Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-15, 22:03   #1
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Periodisk fasta

Har läst lite på Body vad Grandmaster skrivit om Periodisk fasta. Det hela verkar väldigt intressant. Kom gärna med åsikter, tankar osv. King Grub får gärna säga sitt också, det hade ju kryddat diskussionen lite

För er som inte vet vad det går ut på kan man väldigt kortfattat säga att man på träningsdagar äter sitt kcalintag timmarna direkt efter träningen för att sen fasta övrig tid. Detta ska tydligen ha en rad positiva fördelar. Obs detta är min tolkning av det och vill ni läsa mer så googla runt!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 06:29   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Inte för att jag läst artikeln men jag kan inte se någon som helst fördelar med periodisk fasta


Utgångsläget måste vara en ung ( 18 - 65 år ), frisk, tränande person, man eller kvinna. Vad kan den personen få för positiva fördelar ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 06:44   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisade lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som förvränger resultaten.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 06:57   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Aha, nu klarnade det

Varannandags fasta. Tanka upp glykogenreserverna ena dagen och töm förråden den andra dagen. Låter lågiskt att insulinkänsligheten är högre de dagar man äter eftersom glykogenförråden är mindre.



Men blir det bra effekt på en tränande?
Jag kan tänka mig att hård/lång träning tömmer förråden tillräckligt för att insulinkänsligheten ska vara hög både ett och två dygn efteråt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 07:04   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
I den tredje studien i inlägget ovan (den på människor) var det inte varannandagsfasta, utan jämförande mellan 3 mål per dag eller 1 mastodontmål.

Jag skulle inte tro att insulinkänsligheten bör vara något problem; som du säger påverkar träning kraftigt positivt, även om styrketräning verkar påverka blodglukoskoncentrationerna mycket mer än insulinkoncentrationerna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=insulin

Tidigare studier har dock rapporterat positiv påverkan även på insulinsidan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 09:15   #6
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Martin själv använder de här referenserna:
Bellisle F. Impact of the daily meal pattern on energy balance Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004, pp. 114-118(5)

Taylor MA, Garrow JS. Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM. Meal frequency and energy balance.
Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

Beltsville Human Nutrition Research Center, US Department of Agriculture, Agriculture Research Service, Beltsville, MD, National Institute on Aging Intramural Research Program, Baltimore, MD.

BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested. OBJECTIVE: A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults. DESIGN: The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d. RESULTS: Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. CONCLUSIONS: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 16:40   #7
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Klipp/klistrar mitt inlägg från Body:

Det finns även en växande empirisk bevisbörda som visar att det finns såväl hälsofördelar (lipider, insulinsensitivitet och andra markörer för hälsa förbättras) som fysiologiska fördelar med Intermittent Fasting för människor. En ny studie visade att personer som åt dagens kaloriintag i en måltid förlorade kroppsfett och ökade i muskelmassa, i jämförelse med det traditionella måltidsmönstret (trots identiskt kaloriintag). Då personerna inte ens tränade, antyder detta att de kroppsmässiga förändringarna kanske medierades via förändringar i hormoner och genuttryck.

Jag använder personligen ett Intermittent Fasting protokoll och äter all min mat inom 8 timmar, följt av en 16 timmars fasta. Jag gjorde en resultattråd för ett tag sedan, då jag redovisade resultaten av detta tillvägagångssätt för att bulka upp med en ganska liten viktuppgång i fettmassa. Farhågor som muskelkatabolism och hunger är ogrundade. Ökande halter av katekolaminer innebär även en förhöjd ämnesomsättning och mentalt fokus.

Enligt min erfarenhet finns det stora fördelar med detta upplägg, i synnerhet då 80% av dagens kalorier och övervägande mängd kolhydrater intas efter träningen (ca 6 timmars överätningsperiod). Många andra som har provat detta koncept är mycket nöjda, och går sällan tillbaks till sina gamla vanor med 6+ små måltider om dagen. På vilodagar ser kaloriintaget och makrofördelningen annorlunda ut, och beroende på individens önskemål kan dieten skräddarsys till simultan muskeluppgång/fettförlust (cykliskt), viktuppgång eller fettförlust. Just nu använder jag ett protokoll för muskeluppgång och fettförlust, vilket åstadkoms genom att manipulera kalori - och kolhydratintaget inom en 48-72 tim period. Resultaten av detta kommer redovisas i slutet av Juli.

Integrationen av IF i kombination med träning, kommer eventuellt att utmynna i ett bokprojekt med Lyle McDonald (www.bodyrecomposition.com), som bland annat skrivit The Ketogenic Diet och The Ultimate Diet 2.0.

Mitt koncept kommer för första gången presenteras i en bok av Jamie Hale under sommaren (www.maxcondition.com).

Mer information på www.leangains.blogspot.com.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 17:44   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Men är resultaten överförbara på personer som tränar ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 17:55   #9
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Sverker jag tror faktiskt att Idrottshögskolan i Oslo har gjort en studie ungefär på det sätt som det Martin som beskriver det, med styrketränande individer, och av vad jag har förstått så fick gruppen som åt två-tre måltider/dag signifikant bättre resultat än de som åt 5-6 måltider per dag. Studien är inte publicerad än men kommer säkert under hösten.
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 14:54   #10
BigForre
Registered User
 
BigForres avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 021
Spännande att se måste jag säga...funderat över hur vår kropp kan må så bra av så pass frekventa matíntag då jag inte kan tänka mig att det är det som den blivit tvungen att anpassa sig till (evolutionsmässigt). Men går ju självklart inte att grunda något på de tankarna, men ändå. Ska bli kul att se hur dessa rön utvecklas...

Oldschool sumo-style ftw!

Grandmaster: Hur länge har du själv kört som du kör nu? Hur kändes övergången och hur känns/kändes det praktiskt i vardagen i början/nu?

Senast redigerad av BigForre den 2007-06-17 klockan 14:57.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 16:18   #11
Philippp
real grek
 
Philippps avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: STHLM
Inlägg: 621
Jag har lite problem att förstå, jag hänger med i att man skall äta ett mål om dagen men det framkommer inte tydligt för mig om man skall konstant bulka eller köra cykliskt typ bara bulka på träningsdagar och sedan deffa dem dagar man inte tränar?

Eller ska man bulka som vanligt men istället bara käka ett mål om dagen?
förklara plz
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 10:15   #12
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Innebär detta att man alltid tränar på fastande mage? Borde inte det kunna påverka träningsresultatet negativt, med tanke på minskad ork osv? Jag vet ju själv hur väl jag fungerar innan frukost...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 15:13   #13
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Spännande att se måste jag säga...funderat över hur vår kropp kan må så bra av så pass frekventa matíntag då jag inte kan tänka mig att det är det som den blivit tvungen att anpassa sig till (evolutionsmässigt). Men går ju självklart inte att grunda något på de tankarna, men ändå. Ska bli kul att se hur dessa rön utvecklas...

Oldschool sumo-style ftw!

Grandmaster: Hur länge har du själv kört som du kör nu? Hur kändes övergången och hur känns/kändes det praktiskt i vardagen i början/nu?

Jag har ätit på detta vis i ganska exakt ett år. Det var ingen svår övergång och är mycket praktiskt.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 15:16   #14
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Innebär detta att man alltid tränar på fastande mage? Borde inte det kunna påverka träningsresultatet negativt, med tanke på minskad ork osv? Jag vet ju själv hur väl jag fungerar innan frukost...

Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 15:20   #15
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.
Det känns som att det säkert fungerar utmärkt om man har möjlighet att träna på morgonen/förmiddagen, men jag skulle nog ha svårt att kunna jobba ordentligt under dagen om jag bara fick inta 20 % av mitt totala energiintag innan kl.20 på kvällen. Hur sover man efter att ha kalasat i sig 80 % av sitt energibehov strax innan läggdags?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)