Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-27, 08:45   #46
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Har hört att de snabba muskelfibrerna lätt överstimuleras. T ex pecs, armar. Biceps t ex behöver väldigt liten träningsvolym. Vet inte om det stämmer på alla - individuella variationer finns ju.
Men jag har iaf märkt att mina biceps snarare blir mindre av högvolym, men min sweet spot verkar vara runt 4-5 set /vecka (mellan 0-1 rir).
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 10:39   #47
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Har hört att de snabba muskelfibrerna lätt överstimuleras. T ex pecs, armar. Biceps t ex behöver väldigt liten träningsvolym. Vet inte om det stämmer på alla - individuella variationer finns ju.
Men jag har iaf märkt att mina biceps snarare blir mindre av högvolym, men min sweet spot verkar vara runt 4-5 set /vecka (mellan 0-1 rir).
Hur mycket och vilka ryggövningar kör du då?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 11:30   #48
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hur mycket och vilka ryggövningar kör du då?

Session A :
Latsdrag 3 set
Rodd 1-2 set

Session B:
Rodd 3-4 set.

(samma volym för bröst)
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 12:11   #49
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Har en skivstång och ett rack i källaren, bedriver all styrketräning där. Kör ett minimalistiskt upplägg, med 2-3 pass per vecka, om ca 20 minuter per pass.

Har barn och jobbar rätt mycket, så det passar mig bra för tillfället.


Varje vecka försöker jag köra:

Frontböj 3 set x 5 reps
Militärpress 3 set x 10-12 reps
Skivstångsrodd 3 set x 10-12 reps
Bänkpress 3 set x 10-12 reps
Marklyft 3 set x 5 reps
Bicepscurls 3 set x 10-12 reps
Liggande tricepsextensions 3 set x 10-12 reps


Ordningen och vilka övningar som körs per pass, varieras efter dagsform. Men hinner oftast köra igenom alla de övningarna på 2 pass a 20 minuter. Köttar på med lite vila mellan passen (lite längre vila på tex böj och mark).

Säkert inte optimalt, men jag tränar igenom kroppen varje vecka, och behåller musklerna, ökar tom ibland när jag sköter kosten bra.


Igår körde jag tex:

militärpress
marklyft
skivstångsrodd

Så nästa pass blir troligtvis
frontböj
bänk
biceps/triceps
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 12:23   #50
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Session A :
Latsdrag 3 set
Rodd 1-2 set

Session B:
Rodd 3-4 set.

(samma volym för bröst)
Så då blir det runt 10 set för biceps (latsdrag=1 set, rodd=0,5 set) per vecka vilket faller inom riktmärket som verkar ha blivit konsensus när det gäller nödvändig volym för att stimulera maximalt.

Fattar inte varför isoleringsmaskiner för ryggen är så ovanliga på gymmen i Sverige. Det finns en kvadriljon varianter för bröstet men sällan en enda för ryggen. De gånger man stöter på en bra pullovermaskin (tex Nautilus) så får man sinnessjuk pump och träningsvärk i latsen. Skulle även innebära att man kunde öka volymen för ryggen utan att överbelasta biceps.

Tycker varken hantel eller kabelmaskinen funkar speciellt bra för latsisolering.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 13:16   #51
Zupwtf
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Så då blir det runt 10 set för biceps (latsdrag=1 set, rodd=0,5 set) per vecka vilket faller inom riktmärket som verkar ha blivit konsensus när det gäller nödvändig volym för att stimulera maximalt.

Fattar inte varför isoleringsmaskiner för ryggen är så ovanliga på gymmen i Sverige. Det finns en kvadriljon varianter för bröstet men sällan en enda för ryggen. De gånger man stöter på en bra pullovermaskin (tex Nautilus) så får man sinnessjuk pump och träningsvärk i latsen. Skulle även innebära att man kunde öka volymen för ryggen utan att överbelasta biceps.

Tycker varken hantel eller kabelmaskinen funkar speciellt bra för latsisolering.
Om du tycker att latsdrag = 1 set biceps så gör du jävligt fel i övningen.
Tycker du att du blir lika utsliten i biceps av ett set latsdrag som av ett riktigt set biceps så vet jag inte vad....
Zupwtf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 13:52   #52
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Zupwtf Visa inlägg
Om du tycker att latsdrag = 1 set biceps så gör du jävligt fel i övningen.
Tycker du att du blir lika utsliten i biceps av ett set latsdrag som av ett riktigt set biceps så vet jag inte vad....
Jag är på din sida här. Det är ju primärt latsen som involveras, sekundärt biceps och lite annat. Inte kan det ses som att ett set latsdrag är detsamma som ett set biceps. Det låter som ett generöst tänk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 14:16   #53
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Så då blir det runt 10 set för biceps (latsdrag=1 set, rodd=0,5 set) per vecka vilket faller inom riktmärket som verkar ha blivit konsensus när det gäller nödvändig volym för att stimulera maximalt.

Fattar inte varför isoleringsmaskiner för ryggen är så ovanliga på gymmen i Sverige. Det finns en kvadriljon varianter för bröstet men sällan en enda för ryggen. De gånger man stöter på en bra pullovermaskin (tex Nautilus) så får man sinnessjuk pump och träningsvärk i latsen. Skulle även innebära att man kunde öka volymen för ryggen utan att överbelasta biceps.

Tycker varken hantel eller kabelmaskinen funkar speciellt bra för latsisolering.

Får måttlig pump i underarmar av latsdrag. Ganska lite pump i biceps så jag räknar inte med latsdrag alls i min bicepsträning. Pullover i maskin gillar jag sådär, måste försöka justera så att höjden på sitsen är bra innan jag säger något positivt om den. Än så länge får jag känningar i triceps långa huvud än lats. Kuddarna för armbågen når jag inte ner till, tycker konstruktionen är lite märklig. Har inte överdrivet korta armar hehe.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 14:31   #54
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Får måttlig pump i underarmar av latsdrag. Ganska lite pump i biceps så jag räknar inte med latsdrag alls i min bicepsträning. Pullover i maskin gillar jag sådär, måste försöka justera så att höjden på sitsen är bra innan jag säger något positivt om den. Än så länge får jag känningar i triceps långa huvud än lats. Kuddarna för armbågen når jag inte ner till, tycker konstruktionen är lite märklig. Har inte överdrivet korta armar hehe.
Många pratar så väl om den så jag måste testa på mitt nästa ryggpass. Men jag har inte heller fastnat för pullover i maskin. Det bör väl hjälpa mina muscle ups och övriga gymnastiska chinsövningar att ha stora lats. Lägger in det efter chins då.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:11   #55
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är på din sida här. Det är ju primärt latsen som involveras, sekundärt biceps och lite annat. Inte kan det ses som att ett set latsdrag är detsamma som ett set biceps. Det låter som ett generöst tänk
Jag såg att du inte hade tagit ditt påstående ur luften, MasterChief! För mig är det svårt att köpa. Det baseras givetvis på hur det känns när jag tränar latsdrag. Jag fokuserar på att få kontakt med latsen och att det är dessa som ska utföra arbetet. Hur det känns kanske är ett oerhört dåligt mått på vad som faktiskt sker?

Jag har ju svårt att tro att individerna i studien som tas upp i artikeln var särskilt bra på att just få kontakt med musklerna: "The lat. pull down was performed with a pronated wide grip as defined previously by Lusk et al. (16) and no specific instructions were given on how to emphasize the latissimus dorsi or the biceps brachii.".

Om jag går till mig själv så utförde jag latsdrag på ett sätt när jag började träna och på ett annat sätt idag.

https://www.styrkelabbet.se/latsdrag/
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:50   #56
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Zupwtf Visa inlägg
Om du tycker att latsdrag = 1 set biceps så gör du jävligt fel i övningen.
Tycker du att du blir lika utsliten i biceps av ett set latsdrag som av ett riktigt set biceps så vet jag inte vad....
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=3499
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:52   #57
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag såg att du inte hade tagit ditt påstående ur luften, MasterChief! För mig är det svårt att köpa. Det baseras givetvis på hur det känns när jag tränar latsdrag. Jag fokuserar på att få kontakt med latsen och att det är dessa som ska utföra arbetet. Hur det känns kanske är ett oerhört dåligt mått på vad som faktiskt sker?

Jag har ju svårt att tro att individerna i studien som tas upp i artikeln var särskilt bra på att just få kontakt med musklerna: "The lat. pull down was performed with a pronated wide grip as defined previously by Lusk et al. (16) and no specific instructions were given on how to emphasize the latissimus dorsi or the biceps brachii.".

Om jag går till mig själv så utförde jag latsdrag på ett sätt när jag började träna och på ett annat sätt idag.

https://www.styrkelabbet.se/latsdrag/
Jag fokuserar inte så mycket på någon magisk mind-muscle, mitt mindset är...vikthelvetet ska lyftas så många gånger som möjligt. Med perfekt form. Mitt fokus ligger på att dra så hårt jag kan.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 15:54   #58
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Får måttlig pump i underarmar av latsdrag. Ganska lite pump i biceps så jag räknar inte med latsdrag alls i min bicepsträning. Pullover i maskin gillar jag sådär, måste försöka justera så att höjden på sitsen är bra innan jag säger något positivt om den. Än så länge får jag känningar i triceps långa huvud än lats. Kuddarna för armbågen når jag inte ner till, tycker konstruktionen är lite märklig. Har inte överdrivet korta armar hehe.
Efter chins eller latsdrag har jag pump i hela överkroppen, inklusive tuttarna.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 16:41   #59
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag fokuserar inte så mycket på någon magisk mind-muscle, mitt mindset är...vikthelvetet ska lyftas så många gånger som möjligt. Med perfekt form. Mitt fokus ligger på att dra så hårt jag kan.
Min poäng är att utförandet bör påverka hur mycket olika muskler involveras, snarare än att man kan jämställa ett set latsdrag med ett set curls. Det blir individuellt! Jag känner t.ex. inte igen mig för fem öre i din beskrivning av hur ett latsdrag känns.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 16:42   #60
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag såg att du inte hade tagit ditt påstående ur luften, MasterChief! För mig är det svårt att köpa. Det baseras givetvis på hur det känns när jag tränar latsdrag. Jag fokuserar på att få kontakt med latsen och att det är dessa som ska utföra arbetet. Hur det känns kanske är ett oerhört dåligt mått på vad som faktiskt sker?

Jag har ju svårt att tro att individerna i studien som tas upp i artikeln var särskilt bra på att just få kontakt med musklerna: "The lat. pull down was performed with a pronated wide grip as defined previously by Lusk et al. (16) and no specific instructions were given on how to emphasize the latissimus dorsi or the biceps brachii.".

Om jag går till mig själv så utförde jag latsdrag på ett sätt när jag började träna och på ett annat sätt idag.

https://www.styrkelabbet.se/latsdrag/
Får sällan samma typ av känsla av kontakt i latsdrag som jag t ex får I triceps, biceps. Där får jag verkligen 100% mind muscle kontakt. Men likväl verkar latsen växa lite då och då. Jag gillar verkligen att känna kontraktionen i övningarna jag kör men det kanske inte avgör om muskeln växer.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)