Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 13:47   #16
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Ursäkta om jag är lite matematik-nördig nu men jag kunde inte låta bli att testa en sak.
Jag använde datat ur statistikdatabasen (medel för herrar topp 25% i varje viktklass) för att se hur FFM (fettfri massa) skalar mot absolut styrka.

För att uppskatta styrka så tog jag totalserie + kroppsvikt (man lyfter ju även nästan hela sin kroppsvikt i knäböjen, + även lite grann i marklyften).

Men jag kom på att man borde också ta hänsyn till kroppslängd eftersom en lång person har längre lyftfväg. Så jag multiplicerade totalen (+ kroppsvikt) med kroppslängden. Detta kallar jag "Arbete".

Kroppslängd och BF (% bodyfat) är ju inte kända, men lyftare i tyngre viktklasser lär ju vara både tjockare och längre. Svårt att veta hur mycket så jag hittade på lite siffror (detta är ingen absolut vetenskap).

Jag tog inte med 120kg+ för det var så svårt att gissa %BF. Inte heller 59 kg-klassen för det var så få lyftare + att man kan misstänka att de är nybörjare eller barn/ungdomar.

Resultatet blev följande:
Styrka_vs_FFM.JPG

Och jag fick det att stämma rätt bra tycker jag!
Styrka (skalat med kroppslängd) korrelerar nästan perfekt med FFM (kolumnen längs till höger).

EDIT: Rubriken i sista kolumnen blev fel, ska vara Arbete/FFM

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-16 klockan 13:52.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)