Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-21, 13:21   #16
kaffe_psykos
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 62
Potentiella nackdelar då och lite i kombination med forumläsande.

Besattheten som ni nämt, kan gå överstyr. Träningen får för mycket plats, man tycker själv att det är inga problem, det kan vara svårt att resonera från ett större perspektiv! För mycket träning och inga lättare perioder kan leda till att träningen inte längre går frammåt. Har man ingen distans och för mycket krav på sig själv kan det leda till överträning, risk för skador och sjukdommar! Träning är beroendeframkallande!

Cardio, speciellt längre distanser går inte riktigt ihopp med byggandet. Optignojan gör att man skippar konditionen helt, man vill inte skicka motsatta signaler till musklerna samt riskera bli oexplosiv! Någon kondition borde rekommenderas, kortare intervallpass borde inte skada?

Anti-optinoja, ett vanligt stadie efter optinoja. Ett slags motstånd mot optinoja! Vanligt förekommande i diskussioner här på forumet för att åstadskomma en slags jämnvikt. Är bra mot folk som oroar sig för mycket. Men förvirrning kan ibland upptå och som följd okorrektheter sprida sig. Att inte behöva vara optimal kan lätt bli en ursäkt för godisätande och bli en dålig vana med förslappning som följd

Senast redigerad av kaffe_psykos den 2012-05-21 klockan 13:27.
kaffe_psykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 13:23   #17
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Förutom king_grubs inlägg om förstorad aorta. Hur var det med förhöjda DHT-nivåer och håravfall? Jag tappar nämligen mitt hår och funderar på hur mycket mer jag hade kunnat spara om jag inte ätit kreatin och hållt på med styrketräning senaste 9 åren
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 14:18   #18
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
För min del: Det kan uppta för mycket av min tid ibland, både för att träna och att Tänka på träningen och kosten och tyvärr "optimera" för mycket även fast jag inte själv tror ens att det är optimalt. Sen så blir man trött av träning också.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 14:34   #19
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Förutom king_grubs inlägg om förstorad aorta. Hur var det med förhöjda DHT-nivåer och håravfall? Jag tappar nämligen mitt hår och funderar på hur mycket mer jag hade kunnat spara om jag inte ätit kreatin och hållt på med styrketräning senaste 9 åren
De flesta råkar väl inte ut för det, så antagligen inte.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 14:53   #20
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
De flesta råkar väl inte ut för det, så antagligen inte.
Jo det är ju det de flesta gör, kolla på personer som kört seriöst i många år så ser du att det är markant fler med tunnhårighet än medel. Gäller även på ställen där dopingkontroller förekommer tex. atletklubbar. Har sett massor med exempel där en kille som kört seriös SL eller tung träning blir mer eller mindre tunnhåriga efter 10+ års nötande, medans deras bröder som ej tränat inte har blivigt det.

Så visst påverkar det.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 15:00   #21
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Saker jag snabbt kommer på bortsätt från skador och social störning som redan nämts några ggr.

Överätning och framför allt överätning av protein är ju inte lysande och ger ökad oxidation i kroppen. Med viss förhöjd cancer risk och ökad åldrande som följd.

Dyrt som FAN, har gjort en överslagsberäkning och jag har laggt över 1 mille på min träning de senaste 20 åren.

Tung träning tar på energin, och kör man hårt 5-6 dagar i veckan finns det inte mycket ork över till annat. Vilket kan gå ut över karriär, familj etc.

Ett jäkla sölande med mat och proteinpulver som gör att man ser ut som hitte Jon mest hela tiden, spiller på kläderna eller i bilen etc. (men är kanske mest jag som är slarvig)

Senast redigerad av Mats J den 2012-05-21 klockan 15:07.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 15:38   #22
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Men man har även sett omvänt förhållande mellan styrkan i bänkpress och stelheten i aorta : )

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20195176
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 16:25   #23
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Om man försöker bygga så mycket muskler som möjligt så är det väll inte en hälsokur direkt givetvis bättre än att supa och äta skitmat 3 gånger i veckan och vara allmän soffpotatis men att alltid äta riktigt stora mängder mat,pressa kroppen till det yttersta hela tiden lär ju med tiden slita på kropp och organ. Tar ju även mycket tid,pengar(genom maten främst) och energi. Men med det sagt man har bara ett liv och man ska göra det man tycker är kul så ser inga nackdelar som är tillräckligt stora för att sluta bygga.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 16:37   #24
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Jag får 4gxKV protein per dag på 20kr. Det blir ännu billigare om jag rör på mig mer under dagen (eftersom man då kan äta mer icke-lean protein, vilket är billigare), så jag fattar inte vad ni snackar för skit om att det skulle vara dyr mat för folk som styrketränar. Skräpmat är ju hur dyrt som helst.

Prova få i er 2g protein per kilogram kroppsvikt på ett överskott med 200kcal. Är det dyrt för er eller? Vet ni vad havre är? Ärtsoppa? Spaghetti?

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 16:39   #25
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Och det här med optinojja etc. Vad har det med själva träningen att göra? Sådana människor har bara ett svagt psyke och om de inte hade tagit ut sin besatthet på styrketräningen så hade de istället tagit ut den på något annat.

Och styrketräning är fan inte tidskrävande om man tränar intensivt. Om man får 100% resultat av 2 timmar så får man lätt 95% resultat av en tung kvart.

Senast redigerad av pwnyou den 2012-05-21 klockan 16:41.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 16:44   #26
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Man blir stark, vilket kan leda till att man i vid argt tillstånd krossar det man för tillfället har i händerna, som kan vara allt från ett spädbarn till ett glas, vilket då förstås kan leda till att glasbitar färdas via blodomloppet till hjärtat, och då kan man nog dö.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 17:03   #27
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Jag får 4gxKV protein per dag på 20kr. Det blir ännu billigare om jag rör på mig mer under dagen (eftersom man då kan äta mer icke-lean protein, vilket är billigare), så jag fattar inte vad ni snackar för skit om att det skulle vara dyr mat för folk som styrketränar. Skräpmat är ju hur dyrt som helst.

Prova få i er 2g protein per kilogram kroppsvikt på ett överskott med 200kcal. Är det dyrt för er eller? Vet ni vad havre är? Ärtsoppa? Spaghetti?

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.
Måste fråga vad fan äter du då?
Och vad väger du?
Nu snackar vi mat och inte 400 gram vassle.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 19:21   #28
Holabandola
Registered User
 
Holabandolas avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 825
Träna sig fet :-)
Kostnad för gymkort prottepulver.
Jävligt tidskrävande och uppoffrande, helst bör man ju träna 4-5ggr veckan.
Men framförallt skaderisken..
Jag la ner styrketräningen pga detta. Det funkade inte ihop med mitt småfysiska jobb. Blev för slitsamt.
Får en sne syn på andra värden i livet.
Ökningar och muskler är det enda som har något värde.

Jävligt trist är det också. Jag vistas hellre ute i skog och natur eller på ett cafe i stan än inne i en svettig källare som luktar blå-madrass.
Holabandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 19:28   #29
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Satt och tänkte på det, och oavsett nackdelar tänker jag aldrig sluta med det. Dom positiva fördelarna är vi alla ense om, bättre hälsa e.t.c. Men vilka är dom negativa effekterna? Läste någonstans att det sliter på hjärtat? Vilka bieffekter finns det av den typiska kosten förknippat med styrketräning. T.e.x man äter mycket kött, personligen rött kött vilket bidrar till koloncancer. Vilka fler sånna saker finns? Och även allmänt, som är nackdelar. Förutom skador då, vilket man kan absolut förhindra.
Nackdelar:
Sämre självförtroende
Skev självbild
Besatthet
Kostar pengar
Folk tycker att man är "konstig"

Dom som dyker upp på rak hand såhär
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 19:30   #30
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Skador kan jag väl tänka mig.
Även att jag får lite hyp över att jag är snedbelastad på vissa sätt. Hållningsproblem och symetriska skillnader syns tydligare nu. Å andra sidan fanns dem där innan och nu gör jag iaf något åt dem.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)