Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-09-25, 15:47   #16
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Nordström Visa inlägg
Det är ju bara byta ut militärpress mot nån bänkvariant och ha militärpress som assistansövning.
det finns många 'bara' som man kan stoppa in. det jag kommenterade var det uppskrivna programmet.

jag skulle övht inte roterat 4 pass över 3 dagar . antingen 2 pass över 3 dagar eller 3 pass över 4 dagar...osv...
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 15:57   #17
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det gillar inte jag heller.

"You can use the 5/3/1 method by training either 3 or 4 days per week. This is determined by your schedule and what works best for you. Training four days a week seems to fall in line with most training programs. In my experience, either way works well. When I train three days per week, I get much more motivated to train the lifts, and I recover much better."

Citerat från 531 Manual.


Alltså är inte 3 dagar i veckan skrivet i sten.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:02   #18
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
"You can use the 5/3/1 method by training either 3 or 4 days per week. This is determined by your schedule and what works best for you. Training four days a week seems to fall in line with most training programs. In my experience, either way works well. When I train three days per week, I get much more motivated to train the lifts, and I recover much better."

Citerat från 531 Manual.


Alltså är inte 3 dagar i veckan skrivet i sten.
visst men då blir frågan hur vill han att man splittar med 4 pass i veckan? samma som ovan?

kör man 4 pass i veckan blir det vettigare för det flesta att köra en två-split, tex ett klassisk styrkelyftsschema

tung böj (+ev lätt mark)+rygg
tung bänk (axlar triceps)

lätt böj+tung mark+rygg
lätt bänk (axlar triceps)
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:10   #19
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
vet inte hur smart det är att ha så lång tid mellan baslyften. t ex bänka onsdag vecka 1 och sen igen fredag vecka 2. för många blir det problematiskt, även om det finns en axelpressdag emellan.
Jag reagerar inte ens på det då jag ser det så självklart att köra komplementövningarna för bänken på militärpressdagen.
Nu när jag läser förslagen och inte tänker träning som jag är van så inser jag att det kan bli problem för någon som inte är så van vid att styra kompleteringsövningarna. Förhoppningvis finns det fler förslag i boken med lite diskurs om varför man kör vad.
Alt kan man bara byta ut militärpressen mot lutande bänk som också är ett förslag.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:16   #20
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
"You can use the 5/3/1 method by training either 3 or 4 days per week. This is determined by your schedule and what works best for you. Training four days a week seems to fall in line with most training programs. In my experience, either way works well. When I train three days per week, I get much more motivated to train the lifts, and I recover much better."

Citerat från 531 Manual.


Alltså är inte 3 dagar i veckan skrivet i sten.
Varför säger du det till mig? Det är fortfarande en bänkpressdag i veckan. Det fungerar för dåligt för mig.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:20   #21
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag reagerar inte ens på det då jag ser det så självklart att köra komplementövningarna för bänken på militärpressdagen.
Nu när jag läser förslagen och inte tänker träning som jag är van så inser jag att det kan bli problem för någon som inte är så van vid att styra kompleteringsövningarna. Förhoppningvis finns det fler förslag i boken med lite diskurs om varför man kör vad.
Alt kan man bara byta ut militärpressen mot lutande bänk som också är ett förslag.

det är samma problem för knäböjen. en lösning är ju att köra lätta böj på marklyftsdagen. då hamnar man på ngt som mycket liknar det upplägget jag nämner ovan.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:22   #22
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
det är samma problem för knäböjen. en lösning är ju att köra lätta böj på marklyftsdagen. då hamnar man på ngt som mycket liknar det upplägget jag nämner ovan.
Och då är vi inte längre vid Wendlers metod utan vid en annan. Har man börjat justera och anpassa lite så kan man lika gärna gå hela vägen och försöka skräddarsy det totalt efter ens svagheter och mål.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:22   #23
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
visst men då blir frågan hur vill han att man splittar med 4 pass i veckan? samma som ovan?

kör man 4 pass i veckan blir det vettigare för det flesta att köra en två-split, tex ett klassisk styrkelyftsschema

tung böj (+ev lätt mark)+rygg
tung bänk (axlar triceps)

lätt böj+tung mark+rygg
lätt bänk (axlar triceps)


Tar för givet att han vill att man splittar Böj, Bänk, Mark och Press. Tycker inte att det är en så dum idé, men det är väl olika.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:23   #24
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Varför säger du det till mig? Det är fortfarande en bänkpressdag i veckan. Det fungerar för dåligt för mig.

Trodde man citerade både dig och commando1980 men blev visst bara dig.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:26   #25
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Tar för givet att han vill att man splittar Böj, Bänk, Mark och Press. Tycker inte att det är en så dum idé, men det är väl olika.
Det står uttryckligen hur han menar och det är fyra olika pass. Ett för respektive SL-moment samt en pressdag. Det är effektivare för de flesta skulle jag säga att träna bänkpress, ett av de andra två momenten samt ett till två komplementövningar för något av de tre momenten varje pass. I kombination med en intelligent plan för intensitet och volym per pass, vecka, månad etc. (Det är trots allt SL vi talar om). Är det muskelbygge man är intresserad av primärt så finns det ännu smartare sätt.)
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:29   #26
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Och då är vi inte längre vid Wendlers metod utan vid en annan. Har man börjat justera och anpassa lite så kan man lika gärna gå hela vägen och försöka skräddarsy det totalt efter ens svagheter och mål.
det stämmer, det var lite av min poäng. enligt mig bättre att köra ngt som liknar en 2-split..3-4 dagar i veckan. eller 3-split 4 dagar i veckan.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:30   #27
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Tar för givet att han vill att man splittar Böj, Bänk, Mark och Press. Tycker inte att det är en så dum idé, men det är väl olika.
då blir det i princip en vanlig 4-split med 4 pass i veckan...och då finns det bättre upplägg enligt mig.

(se ovan)
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:32   #28
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det står uttryckligen hur han menar och det är fyra olika pass. Ett för respektive SL-moment samt en pressdag. Det är effektivare för de flesta skulle jag säga att träna bänkpress, ett av de andra två momenten samt ett till två komplementövningar för något av de tre momenten varje pass. I kombination med en intelligent plan för intensitet och volym per pass, vecka, månad etc. (Det är trots allt SL vi talar om). Är det muskelbygge man är intresserad av primärt så finns det ännu smartare sätt.)

Tycker inte man ska avfärda 5-3-1 innan man provat det. Det finns en anledning till att det blivit så populärt.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:32   #29
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
då blir det i princip en vanlig 4-split med 4 pass i veckan...och då finns det bättre upplägg enligt mig.

(se ovan)
Det finns säkert bättre upplägg. Men som sagt (se ovan).
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:33   #30
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Tycker inte man ska avfärda 5-3-1 innan man provat det. Det finns en anledning till att det blivit så populärt.
Ja. Det har blivit så populärt för att alla PFY:s gillar all hård brologic som serveras på t-nation. Eller populärt för den delen, hur poppis är det?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)