Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 10:51   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
10 minuters sittande räcker för att försämra mikrovaskulär funktion i benen

Citat:
NEW FINDINGS:

What is the central question of this study? We aimed to examine leg vascular responses to brief periods of inactivity. What is the main finding and its importance? We demonstrate that a mere 10 min of sitting is sufficient to impair leg microvascular function (reactive hyperaemia). However, conduit artery vasodilatation (flow-mediated dilatation) was unaffected, indicating maintained macrovascular function. Interestingly, immobile supine rest also resulted in a reduction in microvascular function alone that was prevented when calf muscle contractions were performed. Collectively, these data highlight the susceptibility of the microcirculation to short periods of inactivity and the beneficial role of skeletal muscle contraction for vascular health.

ABSTRACT:

Prolonged sitting for 1-6 h has been shown to impair leg macrovascular [i.e. reduced flow-mediated dilatation (FMD)] and microvascular (i.e. reduced reactive hyperaemia) function. These impairments appear to be mediated through reductions in shear stress. Interestingly, a reduction in shear rate has been observed as early as 10 min into sitting. However, it is unknown whether this acute reduction in shear stress is sufficient to affect vascular function. Accordingly, we studied 18 young men and assessed popliteal artery FMD and reactive hyperaemia before (Baseline) and after (PostSit) a 10 min sitting period. Popliteal artery shear rate was significantly reduced during sitting (Baseline, 62 ± 35 s-1 ; 10 min sitting, 27 ± 13 s-1 ; P < 0.001). Macrovascular function was unaffected by 10 min of sitting (Baseline, 4.4 ± 2.1%; PostSit, 4.3 ± 2.3%; P = 0.97), but microvascular function was reduced (Baseline, 4852 ± 2261 a.u.; PostSit, 3522 ± 1872 a.u.; P = 0.02). In a subset of individuals, we extended the recovery period after sitting and demonstrated that resting shear rate and reactive hyperaemia responses remained low up to 1 h post-sitting (P < 0.001), whereas FMD was unchanged throughout (P = 0.99). Additionally, time control experiments were performed with participants in an immobile supine position, which demonstrated no change in macrovascular function (P = 0.94) but, unexpectedly, a reduction in microvascular function (P = 0.008). Importantly, when calf muscle contractions were performed during supine rest, reactive hyperaemia responses were maintained (P = 0.76), along with FMD (P = 0.88). These findings suggest that the leg microcirculation might be more vulnerable to short periods of inactivity, whereas conduit artery vasodilatation appears well maintained. Moreover, intermittent skeletal muscle contractions are beneficial for microvascular function.
Exp Physiol. 2018 Aug 15. Brief periods of inactivity reduce leg microvascular, but not macrovascular, function in healthy young men.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 21:44   #2
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Om jag lägger ihop allt jag ser om att sitta, ligga eller stå (härifrån alltså, inte löpsedlar) så är min slutsats att vi inte mår bra av modernt liv. Det är problem med alla varianter (förutom det där löpbandet vid bordet), så kontorsjobb är ohälsosamt. Å andra sidan verkar den sortens låtsasjobbare leva längre än kroppsarbetare, och inte slita ut sig innan 60.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 21:50   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Men tio minuter? Komigen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 22:04   #4
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Jag satt nyss 10 minuter när jag kollade på TV
Hur långt har jag kvar?
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 17:25   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jag satt nyss 10 minuter när jag kollade på TV
Hur långt har jag kvar?
Det är ett under att du hann bifoga den där giffen. Vila i frid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 18:45   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det intressanta är ju hur lång tid det tar innan funktionen återställs. Troligen inte särskilt lång tid. Men om det gör det så är ju den kliniska implikationen hur det här påverkar hälsan i det långa loppet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:26   #7
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jag satt nyss 10 minuter när jag kollade på TV
Hur långt har jag kvar?
Oroa dig inte, jag tar hand om din familj.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)