Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-21, 18:35   #16
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om du ska använda hantelpress kom ihåg att lutning för övre bröst ska vara modest, ett steg eller två, annars blir det front delta och triceps som får jobba mest.

Decline hantelpress med samma typ av lutning som den uppåt lyfta fast nedåt ger bra utveckling på hela bröstet.
Ja, ska prova att köra incline med lätt lutning. Jag brukar envisas med att köra 45 grader.
Decline kör jag aldrig, ökar ju risken för hjärnblödning. Var det inte Musli-gurun Paulun som åkte på en cerebral episod av decline bänk?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-21, 19:01   #17
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ja, ska prova att köra incline med lätt lutning. Jag brukar envisas med att köra 45 grader.
Decline kör jag aldrig, ökar ju risken för hjärnblödning. Var det inte Musli-gurun Paulun som åkte på en cerebral episod av decline bänk?
I cabelcrossen kan du ha vilken vinkel du vill medan du står eller sitter, så det är ju rätt bra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-21, 19:21   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag har problem med att få bra kontakt i övre bröst. Oavsett om jag kör incline bänkpress i smith, hantlar eller cybex incline press så får jag liksom inte tillfredställande kontakt helt enkelt.

Jag testade hammer strength incline bröstpress där man har möjlighet att hålla handtagen i ett neutralt grepp men då blir greppet ganska smalt. Upplever hyfsad kontakt i övre bröst, men min fråga är om känslan av "kontakt" är en misstolkning från min sida. För en "bra kontakt" kan man ju tydligen få av de där märkliga stående eller liggande bröstpress med en viktskiva som man pressar ihop med hjälp av handflatorna och sen pressar utåt (som en del wannabe BB instagrammare ofta tipsar om).

Cable flyes (nerifrån - upp) har jag också enorma problem med då jag aldrig fått en bra känsla för övningen.
Hammer strength maskinflies känns bara generellt över hela bröstet.

Några idéer?
Är inte så konstigt att man får kontakt av viktplattepressen, då du behöver hålla fast viktplattan med hjälp av just bröstmusklerna. själva pressdelen av rörelsen behövs inte för den kontakten.

Vill du känna övre delen av bröstet arbeta vill jag rekommendera axelpress med ryggstöd, där du har ryggstödet lätt bakåtlutat (inte hela vägen upp, bara nästan) frågar någon dig om du kör bröst eller axlar och ser lite nedlåtande ut så vet du att vinkeln är perfekt. Rätt tung vikt. Lite mer än vad du hade axelpressat "på riktigt". Stång eller smith, bara lite bredare än axelbrett. Nu kommer den här naturligtvis ta mer på framsida axel än bröst, men du kommer även känna hur du faktiskt tar i med överdelen av bröstet vilket du sedan kan lära dig över ett par veckor och därefter ta med dig till en mer vettig variant av inclinepress för bröstet.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-21, 20:19   #19
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Tackar för ytterligare tips ett orm och trädgårdsmöbeln. Ska experimentera lite mer med hissar också.
Cybexmaskinen jag kör för snedpress är faktiskt som en militärpress!
Jag ska ge detta med lite incline, hiss, snedpressar osv ett par månader och utvärdera. Händer det fortfarande noll trots kontakt och pump kanske det helt enkelt är så att strävandet att utveckla en specifik del av muskeln är lika svårfångad och fåfäng som det där lårsvepet som är så eftertraktad.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 07:34   #20
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
incline hammer press tycker jag man ska sitta lite lägre än man tror och även lite längre fram på sätet och få bröstet högt. en övning som jay cutler fått mig att tycka om väldigt mycket
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 09:26   #21
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
incline hammer press tycker jag man ska sitta lite lägre än man tror och även lite längre fram på sätet och få bröstet högt. en övning som jay cutler fått mig att tycka om väldigt mycket
Jag försöker sitta såpass lågt att handtagens startläge är ungefär övre delen av bröstet. Blir det för högt känns det mest i axlarna.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 13:15   #22
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag försöker sitta såpass lågt att handtagens startläge är ungefär övre delen av bröstet. Blir det för högt känns det mest i axlarna.
tycker man kan kompensera det genom att hålla smalt, men vi alla är ju såklart olika byggda
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 13:26   #23
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
tycker man kan kompensera det genom att hålla smalt, men vi alla är ju såklart olika byggda

När du håller smalt i neutralt grepp, håller du in armbågarna?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-11, 03:54   #24
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
AthleanX har en video på kontakt med bröstet som hjälpte mig enormt. (funkar för övre också)

10 minuter in på denna, fast jag kör den på golvet. Efter det hittade jag kontakten med brösten och får inte längre inflammation i framsida axlar lol, hade det konstant innan.
https://www.youtube.com/watch?v=wMmy...EAN-X%E2%84%A2
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-11, 05:55   #25
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
När du håller smalt i neutralt grepp, håller du in armbågarna?
nej men skickar inte ut dom onödigt mycket heller
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)