Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 11:16   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lika stor muskeltillväxt av cykling med strypt blodtillförsel som av styrketräning

Citat:
Introduction

Low-intensity endurance training performed with blood flow restriction (ET-BFR) can improve muscle strength, cross-sectional area (CSA) and cardiorespiratory capacity. Whether muscle strength and CSA as well as cardiorespiratory capacity (i.e.:V˙O2max) and underlying molecular processes regulating such respective muscle adaptations are comparable to resistance and endurance training is unknown.

Purpose

To determine the respective chronic (i.e.: 8 weeks) functional, morphological and molecular responses of ET-BFR training compared to conventional, unrestricted resistance training (RT) and endurance training (ET).

Methods

Thirty healthy young men were randomly assigned to one of three experimental groups: ET-BFR (n=10, 4 days/wk, 30 min cycling at 40% of V˙O2max), RT (n=10, 4 days/wk, 4 sets of 10 reps leg-press at 70% of 1-RM with 60 s rest) or ET (n=10, 4 days/wk, 30 min cycling at 70% of V˙O2max) for 8 weeks. Measures of quadriceps CSA, leg press 1-RM, and V˙O2max as well as muscle biopsies were obtained prior to and post intervention.

Results

Both RT and ET-BFR increased muscle strength and hypertrophy responses. ET-BFR also increased V˙O2max, total COXIV abundance and VEGF mRNA abundance despite the lower work load compared to ET.

Conclusion

Eight weeks of ET-BFR can increase muscle strength and induce similar muscle hypertrophy responses to RT while V˙O2max responses also increased post-intervention even with a significantly lower work load compared to ET. Our findings provide new insight to some of the molecular mechanisms mediating adaptation responses with ET-BFR and the potential for this training protocol to improve muscle and cardiorespiratory capacity.
Augmented Anabolic Responses following 8-weeks Cycling with Blood Flow Restriction. Medicine & Science in Sports & Exercise: August 15, 2018.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 11:45   #2
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Winning! 30 minuter på 40% av Vo2max är ju en promenad i parken, men hur mycket jobbigare blir det när man stryper blodtillförseln?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 14:49   #3
YouAreAwesome
Registered User
 
YouAreAwesomes avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 21
Hur säkert är 30min strypträning? Hört att man ska hålla sig till 2-3min...
YouAreAwesome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 17:50   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av YouAreAwesome Visa inlägg
Hur säkert är 30min strypträning? Hört att man ska hålla sig till 2-3min...
Vid operationer kan man hålla 2 timmar blodfritt, med manschett åtspänd på +100 mmHg
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 20:30   #5
Kartoffelsalat
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Winning! 30 minuter på 40% av Vo2max är ju en promenad i parken, men hur mycket jobbigare blir det när man stryper blodtillförseln?
Tänk snarare hur smärtsamt.
Kartoffelsalat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 20:44   #6
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
inb4 alla cyklar på gymmet är upptagna av folk med gummisnoddar kring låren

Good news är att man kanske inte behöver vänta på squatracket lika länge!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 21:04   #7
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Tankarna går genast till strypta ben och armar på roddmaskinen.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 10:44   #8
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
"Cuff pressure was set at 80% of the maximum tibial arterial pressure and the cuff was inflated throughout the entire exercise session (8). The average of 80% occlusion pressure was 95 ± 4.2 mmHg. "

80% arteial occlusion är övre range för vad som brukar användas. Vet inte om jag själv skulle palla det under en så lång tid som 30 minuter.

Om man är intresserad så finns en färsk, kort och lättläst överblick av vad som händer vid BFR, väl värd att läsa: Mechanisms of Blood Flow Restriction: The New Testament
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 11:08   #9
Kartoffelsalat
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vid operationer kan man hålla 2 timmar blodfritt, med manschett åtspänd på +100 mmHg
Övervakat att sjukvårspersonal osv och inte flera ggr i veckan.
Kartoffelsalat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 11:18   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
För att försöka dra det mer åt styrketräningshållet och vad som kan vara liknande där, så kanske högreps failure för vissa muskelgrupper kan vara riktigt bra? Tänker att det är mjölksyra och syrebrist som orsakar failen då, vilket verkar funka fint iochmed strypträningen på cykel och resultatet där.

Famlar jag i mörkret med dessa funderingar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 11:24   #11
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
För att försöka dra det mer åt styrketräningshållet och vad som kan vara liknande där, så kanske högreps failure för vissa muskelgrupper kan vara riktigt bra? Tänker att det är mjölksyra och syrebrist som orsakar failen då, vilket verkar funka fint iochmed strypträningen på cykel och resultatet där.

Famlar jag i mörkret med dessa funderingar?
Om du kollar den paper jag länkade så går de igenom kandidatmekanismer för effekterna av BFR där.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)