Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-27, 16:43   #61
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Efter chins eller latsdrag har jag pump i hela överkroppen, inklusive tuttarna.
Chins ger mig en bra biceps pump däremot 💪
Tror latsdrag är bättre på att isolera latsen än chins.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 17:13   #62
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Min poäng är att utförandet bör påverka hur mycket olika muskler involveras, snarare än att man kan jämställa ett set latsdrag med ett set curls. Det blir individuellt! Jag känner t.ex. inte igen mig för fem öre i din beskrivning av hur ett latsdrag känns.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Prova att köra latsdrag som en alfahanne.




MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 17:28   #63
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Prova att köra latsdrag som en alfahanne.









*som en nybörjare



Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 17:51   #64
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
*som en nybörjare



Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
O.b.s. detta är skrivet med skämtsam ton, som svar på din alfahanne-grej! Känner mig lite konflikträdd ikväll så tar och understryker det

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 18:06   #65
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag blev så nyfiken att jag genomförde ett högst ovetenskapligt experiment: 6 set latsdrag, hälften med "nybörjarteknik" och hälften som jag brukar köra. Jag försökte tänka på hur jag gjorde när jag började gymma och det var väl mer eller mindre att helt enkelt dra ned stången utan att tänka på så mycket. Armarna involveras direkt mer. Under det sista setet fick jag nästintill pump i armarna.

Min nuvarande teknik är att tänka på att dra med latsen. Då känns det nästintill bara just där. Det här med att dra med latsen tog tid innan jag lärde mig, kanske extra lång tid för just mig då jag är känd för min svaga motorik

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 18:18   #66
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag blev så nyfiken att jag genomförde ett högst ovetenskapligt experiment: 6 set latsdrag, hälften med "nybörjarteknik" och hälften som jag brukar köra. Jag försökte tänka på hur jag gjorde när jag började gymma och det var väl mer eller mindre att helt enkelt dra ned stången utan att tänka på så mycket. Armarna involveras direkt mer. Under det sista setet fick jag nästintill pump i armarna.

Min nuvarande teknik är att tänka på att dra med latsen. Då känns det nästintill bara just där. Det här med att dra med latsen tog tid innan jag lärde mig, kanske extra lång tid för just mig då jag är känd för min svaga motorik

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Jupp.
Trixet är ju att själv bestämma vad som ska aktiveras och inte och inte bara braka på som en gettoalfa.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 21:41   #67
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Får jag slita i latsdraget gör jag minst 10 reps på 150kg, fokuserar jag på muskelkontakt så kan 110-115kg bli lika tungt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 06:25   #68
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
O.b.s. detta är skrivet med skämtsam ton, som svar på din alfahanne-grej! Känner mig lite konflikträdd ikväll så tar och understryker det

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Jag förstår nu varför du söker kontakt med vikter.


Skämt åsido, det är ju klart att man vill känna att det tar på rätt ställe. Jag vet att det pratas mycket om "mind muscle connection" men det känns som jag begränsar mig själv då det blir en sådan reducering av vikten när man försöker "känna den dra" och då upplever jag även att jag blir trött snabbare. Sedan kör jag ju flerledsövningar för att jag vill få maximal stimulans av så många muskler som möjligt, alltså enligt trådens tema. Att begränsa vikten känns därmed inte som rätt väg att gå. Däremot på isoleringsövningar blir det mer fokus på den arbetande muskeln.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 07:14   #69
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag förstår nu varför du söker kontakt med vikter.


Skämt åsido, det är ju klart att man vill känna att det tar på rätt ställe. Jag vet att det pratas mycket om "mind muscle connection" men det känns som jag begränsar mig själv då det blir en sådan reducering av vikten när man försöker "känna den dra" och då upplever jag även att jag blir trött snabbare. Sedan kör jag ju flerledsövningar för att jag vill få maximal stimulans av så många muskler som möjligt, alltså enligt trådens tema. Att begränsa vikten känns därmed inte som rätt väg att gå. Däremot på isoleringsövningar blir det mer fokus på den arbetande muskeln.
Whatever floats your boat! Ditt tidseffektiva tänk borde ju vara något för mig med mitt korta attention span på gymmet men just här ser jag ingen större vinning för egen del, jag sparar in kanske fem min(slänga in ett par set biceps i slutet av passet jämfört med att inte göra det). Då går jag även miste om njutningen med att träna biceps
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 16:49   #70
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag förstår nu varför du söker kontakt med vikter.


Skämt åsido, det är ju klart att man vill känna att det tar på rätt ställe. Jag vet att det pratas mycket om "mind muscle connection" men det känns som jag begränsar mig själv då det blir en sådan reducering av vikten när man försöker "känna den dra" och då upplever jag även att jag blir trött snabbare. Sedan kör jag ju flerledsövningar för att jag vill få maximal stimulans av så många muskler som möjligt, alltså enligt trådens tema. Att begränsa vikten känns därmed inte som rätt väg att gå. Däremot på isoleringsövningar blir det mer fokus på den arbetande muskeln.
Är inte trött snabbare något bra?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 19:32   #71
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Är inte trött snabbare något bra?
Om mekanisk anspänning är den viktigaste komponenten (vilket de flesta verkar vara överens om) så nä. Det är ju därför du ska vila länge mellan seten så att du inte får ner i antal reps.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 21:01   #72
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Om mekanisk anspänning är den viktigaste komponenten (vilket de flesta verkar vara överens om) så nä. Det är ju därför du ska vila länge mellan seten så att du inte får ner i antal reps.
För att ge muskeln chans att återhämta sig mellan seten om du taxar ut dem för mycket får du inte ut potentialen av muskels anpassningsförmåga.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 23:53   #73
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Om mekanisk anspänning är den viktigaste komponenten (vilket de flesta verkar vara överens om) så nä. Det är ju därför du ska vila länge mellan seten så att du inte får ner i antal reps.
Fast tekniskt sett kan muskeln vara under anspänning lika mycket eller mer trots att antalet reps och vikten på stången är lägre, repsantalet är ju inte en siffra för kvaliteten på arbetet eller hur mycket arbete om utförts.
Det är ju iofs inte trötthet heller, men blir man det där man tänkt träna är det iaf ett tecken att man är på rätt spår.
Setvilan är ju en helt annan faktor.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-29, 22:25   #74
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Är ju detta som är det vidrigaste med lågvolym program, det finns endast ett sätt att det varit ett bra pass och det är att slå det du gjorde förra passet. Exakt varje set och varje pass ska du gå in med målet att slå rekord på de få set du kör. Oftast inga problem alls de första månaderna men förr eller senare är du uppe på brutalt tunga vikter (för dig) vilket gör att du redan innan passet har prestationsångest och gruvar dig, speciellt dagar då du inte är på topp.
Så körde jag mitt första år på gymmet. Det var ett helvete. Nu tränar jag typ 400% mera, mest för att jag jag tror det är bättre med lite mera volym och lite mindre intensitet.

Eric Helms går igenom det elegant här vid 08:00-15:00. "dina muskler bryr sig inte om hur hardcore du är"

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-30, 12:37   #75
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Tror att den här artikeln är av yppersta klass gällande den aktuella, och ingenting har tillkommit sedan dess, frågan eftersom de har ingen personlig vinning med att skapa rubriker.

LÄNK
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)