Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-11-13, 17:34   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Stora biverkningar vid kaloriunderskott/deff.

Jag är inte där än att det är dags att börja deffa, men jag har vid tidigare perioder i mitt liv försökt att minska i vikt utan att jag kallar det för just deff. Under dessa perioder har jag försökt minska cirka 0,5 kilo per vecka. Av detta får jag flera bieffekter där de två jobbigaste är jag jag dels svettas konstant även i vila samt att jag sover mycket sämre med flera nattliga uppvaknande.

Vad kan dessa biverkningar bero på och hur undviker man dem vid en korrekt deff?
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-13, 17:52   #2
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Jag ser att tråden råkade hamna i fel forumdel. Den som har befogenheter får gärna flytta den rätt.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-13 klockan 17:53.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-13, 18:09   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har du ökat proteinintaget kraftigt? Då blir man varm.

Har du minskat kolhydratintaget kraftigt? Då sover många dåligt, i alla fall ett antal veckor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-13, 18:20   #4
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du ökat proteinintaget kraftigt? Då blir man varm.

Har du minskat kolhydratintaget kraftigt? Då sover många dåligt, i alla fall ett antal veckor.
Det spelar ingen roll vilket typ av diet jag har utan det är kaloriunderskottet i sig som ger dessa symtom. Detta vet jag då det uppstår oavsett kostens sammansättning. Den enda gemensamma nämnaren är kaloriunderskottet.

Dessa symtom uppstår alltid vid hunger och kalorunderskott och läkarna har även tagit alla tillgängliga prover utan några onormala värden, allt är normalt.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-13 klockan 18:23.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-13, 18:43   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Sova dåligt på kaloriunderskott är inte konstigt. Men svettningarna har jag inte något bra svar på. Normalt blir man frusen av ett kaloriunderskott.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-13, 19:12   #6
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sova dåligt på kaloriunderskott är inte konstigt. Men svettningarna har jag inte något bra svar på. Normalt blir man frusen av ett kaloriunderskott.
Ja frusen blir jag också trotts att jag även svettas.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 04:08   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Ja frusen blir jag också trotts att jag även svettas.
Kallsvett mao

kallsvettning, som även kallas diafores, orsakas av kroppens "slåss eller fly"-reaktion som existerar för att skydda oss i farliga situationer. Jag tänker att det hänger ihop med att du kanske får en större kortisolfrisättning vilket även orsakar sömnproblemen. Killgissar bara.

https://www.doktorn.com/sjukdomar/kallsvettning/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2022-11-14 klockan 04:12.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 08:26   #8
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Så blir det för mig också vid deff. Sover uselt, fryser och kallsvettas om vartannat, en bit in i dieten när kroppsfettet blir lågt kommer även irritation, likgiltighet.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 13:11   #9
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Kallsvett mao

kallsvettning, som även kallas diafores, orsakas av kroppens "slåss eller fly"-reaktion som existerar för att skydda oss i farliga situationer. Jag tänker att det hänger ihop med att du kanske får en större kortisolfrisättning vilket även orsakar sömnproblemen. Killgissar bara.

https://www.doktorn.com/sjukdomar/kallsvettning/
Fast själva svettningarna kommer alltid vid hunger oavsett om jag försöker gå ned i vikt eller ej så svettas jag alltid vid hunger i olika stor mängd beroende på hungern storlek och tid sedan senaste intag av föda.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 14:25   #10
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Uteslut all tobak, alkohol och annat onödigt stress för kroppen och börja med ett lågt underskott och öka gradvis.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 16:41   #11
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Uteslut all tobak, alkohol och annat onödigt stress för kroppen och börja med ett lågt underskott och öka gradvis.
Har aldrig konsumerat nämnda produkter och kommer nog troligtvis heller aldrig göra det så där ligger ej problemet.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-14 klockan 16:42.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 18:36   #12
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Jag har också upplevt svettningar regelbundet under deff men något som har varit mer förkommande på "höga" kroppsfett nivåer. Det känns som att kroppen skapar värmen när den äter utav kropssfettet. Alltså en bieffekt av förbränningen. Gissar bara såklart.

Har man mycket fett är ett kcal-underskott lite annorlunda för kroppen då man har mycket lagrad energi och får lite andra symtom en de klassiska deff symtomen. Oftast mår man riktigt bra när kroppen slår om till "burnmode" efter ett dagar/veckor. Men när man börjar komma ner mot 12% börjar de normala symptomen dyka upp i min erfarenhet och det blir bra mycket svårare.

Tips är att bara pusha igenom obehagen, är normalt att det inte känns som vanligt då en hel del mekanismer sätter igång man inte är van vid. Och blir som sagt ofta skönt att deffa men hög andel fett när man kommit in i det ( grundar hög andel fett på din tidigare tråd med midjemått)
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 18:47   #13
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Frigörs ju även gifter/lagrade ämnen i kroppen vid viktnedgång vilket såklart blir mer om man varit överviktig länge. Kan nog även det påverka.

Senast redigerad av Magrauta den 2022-11-14 klockan 18:49.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)