 % beror på träning av något slag, mest styrketräning, faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Baske Visa inlägg
Obehagligt sant även om jag är 31. Vi kanske bara är för dåliga på det vi gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Håller med, är som en 90 åring nu efter 20 års hårdkörning ont i alla leder och fästen..
Dels är det ju en fråga om att ni troligtvis befinner er i en kategori som vill äka och tar i som fan och då blir man sliten. Den hälosamma träningen som rekommenderas till befolkningen är ju faktiskt på en ganska låg nivå och jag skulle ärligt talat kunna tänka mig att ett liv utan stillasittande i princip skulle räcka.

Men med det sagt ska ni ju inte tolka den smärtan i vardagen som att träningen är förjäves. Dels har ni ju säkert en metabol hälsa som är bättre än den hade varit utan träning och dessutom tror jag ärligt talat inte ni har SÅ ont eftersom ni ändå klarar av vardagen. De som lider av kronisk smärta och inte ens klarar sitt arbete skulle nog uppleva er smärta som himmelriket.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 02:04   #51
Oddish
Registered User
 
Oddishs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein. Väger du mindre än 110kg är det alltså 2g protein per kg kroppsvikt.
En rulle ärtsoppa (500 g) innehåller ca. 37,5 gram protein.

http://www.procordia.se/Vaara-produk...mation?id=5588
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 14:22   #52
deadich
Registered User
 
deadichs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 826
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
Kostnaden för ett gymkort, träningskläder och mat skjuter i höjden.
Sant. Förr i tiden tänkte man ju att om man skulle behöva leva snålt så skulle det inte vara ett problem att leva på vatten och lite pasta. Nu är man ganska dyr i drift. supertungviktare måste käka för sjukt mycket pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av massakay Visa inlägg
Håller verkligen med dig där!! Men det här visar ju bara vilka som är sina riktiga vännerna. Som faktiskt kan se till dina behov och intressen, och inte bara till sig själva, och hur dom vill att du ska leva för att passa dom!!

Näääee!! Jag har slutat bry mig om att man har tappat vänner på grund av att man tränar och äter nyttigt, och inte passar in i alla lägen!!! Dom vännerna som är kvar är riktiga vänner och jag slipper lägga ner massa energi på vänner som egentligen inte bryr sig om en....

Huvudsaken är väl att man själv (och familj) mår bra av att man regelbundet tränar/deffar, tycker jag i alla fall

//Massakay!!!
Det här har jag hört många gånger men förstår inte alls. Drar ni bara till donken och krogen med era vänner?

Senast redigerad av deadich den 2012-05-24 klockan 14:25.
deadich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 15:57   #53
elArne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Lund
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish Visa inlägg
En rulle ärtsoppa (500 g) innehåller ca. 37,5 gram protein.

http://www.procordia.se/Vaara-produk...mation?id=5588
Ja men ett paket med 1kg torkade gula ärtor kostar ca13kr och innehåller 22g protein/100g alltså 220g för hela paketet. 24h blötläggning och en timmes kokning senare har du ärtsoppa innehållandes 220g protein.
elArne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 16:05   #54
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av elArne Visa inlägg
Ja men ett paket med 1kg torkade gula ärtor kostar ca13kr och innehåller 22g protein/100g alltså 220g för hela paketet. 24h blötläggning och en timmes kokning senare har du ärtsoppa innehållandes 220g protein.
I rekommendationen för 2 g protein/kg kv antas det att kosten är varierad, med både animaliskt och vegetabiliskt protein. Gula ärtor innehåller inte fullvärdigt protein så det räcker inte med bara ärtor som enskild proteinkälla.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 09:48   #55
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Men man har även sett omvänt förhållande mellan styrkan i bänkpress och stelheten i aorta : )

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20195176
Hmm, det var intressant. Borde ju vara rätt så bra med en smidig aorta jämfört med en stel, än om den skulle vara större.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 09:53   #56
vapenhem
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Utrustade styrkelyftare får väl smällhöga blodtryck kortvarigt vilket inte är helt bra för näthinnan.
vapenhem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 19:07   #57
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av vapenhem Visa inlägg
Snygg bump..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 19:44   #58
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Största nackdelen är att det tar sån tid.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 04:03   #59
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 08:11   #60
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Eller att du inte kört full rom och blivit 20 år äldre.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)