Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-11-21, 15:08   #3556
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Med ditt grepp så ligger stången så långt ner i handen så fingrarna är inte riktigt greppade?

Förstår dock din rädsla vad som kan ske vid en riktigt tung och seg maxböj, med greppet. Känns nästan som stången kan glida ner mot/i underarmen och tappas. Kör magnesium på handflatorna och över tummuskeln!

Ser väl ut något i denna stilen, känns som hur petig domaren är lär vara avgörande:

Du har helt rätt. Stången ligger liksom tryckt mot nedre delen av handflatan. Och en oro är absolut att stången ska släppa från handen och glida ned på underarmarna. Utöver det så är det lite småläskigt att racka tillbaka stången. Man har sämre koll på det hela med denna fattning.

Jag kan ha handledslindor hemma, jag får kolla. Som jag förstått det så kommer jag då att kunna greppa stången med händerna och således ha bättre kontroll över hela situationen utan att handlederna skriker.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-21, 16:34   #3557
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tror du ser greppet så sällan för det inte är tävlingsgodkänt (IPF åtminstone)? Googlade lite och reglerna verkar flummiga angående böjgrepp. Tummen kan vara över stången(?) men fingrarna måste "greppa" stången. Med ditt grepp så ligger stången så långt ner i handen så fingrarna är inte riktigt greppade?

Så om du suttit och letat efter elit-knäböjare som använder ditt grepp är det säkert svårt att hitta av just denna anledning.

Förstår dock din rädsla vad som kan ske vid en riktigt tung och seg maxböj, med greppet. Känns nästan som stången kan glida ner mot/i underarmen och tappas. Kör magnesium på handflatorna och över tummuskeln!

Ser väl ut något i denna stilen, känns som hur petig domaren är lär vara avgörande:

Av precis den anledningen bytte jag från tumlöst grepp till tummen runt stången. Jag körde ungefär som på bilden innan och böjde som mest 230 tror jag utan problem, men tror det enligt regelboken kan bli bortdömt pga greppet så ändrade det.

Vad som känns bäst tycker jag mest har att göra med vana så jag skulle bara ha kört på om det känns bättre för handlederna.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 13:00   #3558
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
@Ett orm - testade övningen du tipsade i hissmaskinen idag (tyvärr inget bröststöd) men det kändes riktigt bra. Armarna ville böja sig lite av en reflex men i det hela var armarna raka och bara skulderbladen rörde sig.
Tror inte någon annan övning jag kört har varit nära den vad gäller mind-muscle-connection för mellersta trapzen. Tack för bra tips!

Senast redigerad av Uncle Joe den 2022-11-23 klockan 13:02.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 16:34   #3559
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
@Ett orm - testade övningen du tipsade i hissmaskinen idag (tyvärr inget bröststöd) men det kändes riktigt bra. Armarna ville böja sig lite av en reflex men i det hela var armarna raka och bara skulderbladen rörde sig.
Tror inte någon annan övning jag kört har varit nära den vad gäller mind-muscle-connection för mellersta trapzen. Tack för bra tips!
Kul att vara till nytta för en gångs skull!
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 18:03   #3560
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Kul att vara till nytta för en gångs skull!
Kul att du använder mina tips
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 19:43   #3561
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Kul att du använder mina tips
Jag vet som vanligt inte vad du svamlar om. Men kanske slumpar det sig så att det stämde överens med något du sagt någongång.
Inte särskilt troligt dock.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 16:23   #3562
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag vet som vanligt inte vad du svamlar om. Men kanske slumpar det sig så att det stämde överens med något du sagt någongång.
Inte särskilt troligt dock.
Inte Inte för att jag egentligen bryr mig men kommer ihåg vår bröstryggsdiskussion. Kul att du gillade övningen
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 20:10   #3563
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Inte Inte för att jag egentligen bryr mig men kommer ihåg vår bröstryggsdiskussion. Kul att du gillade övningen
Länka or stfu.

Kan garantera den som är intresserad att absolut noll av det jag skrev är inspirerat av det ATP skrivit.

Om nån ska ha cred är det isf Pezruleshaakon inte du.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 13:35   #3564
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Har vi fått det om bakfoten kring vilka muskler marklyft primärt involverar?

En metaanalys som visar vilka muskler som främst används vid marklyft (och dess varianter).

EMG studier kan ju tolkas lite sådär mångsidigt men intressant att quadsen (inklusive rectus femoris) hade högre aktivering än hams och stuss. Annars talar man ju gärna om att marklyft stimulerar den bakre kedjan bra.*

"Another important finding in the current review was that muscles from the quadriceps complex appeared to elicit the greatest muscle activation compared to the gluteus maximus and hamstrings muscles for Deadlift exercise [26, 27, 36–39]. Furthermore, the semitendinosus generally tended to elicit slightly greater muscle activation than the biceps femoris within the hamstring complex [8, 44].


Whereas the vastus lateralis showed greater muscle activation than the biceps femoris [26, 36], and the rectus femoris showed greater muscle activation than the biceps femoris and gluteus maximus during Deadlift exercise [27]"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7046193/
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 19:22   #3565
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Länka or stfu.

Kan garantera den som är intresserad att absolut noll av det jag skrev är inspirerat av det ATP skrivit.

Om nån ska ha cred är det isf Pezruleshaakon inte du.
Du är väck Helt ointressant om jag ska vara ärlig.

Har försökt vara vänlig mot dig ett tag. Men det är lönlöst! Du är troligen en incels som behöver det här forumet för att få ge uttryck i världen.

Min reflektion bygger bara på dina aktiviteter här och ingenting annat. Därför behöver inte min reflektion vara det minsta sann...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 16:35   #3566
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du är väck Helt ointressant om jag ska vara ärlig.

Har försökt vara vänlig mot dig ett tag. Men det är lönlöst! Du är troligen en incels som behöver det här forumet för att få ge uttryck i världen.

Min reflektion bygger bara på dina aktiviteter här och ingenting annat. Därför behöver inte min reflektion vara det minsta sann...
Kommer det nån länk?
(Varför känns frågan bekant?)

Uppenbarligen har du nån form av intresse av mig. Varför annars ens försöka vara vänlig?
Var dig själv istället är mitt råd.

Och du är här för att? Sprida det goda ordet?

Jag vet. Det är så du jobbar.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 12:45   #3567
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Testade JM press för första gången. Grymt bra kontakt och pump för triceps generellt. Ganska kort ROM, men det senaste är ju att partiella reps är inne för hypertrofi :-)
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-07, 10:07   #3568
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Nu jagar jag iofs flugvikter på gymmet men tänkte höra vad ni tänker kring senrupturer, att muskeln sonika lossnar från benet för naturliga tränande. T ex när jag kör vissa övningar känns det verkligen som att man pressar senan till den yttersta gränsen om ROM är extrem, som i t ex sissy squats (med kroppsvikt) och liknande. Inte för att det gör ont i muskelfästena men stretchen kan ju vara rätt extrem. Min fråga är hur stor risk är det att senor lossnar om man inte dopar sig?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-07, 11:15   #3569
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Att belasta i ytterlägen är inget att rekommendera
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-07, 11:35   #3570
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Att belasta i ytterlägen är inget att rekommendera
Håller inte med om det. Kontrollerad belastning i ytterliäge är väl inget bekymmer. Men då gårjag ju mer i Arnes skola än hans som du förespråkar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)