Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-18, 14:22   #16
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Verkligen ytterst lite stimulans en muskel kräver för att utvecklas!

Hjärnan vet att man borde nöja mig med ännu färre set men hjärtat säger "kör på, du är här för att träna!" Hur kul är det att köra 20 minuters pass och sen gå hem.
Anekdot - vader, underarmar som jag kör 2-3 set i veckan upplever jag som att ha fått lite bättre resultat än övriga kroppsdelar som kör minst dubbel volym som exempel.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 14:59   #17
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Minimal styrketräning i sex års tid:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...7.2022.2070592
Minimal vette fan om jag skulle kalla det faktiskt. Mer väldigt komprimerad, typ HIIT.
80-120 sek konstant TuT är ju rätt brutalt.
Skulle inte förvåna mig om det är vad väldigt många kommer upp i med över 10 set.

Dock verkar det bara vara effektivt i 1-2 år ,vilket iofs inte är så bara. Men det är väl där man kanske bör gå upp i antingen frekvens eller volym. Får jag gissa tror jag frekvens ger störst effekt.

Inte så dumt för den som bara vill ha resultat utan att spendera tid. Men det gäller att ha pannben om det faktiskt ska funka.

Sen var det ju iofs ingen bicepsträning så det hela var ju rätt meningslöst.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ

Senast redigerad av Ett Orm den 2022-10-18 klockan 15:03.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 15:10   #18
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Är nyfiken på dina synpunkter på träningsvolymen. Hur många set anser du att man bör ligga då per muskelgrupp/vecka. Nu pratar jag om att nå så optimal träningsmängd som möjligt utan att börja bryta ner musklerna för mycket.
Ja, det beror ju på för vad.
Armbrytning kan man bli riktigt duktig av 90 minuters träning i veckan.
Byggning kan man nog komma i riktigt bra form på tre brutala entimmespass i veckan.
Bänkpress kanske behöver iallafall 4-5 timmar i veckan som minst.
SL och OL 8-10 timmar i veckan.
MMA/Ironman/Crossfit kommer man nog inte under 12-14 timmar i veckan.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 15:35   #19
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja, det beror ju på för vad.
Armbrytning kan man bli riktigt duktig av 90 minuters träning i veckan.
Byggning kan man nog komma i riktigt bra form på tre brutala entimmespass i veckan.
Bänkpress kanske behöver iallafall 4-5 timmar i veckan som minst.
SL och OL 8-10 timmar i veckan.
MMA/Ironman/Crossfit kommer man nog inte under 12-14 timmar i veckan.


Gällande SL/Bänk skulle du säga att ju mer nybörjare man är/desto lättare vikter man kör med - desto mindre timmar i veckan krävs? Eller är det tvärtom?

T.ex. om ens nivå är ungefär att man har som mål att fixa 3/4/5 plattor i de tre...
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 16:18   #20
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Gällande SL/Bänk skulle du säga att ju mer nybörjare man är/desto lättare vikter man kör med - desto mindre timmar i veckan krävs? Eller är det tvärtom?

T.ex. om ens nivå är ungefär att man har som mål att fixa 3/4/5 plattor i de tre...
Det stämmer. En stor del av tidsåtgången är uppvärmning/upptrappning och den är ju längre desto starkare man är.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-21, 16:09   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Tror att det är lättare att få resultat om man gillar det man gör och vill lägga tid på det. Att sträva efter minimalism, med minimal insats och maximalt resultat som mål är ett starkt tecken på att man inte gillar det man gör. Man gör det för att man måste, och enbart för resultatet, inte processen. Då blir det samtidigt svårt att få resultat, och det minimala halkar nog lätt över till att inte bli alls.

Så börja där, varför är det inte roligt att lyfta? Hur kan du göra för att det skall bli roligt? Är det tidsbrist? Annat som lockar? Försök åtgärda de bitarna. Du skall gilla träningen och du skall vilja lägga tid på den, annars krävs det oerhörd disciplin för att tvinga sig. Det kanske du har, isf carry on och ignorera mitt inlägg. Men har du inte det behöver du hitta ett sätt att gilla det du sysslar med, och då blir den minimalistiska approachen en icke-fråga.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 07:55   #22
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tror att det är lättare att få resultat om man gillar det man gör och vill lägga tid på det. Att sträva efter minimalism, med minimal insats och maximalt resultat som mål är ett starkt tecken på att man inte gillar det man gör. Man gör det för att man måste, och enbart för resultatet, inte processen. Då blir det samtidigt svårt att få resultat, och det minimala halkar nog lätt över till att inte bli alls.

Så börja där, varför är det inte roligt att lyfta? Hur kan du göra för att det skall bli roligt? Är det tidsbrist? Annat som lockar? Försök åtgärda de bitarna. Du skall gilla träningen och du skall vilja lägga tid på den, annars krävs det oerhörd disciplin för att tvinga sig. Det kanske du har, isf carry on och ignorera mitt inlägg. Men har du inte det behöver du hitta ett sätt att gilla det du sysslar med, och då blir den minimalistiska approachen en icke-fråga.
Jag tror det är svårt för många (pratar inte nödvändigtvis om trådskaparen) som börjat styrketräna i tonåren och sedan levt "the fitness lifestyle" i tio år att acceptera att den tiden i ens liv kanske är förbi på något sätt.

Har man identifierat sig med att hänga på gymmet halva dagarna och lägga all sin tid på att planera kring det, kan det nog ta emot att känna "fan, det här är inte kul längre.". Att dra ner drastiskt på träningen eller att gud förbjude hålla sig i från gymmet helt under en längre period känns nog för många som att ge upp hela sin identitet och om hela livet kretsat kring visuella resultat är det lätt att man lägger sitt hela personvärde där och har svårt att se sin plats i livet om man inte är/ser ut så.

Det är svårt det där. Jag är dock allt för att man ska göra det man tycker är kul. Vare sig det handlar om löpning, styrkelyft, byggning, fotboll, vandring, what ever. Det viktiga är att man känner glädje i det man gör och att finna acceptans i att det kanske kommer att gå i perioder och att det finns annat i livet än stora biceps och lite kroppsfett.

Kanske inte tillförde något till tråden. Men, gör whatever floats Your boat och ha kul. Resten får bli som det blir, känner jag.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 10:26   #23
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det beror väl på syftet. Vill man bara se lite lagom vältränad ut så visst. Men många tränar ju för att prestera, eller för att det är kul. Då är det ju inte aktuellt att träna så lite som möjligt
Nej, så är det ju. Tränar du för att prestera eller för att det är kul (vilket är en målgrupp jag gissar innefattar 90% av dom som hänger här på Kolozzeum) så bryr man sig inte om minimalistisk träning.

Men är det anledningen till varför majoriteten släpar sig till gymmen runt Sverige?

Skulle jag spekulera hejvilt tränar dom flesta för att se bra ut. That's it.

Dom vill se vältränade ut, bygga muskler, dom vill ner i vikt, inte vara lika tjocka. Men dom skulle, om dom fick välja, gärna lägga sin tid på annat. Sin familj, vänner, sitta hemma och se film, spela TV-spel, plocka bär i skogen... ja, vad man nu gör.

Så kan du då få samma resultat av 20 minuter 3 gånger i veckan istället för 60 minuter 5 gånger i veckan blir det plötsligt intressant :- )
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 10:43   #24
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Jag har ett slitsamt yrke så för mig är det ganska viktigt att träna och hålla mig i form även fast jag inte tycker det är kul så därför känns det viktigt för mig att effektivisera så mycket som möjligt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 13:29   #25
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag har ett slitsamt yrke så för mig är det ganska viktigt att träna och hålla mig i form även fast jag inte tycker det är kul så därför känns det viktigt för mig att effektivisera så mycket som möjligt.
Så länge det funkar och du kan tvinga dig trots att det inte är kul så är det ju jättebra. Personligen hade jag aldrig klarat det. Det är inga problem att spendera 7h i veckan eller så på ett gym om man gillar de 7h. Men som alla hardcorecitat och motivationsblajs om att hata varena repetition men ändå vara så dedikerad att man krigar igenom... hade pallat kanske två dagar om jag kände så. Det skall vara kul annars måste man ha extrem disciplin.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 13:34   #26
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Tänker mig då en minimalistisk approach som att den riskerar bli ännu värre och krävs ännu mer. Kör du 30min 2 ggr i veckan efter en exakt plan som kräver nazistisk noggrannhet och missar ett pass eller ens kör slött ett pass känns det inte kul. Blir inget lebensraum alls.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 15:42   #27
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tänker mig då en minimalistisk approach som att den riskerar bli ännu värre och krävs ännu mer. Kör du 30min 2 ggr i veckan efter en exakt plan som kräver nazistisk noggrannhet och missar ett pass eller ens kör slött ett pass känns det inte kul. Blir inget lebensraum alls.
Är inget problem om man kör helkropp varannan dag, eller över/under som kan träna back-to-back, sen bestämma intensitet och volym utifrån hur dagsformen är.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 19:54   #28
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tror att det är lättare att få resultat om man gillar det man gör och vill lägga tid på det. Att sträva efter minimalism, med minimal insats och maximalt resultat som mål är ett starkt tecken på att man inte gillar det man gör. Man gör det för att man måste, och enbart för resultatet, inte processen. Då blir det samtidigt svårt att få resultat, och det minimala halkar nog lätt över till att inte bli alls.
Varför skulle man inte eftersträva maximalt resultat per investerad insats i precis allt man gör i livet? När jag investerar mina pengar vill jag göra det så enkelt och billigt som möjligt med maximal vinst.

Jag har tränat på gym i snart 23 år utan uppehåll, antagligen just för att jag aldrig tränat speciellt mycket. Jag kommer styrketräna oavbrutet hela livet, så länge hälsan tillåter, så jag gör det inte för att jag tycker det är kul, utan för resultaten det ger. Nu råkar jag tycka det är kul också oftast, men det är bara en bonus, det är inte därför jag gör det.

Jag har massor jag behöver hinna med som jag tycker är kul, så jag vill inte binda upp mer tid än nödvändigt för träning.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 19:59   #29
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Dom vill se vältränade ut, bygga muskler, dom vill ner i vikt, inte vara lika tjocka. Men dom skulle, om dom fick välja, gärna lägga sin tid på annat. Sin familj, vänner, sitta hemma och se film, spela TV-spel, plocka bär i skogen... ja, vad man nu gör.
Ja hujedamig, att vilja vara vältränad OCH ha andra intressen i livet, typ familj och hobbyer. Det går ju inte. Så kan man ju inte tänka om man ska vara en riktig gymdude.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 20:49   #30
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tänker mig då en minimalistisk approach som att den riskerar bli ännu värre och krävs ännu mer. Kör du 30min 2 ggr i veckan efter en exakt plan som kräver nazistisk noggrannhet och missar ett pass eller ens kör slött ett pass känns det inte kul. Blir inget lebensraum alls.
Det var det som fick mig att tröttna på HIT, Heavy Duty och andra minimalistiska program jag kört. Varje pass och varje set kändes som en tävling, utmattande i längden för sinnet.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)