Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-17, 13:58   #17926
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
GPS har ju lite inbyggda problem, och jag tycker det är sällan det blir exakt. Kikade snabbt och tre kontrollmätta millopp för mig blev 40 och 60 meter fel, kort resp långt. En kontrollmätt halvmara 300m kort.

220 meter låter dock som ett stort fel, särskilt om andra har samma, men om 10220m är mer sant än 10000m tror jag är svårt att avgöra. Kan lika gärna vara någonstans där emellan.

Banlopp klarar GPS väldigt illa för övrigt.
Låt mig bara leva i villfarelsen om att loppet var 10,22K Det var inget direkt banlopp, men på ett sätt så var det det. Bilracingbana som var ca 3,3 km som man sprang tre varv på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 16:58   #17927
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
En fråga om bacträning. Är det nåt man ska syssla med som motionär tycker ni? Eller är det mer om man har ett specifikt mål.

Jag springer nu tre ggr i veckan, enligt tips jag fick tidigare i tråden.
Ett distans pass, sist var det 11 km men siktar på att öka det sakta men säkert.
Ett medelpass 8 km
Ett intervall pass med 1km intervaller, körde 6 st sist.

Märker att kondisen sviker snabbt när jag springer uppför.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:02   #17928
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
En fråga om bacträning. Är det nåt man ska syssla med som motionär tycker ni? Eller är det mer om man har ett specifikt mål.



Jag springer nu tre ggr i veckan, enligt tips jag fick tidigare i tråden.

Ett distans pass, sist var det 11 km men siktar på att öka det sakta men säkert.

Ett medelpass 8 km

Ett intervall pass med 1km intervaller, körde 6 st sist.



Märker att kondisen sviker snabbt när jag springer uppför.


Backträning är jättebra för motionärer också. Du kan byta ut ett intervallpass någon gång mot backintervaller. Eller bara köra något av dina distanspass på en kuperad slinga och kräma på lite extra uppför, kanske vända ner och ta någon backe en extra gång ibland.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 21:01   #17929
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Så mycket som möjligt av distanspass och långpass i backig miljö tycker jag. Jag har ibland under mina lugna distanspass siktat på att hålla ett konstant tempo, vilket har betytt att jag i princip rushat uppför backarna, och sedan tagit det lugnt i övrigt.

VO2max intervaller (sådana man springer i ungefär tävlingsfart för 3-5k) är lämpliga att köra i backe istället för på platten.

Tröskelträning (intevaller eller distans) är besvärligt att göra i backig terräng. Där föredrar jag platt grusväg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 10:43   #17930
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om det är supersmooth yta på stockar och grejer så är det nog ingen fara. Men det är väl att krypa på knäna i grus och hålla på och klättra över träplank (med exponerat ändrtä längst upp antar jag) och en massa liknande. Skulle tro att det är rätt lätt hänt att man ändå får ett litet hål/reva i ljumskar eller på knäna, och då är det väl bara en tidsfråga innan brallorna är helt kaputt tänker jag.

Själv har jag iofs lyckats klättra över ett tiotal rotvälta granar utan att sabba mina tajts då det var nån större höststorm för några år sedan, så du kanske klarar dig.

Mjo du har nog så rätt där,man får nog välja mellan att ta livet av byxorna eller sin egen hud helt enkelt,hade hoppats på att utvecklingen lyckats göra något fräsigt språng in i rymdåldern där plagg blivit mycket tåligare än man kunnat gissa:/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 11:18   #17931
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Mjo du har nog så rätt där,man får nog välja mellan att ta livet av byxorna eller sin egen hud helt enkelt,hade hoppats på att utvecklingen lyckats göra något fräsigt språng in i rymdåldern där plagg blivit mycket tåligare än man kunnat gissa:/
Arbetskläder typ Blåkläder tål i princip allt. Men är kanske inte så gött att springa i

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 12:13   #17932
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Arbetskläder typ Blåkläder tål i princip allt. Men är kanske inte så gött att springa i

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nope och framförallt är de nog ingen höjdare att simma i och är inte jättesnabbtorkande efteråt plus en massa fickor som kan fastna i allt och ingenting
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 15:57   #17933
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Mjo du har nog så rätt där,man får nog välja mellan att ta livet av byxorna eller sin egen hud helt enkelt,hade hoppats på att utvecklingen lyckats göra något fräsigt språng in i rymdåldern där plagg blivit mycket tåligare än man kunnat gissa:/
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Arbetskläder typ Blåkläder tål i princip allt. Men är kanske inte så gött att springa i

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Nope och framförallt är de nog ingen höjdare att simma i och är inte jättesnabbtorkande efteråt plus en massa fickor som kan fastna i allt och ingenting
Men det är väl inte omöjligt att det finns speciella kläder framtagna för att passa just för hinderbanor och liknande. Det är väl rätt poppis med sådana tävlingar har jag förstått...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 11:13   #17934
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Om ni ska ta med er telefonen på löprundor, använder ni ett sånt där spänne runt armen? Fungerar det bra tycker ni?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 13:28   #17935
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Denna?
Verkar jävligt snajdig och bra måste jag säga!

https://www.outnorth.se/salomon/s-la...ced-skin-5-set

Inväntar en grundlig recension då.

Denna snubben verkar då tycka att den är bra som fan:
Testade den igår för första gången, blev 14 km med den. Fyllde en av flaskorna med lite powerade.

Den var fantastiskt skön. Sitter som ett jäkla smäck runt kroppen, man märker inte att den är där i princip. Guppar ingenting, extremt lätt, följer med kroppen. Känns verkligen som att den anpassar sig efter kroppens form.

Det är skönare att springa med den här runt kroppen än att springa i en tjocktröja. Så det är väl ett bra betyg

Kan varmt rekommendera den!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 15:36   #17936
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om ni ska ta med er telefonen på löprundor, använder ni ett sånt där spänne runt armen? Fungerar det bra tycker ni?
Har provat några gånger och tyckte det var helt värdelöst. Dels så blir det fuktigt inuti fodralet om man svettas mycket, och dels var det oskönt på armen. Minns inte exakt vad det var som inte var bekvämt nu, minns bara att jag inte gillade det. Förutom detta så minns jag att jag inte tyckte det gick att ankelt titta på skärmen och manövrera telefonen i den positionen, vilket väl var hela anledningen till att ha den där eftersom detta var på den tiden jag använde Runkeeper eller nån liknande app.

Numer har jag bara telefonen till musik, och har den oftast i en nån ficka på shortsen eller i ett vätskebälte eller liknande. Är det risk för toksvettning eller regn så brukar jag stoppa telefonen i en plastpåse först.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Testade den igår för första gången, blev 14 km med den. Fyllde en av flaskorna med lite powerade.

Den var fantastiskt skön. Sitter som ett jäkla smäck runt kroppen, man märker inte att den är där i princip. Guppar ingenting, extremt lätt, följer med kroppen. Känns verkligen som att den anpassar sig efter kroppens form.

Det är skönare att springa med den här runt kroppen än att springa i en tjocktröja. Så det är väl ett bra betyg

Kan varmt rekommendera den!
Najs. Supernajs!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 16:49   #17937
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om ni ska ta med er telefonen på löprundor, använder ni ett sånt där spänne runt armen? Fungerar det bra tycker ni?
Jag har den runt armen för att spela musik. Märker inte att den sitter där. Det är dock svårt att knappa nåt på den när man väl har satt fast den på armen. Men byta låtar och höja och sänka funkar från hörlurarna.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 18:32   #17938
Trollis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om ni ska ta med er telefonen på löprundor, använder ni ett sånt där spänne runt armen? Fungerar det bra tycker ni?


Brukar använda ett flipbelt. Då sitter den stabilt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Trollis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 08:23   #17939
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Jag har inget emot armfodral. Enda minuset är att den skaver lite om man springer väldigt långt(typ 20-30K). Jag har dock inte kommit underfund med huruvida det är fodralet som är boven eller faktumet att jag har sprungit i linne. Andra armhålan, den utan fodral, brukar nämligen bli rätt irriterad den också. Men överlag så fungerar det hur bra som helst.

Springer jag utan vätskebälte så brukar jag även placera nycklar och bankkort i fodralet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 15:23   #17940
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om ni ska ta med er telefonen på löprundor, använder ni ett sånt där spänne runt armen? Fungerar det bra tycker ni?
Jag får skavsår av fånhållare på överarmen.
Lägger den i midjebälte.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)