Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-15, 09:27   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Optimal guide till att hålla förkylningar och virus borta

Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...ngsfri-i-host/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 09:43   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag brukar skryta om att jag aldrig är sjuk och att det minsann beror på att jag är helt oförsiktig med saker som folk generellt sett är försiktiga med(tvätta händer, inte pilla i ögon och mun, äta bra etc.). Tvättar givetvis händerna men det är inte någon manisk hålla-mig-borta-från-bakterier-grej. Jag är kort sammanfattat helt oförsiktig. Detta ska då alltså, enligt min teori, ha lett till att jag har byggt upp en stark resistans mot bakterier och virus.

Samtidigt så har jag historiskt sett aldrig varit särskilt mycket sjuk. Har kanske varit sjukskriven från jobbet en vecka totalt sett i hela mitt liv. Ska jag skrota min teori om resistansen och istället bara omfamna att jag har bra gener för åtminstone en grej i livet, d.v.s. att inte bli sjuk? Eller ligger det något i att oförsiktigheten kan ha stärkt mig?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 09:49   #3
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag brukar skryta om att jag aldrig är sjuk och att det minsann beror på att jag är helt oförsiktig med saker som folk generellt sett är försiktiga med(tvätta händer, inte pilla i ögon och mun, äta bra etc.). Tvättar givetvis händerna men det är inte någon manisk hålla-mig-borta-från-bakterier-grej. Jag är kort sammanfattat helt oförsiktig. Detta ska då alltså, enligt min teori, ha lett till att jag har byggt upp en stark resistans mot bakterier och virus.

Samtidigt så har jag historiskt sett aldrig varit särskilt mycket sjuk. Har kanske varit sjukskriven från jobbet en vecka totalt sett i hela mitt liv. Ska jag skrota min teori om resistansen och istället bara omfamna att jag har bra gener för åtminstone en grej i livet, d.v.s. att inte bli sjuk? Eller ligger det något i att oförsiktigheten kan ha stärkt mig?
Jag är lite som du, väldigt sällan sjuk. Har alltid lite smuts under naglarna

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 10:04   #4
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag brukar skryta om att jag aldrig är sjuk och att det minsann beror på att jag är helt oförsiktig med saker som folk generellt sett är försiktiga med(tvätta händer, inte pilla i ögon och mun, äta bra etc.). Tvättar givetvis händerna men det är inte någon manisk hålla-mig-borta-från-bakterier-grej. Jag är kort sammanfattat helt oförsiktig. Detta ska då alltså, enligt min teori, ha lett till att jag har byggt upp en stark resistans mot bakterier och virus.

Samtidigt så har jag historiskt sett aldrig varit särskilt mycket sjuk. Har kanske varit sjukskriven från jobbet en vecka totalt sett i hela mitt liv. Ska jag skrota min teori om resistansen och istället bara omfamna att jag har bra gener för åtminstone en grej i livet, d.v.s. att inte bli sjuk? Eller ligger det något i att oförsiktigheten kan ha stärkt mig?
Du kanske fastar?
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 10:10   #5
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
N-Acetyl-Cystein
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 10:11   #6
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag brukar skryta om att jag aldrig är sjuk och att det minsann beror på att jag är helt oförsiktig med saker som folk generellt sett är försiktiga med(tvätta händer, inte pilla i ögon och mun, äta bra etc.). Tvättar givetvis händerna men det är inte någon manisk hålla-mig-borta-från-bakterier-grej. Jag är kort sammanfattat helt oförsiktig. Detta ska då alltså, enligt min teori, ha lett till att jag har byggt upp en stark resistans mot bakterier och virus.

Samtidigt så har jag historiskt sett aldrig varit särskilt mycket sjuk. Har kanske varit sjukskriven från jobbet en vecka totalt sett i hela mitt liv. Ska jag skrota min teori om resistansen och istället bara omfamna att jag har bra gener för åtminstone en grej i livet, d.v.s. att inte bli sjuk? Eller ligger det något i att oförsiktigheten kan ha stärkt mig?
Jag har testat både och under flerårsperioder, alltså att vara helt manisk med hygienen, och att nästan med flit utsätta mig. Skillnaden märktes inte, jag tror att faktorer som sömnbrist och stress har större påverkan.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 10:13   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Du kanske fastar?
Vad menar du?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 15:16   #8
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Hm, jag får en del ”fel”:

Skolbarn som släpar hem massa förkylningsgrejs.
Fru som jobbar i vården och drar hem grejer.
Stressigt jobb.
Tränar långa hårda pass för att hinna igenom då jag kör varannan styrka och varannan cardio.
Äter lite kolhydrater sedan 6år men upplever att jag fått mindre förkylningar efter den kostomläggningen.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 18:38   #9
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag brukar skryta om att jag aldrig är sjuk och att det minsann beror på att jag är helt oförsiktig med saker som folk generellt sett är försiktiga med(tvätta händer, inte pilla i ögon och mun, äta bra etc.). Tvättar givetvis händerna men det är inte någon manisk hålla-mig-borta-från-bakterier-grej. Jag är kort sammanfattat helt oförsiktig. Detta ska då alltså, enligt min teori, ha lett till att jag har byggt upp en stark resistans mot bakterier och virus.

Samtidigt så har jag historiskt sett aldrig varit särskilt mycket sjuk. Har kanske varit sjukskriven från jobbet en vecka totalt sett i hela mitt liv. Ska jag skrota min teori om resistansen och istället bara omfamna att jag har bra gener för åtminstone en grej i livet, d.v.s. att inte bli sjuk? Eller ligger det något i att oförsiktigheten kan ha stärkt mig?
Immunförsvaret fungerar inte så mig veterligen. Det tränas av att bli sjuk och få minnesceller efter att ha bekämpat förkylningen. Utan att bli sjuk får man nog inte den effekten. Däremot är äldre förskolepersonal mindre sjuka för att de gått igenom de flesta typerna som cirkulerar.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 20:20   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att vi troligtvis kommer att ha åkt till Mars och har flygande bilar innan vi kan lista ut och bota förkylningar? Om vi någonsin kommer göra det.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 21:42   #11
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att vi troligtvis kommer att ha åkt till Mars och har flygande bilar innan vi kan lista ut och bota förkylningar? Om vi någonsin kommer göra det.
Varför ska vi bota något som kroppen tar hand om på 1-2 veckor?

Inte läst artikeln än men ska bli spännande, i mitt fall brukar det oftast bero på sömnbrist ifall jag blir sjuk eller ej (jobbar natt ).
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 22:22   #12
Kevvin
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Ort: Norrtälje
Inlägg: 1
30% mindre sjukfrånvaro på grund av en kalldusch är ju en stor utdelning för en liten instans. Räckte det med att avsluta sina duschar med kallt vatten i runt 30 sekunder eller är upprepad växling mellan varmt och kallt vatten viktigt?
Kevvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 11:52   #13
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Försämrade inte kalldusch proteinsyntesen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 14:55   #14
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag har inte varit förkyld på 3½ år, innan det så var jag det 1-2 gånger per år.
Det jag gjorde:

• Började ta en halv zinktablett om dagen (~7.5 mg)
• Undviker förkylda människor som om det var pesten de bar på.
• Har slutat med att ta mig i ansiktet med otvättade händer om jag inte är hemma, kliar det så gör jag det med armen.
• Ökade kolhydratsintaget till ~50% av mitt intag och ser till att få i mig 2-3 frukter samt 150-200 g av någon grönsaksmix till min middag.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 15:36   #15
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Immunförsvaret fungerar inte så mig veterligen. Det tränas av att bli sjuk och få minnesceller efter att ha bekämpat förkylningen. Utan att bli sjuk får man nog inte den effekten. Däremot är äldre förskolepersonal mindre sjuka för att de gått igenom de flesta typerna som cirkulerar.
Visst fungerar det så, du behöver inte bli sjuk för att bilda anti-kroppar. Vaccin är ett klassiskt exempel som brukar tas upp. Lekmannabeskrivningen är att du utsätter din kropp för en liten del av det smittsamma ämnet (viruset) som då bildar anti-kroppar som stannar i kroppen åtskilliga år.
Anti-kroppar mot Rhinovirus har kroppen kvar i mer än ett år, men det finns flera olika typer i omlopp, och efter ett par år är du mottaglig igen.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)