Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-06, 13:22   #1
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Dricka vatten vid uttorkning

2 frågor om rehydrering:

1: När man vaknar på morgonen och urinet är starkt gult, betyder det då att man är uttorkad och att man direkt ska dricka så pass mycket att urinet är utspätt tills nästa besök? I så fall behöver jag typ 8+ dl bara på morgonen.

2: När man är lite uttorkad, vad är då bästa metoden för att återställa vätskebalansen? Klunka i sig mycket vätska direkt och sedan dricka lite då och då resten av dagen eller är det bättre att dricka lite och ofta?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 13:39   #2
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Kroppen talar om när du behöver dricka,du blir törstig.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 15:24   #3
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Kroppen talar om när du behöver dricka,du blir törstig.
Om jag bara går efter törst så blir det 2-3 glas vatten per dag och urinet är alltid starkt gult och läpparna torra, så det fungerar inte så bra för alla. Klart man får i sig tillräckligt för att kunna fungera hyfsat men jag tror inte det är optimalt.

Samma med hunger. Hade jag bara ätit när jag haft stark hunger så hade det vissa dagar bara blivit 1 eller max 2 mål.

Senast redigerad av xan den 2018-08-06 klockan 15:25.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 16:38   #4
AquaRegia
Registered User
 
AquaRegias avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om jag bara går efter törst så blir det 2-3 glas vatten per dag och urinet är alltid starkt gult och läpparna torra.
Nu blev jag osäker på om inte torra läppar räknas som törst, men det måste det väl ändå göra?
AquaRegia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 16:49   #5
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
2 frågor om rehydrering:

1: När man vaknar på morgonen och urinet är starkt gult, betyder det då att man är uttorkad och att man direkt ska dricka så pass mycket att urinet är utspätt tills nästa besök? I så fall behöver jag typ 8+ dl bara på morgonen.

2: När man är lite uttorkad, vad är då bästa metoden för att återställa vätskebalansen? Klunka i sig mycket vätska direkt och sedan dricka lite då och då resten av dagen eller är det bättre att dricka lite och ofta?
1. Inte nödvändigtvis. När man sover så reabsorberas mer vatten och det gör således morgonurinen mer koncentrerad.

2. Dricka vätska.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 17:31   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia Visa inlägg
Nu blev jag osäker på om inte torra läppar räknas som törst, men det måste det väl ändå göra?
Kan också bero på att man andas genom munnen när man sover.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 19:18   #7
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Svettas du mycket via typ konditionsträning då? Hur mycket tränar du i så fall?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 10:43   #8
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Så här kan det gå.

"Hettan har fått människor att bälga i sig vatten – men helt riskfritt är det inte.

På sjukhuset i danska Holbæk vårdas flera personer efter att ha druckit för mycket vatten, skriver Dagbladet Nordvestnyt.

– Om man uteslutande dricker kranvatten sköljer man ut viktiga salter ur kroppen och det kan vara dödligt, säger överläkare Henrik Ancher Sørensen."
https://www.expressen.se/kvallsposte...enforgiftning/
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 11:23   #9
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
"Hettan har fått människor att bälga i sig vatten – men helt riskfritt är det inte.

På sjukhuset i danska Holbæk vårdas flera personer efter att ha druckit för mycket vatten, skriver Dagbladet Nordvestnyt.

– Om man uteslutande dricker kranvatten sköljer man ut viktiga salter ur kroppen och det kan vara dödligt, säger överläkare Henrik Ancher Sørensen."
https://www.expressen.se/kvallsposte...enforgiftning/
Det står också:

"Rådet att få sig två liter vätska om dagen är bra, men man får inte glömma att det även innefattar drycker som te och kaffe eller vätska från frukt, soppor och mat som innehåller salt, mineraler och socker."

Mao ska man inte klunka i sig 2-3L på en gång.

Ska räkna någon gång på all vätska jag får i mig från mat och se vad det blir totalt ungefär.

Citat:
Svettas du mycket via typ konditionsträning då? Hur mycket tränar du i så fall?
Tränar bara kondition var 3e dag ungefär (då blir det Amazonas vattenfall) , men jag svettas ganska mycket naturligt även i vardagen. Nu när det var 30+ i nästan en vecka så fick jag duscha 2 gånger per dag.

Senast redigerad av xan den 2018-08-07 klockan 11:26.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 11:27   #10
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Törsten ligger ofta lite "efter". Alla här har nog varit med om att vara dödstörstiga som en öken efter ett träningspass i värmen, dricka ett mindre badkar och sedan ÄNDÅ vara törstiga trots att det skvalpar i magen när man rör sig. Olika personer är också olika bra på att lyssna på kroppens signaler; vissa kan gå en hel dag utan att bli hungriga, andra blir vargahungriga exakt på slaget när de brukar äta lunch osv.

Det verkar onödigt att försöka dricka hela dagsbehovet mellan två toalettbesök. Jag skulle rekommendera att man sprider ut drickandet över dagen, det är förmodligen bättre, och det är definitivt behagligare. Basalbehovet för en genomsnittsmänniska ligger kring 2 L, sedan krävs mer om man har feber, svettas mycket e. dyl. Äter man vanlig mat, d.v.s. tillför salt på annat sätt, och inte dricker sjukliga mängder är risken att drabbas av vattenförgiftning ganska låg för en vanlig människa med ett vanligt jobb. Springer man maraton i trettiogradig värme, eller arbetar på ett bygge i gassande sol hela dagen måste man tänka till lite mer, och dricka annat än bara vatten. Har man hjärtsvikt eller någon njursjukdom behöver man också tänka till.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 03:40   #11
Onkelsyra
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Västerbotten
Inlägg: 3
Som posten ovan säger så är det då behagligare att sprida ut det mer över dagen. OP's post fick mig intresserad att kolla vad forskning säger angående bästa sättet att inta vid träning, och detta inlägg i Läkartidningen hade då rätt intressant information i slutet:

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=11357


Citat:
Inte i någon studie rekommenderar man mer än cirka 1 liter per timme ens vid kraftig ansträngning i varm och fuktig väderlek. Detta beror också på att mage och tarm inte kan ta upp mer än cirka 1 liter vätska per timme [14], varför större intag bara blir en belastning för kroppen.
Så att sprida ut det torde vara vägen att gå i alla lägen. Fanns mycket mer information i min länk, men det jag citerade var åtminstone on topic med OP's frågor.
Onkelsyra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 06:15   #12
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Jag dricker flera liten vatten varje dag, ändå är mitt kiss gult emellanåt ^^

Mitt är med oftast värst på morgonen, dricker alltid nästan 1l vatten det första jag gör
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:25   #13
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Timothy Noakes har skrivit följande som antagligen behandlar allt i ämnet.

https://www.amazon.com/Waterlogged-S.../dp/145042497X
(köpte den precis själv, gulpar nog i mig 2 liter vatten under träning )

Senast redigerad av Sagacity den 2018-08-09 klockan 08:28.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 08:43   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ganska extrema vätske/elektrolytförluster kan ju ske vid arbete utomhus i varmt klimat.

Bates GP, Miller VS. Sweat rate and sodium loss during work in the heat. Journal of Occupational Medicine and Toxicology (London, England). 2008;3:4. doi:10.1186/1745-6673-3-4. Fulltext.

Citat:
It is common for miners and other manual workers to perform 12-hour shifts in hot environments. The sweat loss can be as high as 12 litres per day [14] but 8–10 litres is common [6]. This represents a substantial fluid loss and demonstrates the importance of maintaining hydration status when working in the heat. These losses represent a substantial percentage of body weight and will rapidly lead to dehydration unless replacement fluid is consumed. In addition the sodium (Na) loss from sweating at this rate could exceed 10 g per day equivalent to 25 g of salt (NaCl). In this study the individual variation in both sweat rate and sodium concentration was substantial, however based on the mean data the sweat loss over a 10-hour shift even in a moderate environment would be 4.7 litres in summer and 4.1 litres in winter. There is currently no simple method to predict an individual's sweat composition, however on the basis of this study the average sodium concentration would be 45 mmol.L-1 in summer and 64 mmol.L-1 in winter (Table ​(Table3).3). The average acclimatised and unacclimatised sodium (Na) losses for a 10-hour shift in a moderate environment (35°C, 50 % RH) at 40% of VO2max would therefore be 4.8 g and 6 g, assuming the sweat rates and composition measured in this study were constant over the shift
En rekommendation de tog fram där:
Citat:
People working in moderately hot conditions for 10 hrs on average will lose between 4.8 and 6 g of sodium (Na) equivalent to 12–15 g of salt (NaCl) depending on acclimatisation. However due to the substantial interindividual variation in sweat rate and sodium concentration individual losses may be much higher. This essential electrolyte must be replaced in order to avoid fluid imbalances, thus eating during the shift is a must.
12 gram salt, det är ju typ 2 teskedar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 12:34   #15
lillaPiggy
Registered User
 
lillaPiggys avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 23
jag dricker 2 resorb varje dag men min urin är alltid genomskinlig förutom direkt efter träning då jag har svårt att få i min vätska under passet utan att få håll, har jag fortfarande för lite salt i kroppen eller är det något annat jag bör tänka på?

förtydlignade: jag känner mig alltså uttorkad trots att jag dricker mycket

Senast redigerad av lillaPiggy den 2018-08-09 klockan 12:44.
lillaPiggy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)