Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-19, 16:42   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Dedikerad bendag eller träna ben utspritt under veckan

Vad anses bygga mest muskler och vara mest effektivt för att träna ben av följande två alternativ?

1.Träna överkropp tillsammans med en eller ett par benövningar vid varje pass under en vecka?

Eller

2.Träna överkropp alla pass under en vecka utom ett som dedikeras till att träna alla benövningar?

Vilket av följande alternativ brukar ni själva föredra samt köra? Motivera gärna varför ni väljer/föredrar det ena alternativet samt inte väljer/föredrar det andra.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-19 klockan 16:46.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 16:54   #2
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Nummer två. Benen kräver, tycker jag, såpass mycket slit att det inte går att köra vettig intensitet om de kombineras med överkroppen som ändå kräver sitt. Jag kör benen ihop med axlarna och det är gränsfall för mig.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 18:41   #3
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Nummer två. Benen kräver, tycker jag, såpass mycket slit att det inte går att köra vettig intensitet om de kombineras med överkroppen som ändå kräver sitt. Jag kör benen ihop med axlarna och det är gränsfall för mig.
Du menar att du blir så pass slut av att köra överkropp att du ej orkar någon benövning vid samma pass?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 18:46   #4
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Du menar att du blir så pass slut av att köra överkropp att du ej orkar någon benövning vid samma pass?

Ja eller tvärtom. Man kan ju iofs köra lite lättare överkropp vartannat pass och varva intensiteten för benen men då tycker jag det blir för mycket laborerande. Lika bra att ha en dedikerad bendag imo.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 19:05   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Skulle jag köra byggning skulle jag nog välja mellan push pull legs eller en dedikerad dag för varje muskelgrupp.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 20:59   #6
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Om du matchar volymen, alltså kör samma antal övningar, set och rep totalt set. Då tror jag nog utspritt under veckan borde ge bättre tillväxt då du stimulerar muskeln mer frekvent eller är jag helt ute och cyklar?

Har för mig att jag sett någon nippard video angående frekvens och att det stimulerar till bättre tillväxt om volymen är matchad men inte helt hundra.

Senast redigerad av Magrauta den 2022-11-19 klockan 21:00.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 21:46   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Magrauta Visa inlägg
Om du matchar volymen, alltså kör samma antal övningar, set och rep totalt set. Då tror jag nog utspritt under veckan borde ge bättre tillväxt då du stimulerar muskeln mer frekvent eller är jag helt ute och cyklar?
Man trodde så för några år sedan, men med fler volym- och frekvensstudier pekar det idag åt att det inte spelar någon roll, förutsatt att veckans totala träningsvolym är lika stor.

Det är sannolikt inte heller i huvudsak stimulansen av muskelproteinsyntesen som träningen skapar, topparna, som ligger bakom muskeltillväxt, utan det faktum att kronisk styrketräning ökar muskelproteinsyntesen i vila.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 22:26   #8
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man trodde så för några år sedan, men med fler volym- och frekvensstudier pekar det idag åt att det inte spelar någon roll, förutsatt att veckans totala träningsvolym är lika stor.
Man har visat att frekvens i sig självt inte påverkar, men iom att det sannolikt finns ett optitak på antalet set per pass per muskelgrupp, som sannolikt är lägre än det optimala antalet set per muskelgrupp och vecka, så blir ändå högre frekvens opti.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 22:27   #9
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Man har visat att frekvens i sig självt inte påverkar, men iom att det sannolikt finns ett tak på antalet set per pass per muskelgrupp, som sannolikt är lägre än det optimala antalet set per muskelgrupp och vecka, så blir ändå högre frekvens opti.
På samma sätt med reps från vad jag förstår. Det är lättast att få in mest kvalitativ volym mellan 8-15 reps, därför är det det "bästa" repsintervallet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 22:55   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Man har visat att frekvens i sig självt inte påverkar, men iom att det sannolikt finns ett optitak på antalet set per pass per muskelgrupp, som sannolikt är lägre än det optimala antalet set per muskelgrupp och vecka, så blir ändå högre frekvens opti.
Det där är om man tittar på den akuta stimulansen av muskelproteinsyntesen, som i ett antal studier inte ens är kopplad till muskeltillväxt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-19, 22:56   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Recent studies on muscle ribosome biogenesis and translational capacity, in addition to demonstrating a mechanism of muscle adaptation in response to exercise, may also represent a shift in our biological understanding of how resistance training promotes muscle hypertrophy. Instead of a mechanism in which muscle hypertrophy is the result of intermittent increases in the short-lived protein synthesis induced by each resistance exercise session, resulting in an “x” amount of (myofibrillar) protein added to the myofibers; resistance exercise appears to elicit a continuum and long-lasting adaptation.
https://journals.physiology.org/doi/...egu.00162.2019
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-20, 11:29   #12
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Ah, så byggarna hade rätt än en gång.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-20, 12:08   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det har blivit mer oklart hur muskeltillväxt sker som svar på styrketräning de senaste åren. Men det är inte bara stimulansen av muskelproteinsyntesen som styrketräningen skapar och hur ofta eller mycket man kan åstadkomma det som räknas. Ribosomer och mitokondrier och annat bös verkar vara mer inblandat.

En del menar att den akuta ökningen av muskelproteinsyntesen som sker efter ett pass påverkar blygsamt eller obetydligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-20, 12:13   #14
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har blivit mer oklart hur muskeltillväxt sker som svar på styrketräning de senaste åren. Men det är inte bara stimulansen av muskelproteinsyntesen som styrketräningen skapar och hur ofta eller mycket man kan åstadkomma det som räknas. Ribosomer och mitokondrier och annat bös verkar vara mer inblandat.

En del menar att den akuta ökningen av muskelproteinsyntesen som sker efter ett pass påverkar blygsamt eller obetydligt.

Så teoretiskt kan ev stimulerad muskel växa i 4-5 dagar eller mer? Givet att stimulansen varit adekvat?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-20, 12:22   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag tror det handlar mer om att muskelproteinsyntesen i vila blir kroniskt uppreglerad av regelbunden styrketräning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)